- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Piata media in 2009: Un cosmar!

30 Nov, 00:02 • andra.gheorghe
2009 a fost un an greu pentru furnizorii de servicii media. Agentiile nu au stiut cum sa gestioneze incertitudinea cu care a debutat anul, bugetele mici, recalculate din luna in luna, care au intors piata la nivelul celei din 2006. Cum descriu top managerii din bransa industria la finalul unui an tumultos? "Un cosmar" si "ridicol de ieftina" sunt printre primele replici.
Piata media in 2009: Un cosmar!

Piata de media din Romania nu a fost scumpa nici inainte, in perioada de boom economic, raportat la situatia din Europa Centrala si de Est, remarca Teddy Dumitrescu, CEO-ul Publicis Romania. „Acum e ridicol de ieftina”, conchide acesta.

Totul a inceput cu incertitudinea cu care a debutat anul, incertitudine pe care agentiile nu au stiut cum sa o gestioneze, sustine Claudia Chirilescu, directorul general Spoon Advertising.

„Am fost pusi in situatia de a reajusta reguli cu care ne obisnuisem si care functionasera in ultimii 15 ani”, puncteaza sefa Spoon.

Opinia lui Chirilescu este completata de Bogdan Prajisteanu, potrivit caruia conceptia asupra business-ului si a strategiei a trebuit resetata complet.
[quote=Claudia Chirilescu, director general Spoon Advertising]Niciun director de marketing nu si-a riscat ‘scaunul’ anul acesta[/quote]
„Bugetele planificate cu un an sau 6 luni inainte au fost reajustate pe un minus care a pornit de la 25% pana la 50%. In prezent, piata intreaga este setata pe un minus de cel putin 30%. Dar ar putea sa se deprecieze mai mult pana la finalul anului. Singurul lucru care ne mai poate aduce un zambet pe fata este new-business-ul. Si din pacate, prevad un 2010 negru„, sustine Prajisteanu.

Planificarea este deja un cuvant invechit, spune si Laura Badea, strategy director Omnicom Media Group, in conditiile in care au existat clienti care si-au regandit bugetele in fiecare luna.

Advertiserii par sa fi uitat cu totul de share of voice (procentul de expunere al unui brand in cadrul cheltuielilor de advertising – n.r.). S-au indreptat pe solutii ieftine, usor masurabile si cu rasuflare scurta, cu impact in zona de vanzari. Presiunea s-a pus pe cresterea cotei de piata, brandul a fost uitat.

„Clientii fac planuri pe termen scurt, cu focus pe cresterea cotei de piata, in detrimentul unei planificari solide, pe 1-2 ani, care sa protejeze brandul. Din pacate, nu se gandesc ca brandurile trebuie sa reziste si dupa criza. Strategia pe termen scurt, focusata pe vanzari, erodeaza brandul”, spune Teddy Dumitrescu, CEO-ul Publicis.
[quote=Bogdan Prajisteanu, managing director Mediaedge:cia Romania]Singurul lucru care ne mai poate aduce un zambet pe fata este new-business-ul. Si din pacate, prevad un 2010 negru[/quote]
„Niciun director de marketing nu si-a riscat ‘scaunul’ anul acesta”, sustine si Claudia Chirilescu de la Spoon Advertising. Au operat bugete mici, au pastrat campanii vechi, au rulat spoturi de anul trecut, preferand sa faca promotii la raft, trade marketing, pentru a accelera vanzarile”, explica aceasta.

„Clientii care vor dori sa-si tina brandul in viata anul viitor, vor trebui sa sa investeasca si in comunicare, nu doar in promotii”, avertizeaza Chirilescu.

Asteptarile pentru 2010 sunt mai mult temeri.

„Temerea mea cea mai mare este ca lipsa masurilor economice, care ne arata acum un minus de 10% pentru 2010, ar putea adanci deprecierea mult mai mult. Daca in la finalul lui 2008 visam la o crestere de 5-10%, in 2009 ne-am trezit intr-un cosmar”, sustine Bogdan Prajisteanu de la Mediaedge:cia.

Teddy Dumitrescu este ceva mai optimist. CEO-ul Publicis Romania sustine ca se astepta, totusi, la o revenire a industriei incepand cu trimestrul 4 al 2010.

Bogdan Prajisteanu, Teddy Dumitrescu, Claudia Chirilescu si Laura Badea s-au numarat printre speakerii invitati in cadrul sesiunii de conferinte Media&Marketing, marca Zilele Biz.