- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Media & Advertising

Varianta optimista pentru presa pe hartie: Un minus de pana la 10% anul acesta

14 Jan, 00:01 • andra.gheorghe
Printul e la pamant. In doar cateva saptamani a fost "saracit" de 4 titluri. Totusi, exista editori care privesc cu prudenta, dar si cu optimism, anul 2010. Cosmina Noaghea, sefa Publimedia, este de parere ca publicitatea in presa tiparita va scadea cu 10% in 2010, in timp ce Razvan Corneteanu, CEO-ul Adevarul Holding, afirma ca va stagna, pentru ca "nu mai are de unde sa scada".
Varianta optimista pentru presa pe hartie: Un minus de pana la 10% anul acesta

Spre sfarsitul lui decembrie, inceputul lui ianuarie, au inceput sa cada, pe rand: Cotidianul, Business Standard, Ziua, Gardianul.

Ultimele doua publicatii nu si-au dat inca ultima suflare: exista pe net, dar cu „sanse” sa dispara si de aici. Cotidianul s-a „evaporat”, fara mari sanse de intoarcere, iar Business Standard s-a relansat online, ca platforma de bloguri si opinii business.

Viitorul presei pe hartie a inceput sa arate sumbru. Parerea este impartasita de ziaristi (CTP: Presa scrisa va deveni echivalentul filateliei), patroni (Dinu Patriciu: Viitorul este in digitalizare) si manageri de presa (Mihnea Vasiliu: Presa scrisa scade cu 50% anul acesta), cu ani de experienta in spate.

Publicitatea, principala sursa de venit a ziarelor traditionale, si-a inchis robinetele in 2009. Advertiserii au investit in print, anul trecut, doar jumatate din cat au alocat in 2008, an de boom pentru publicitatea locala.
[quote=Cosmina Noaghea, director Publimedia]Nu in ultimul rand, ci in primul rand, vom dezvolta editiile online, pentru ca aceasta este tendinta clara a cititorilor[/quote]
Acestea sunt, in mare, premisele pentru 2010. DailyBusiness.ro a discutat cu doi dintre cei mai importanti manageri de presa scrisa din Romania: Cosmina Noaghea, „creierul” Publimedia, publisherul celui mai puternic trust de presa din Romania, Media Pro, si Razvan Corneteanu, CEO-ul Adevarul Holding, trustul cu cea mai rapida evolutie din peisajul media local. Ambii privesc 2010 cu precautie, insa criza nu pare sa ii sperie prea tare: nu poate fi mai rau ca in 2009.

„Nu cred ca publicitatea pe print va scadea in 2010. Se va inregistra, in cel mai rau caz, o stagnare. In ciuda a ceea ce s-a intamplat, a titlurilor care s-au inchis, care oricum nu erau purtatori mari de spatii publicitare”, a spus Razvan Corneteanu, seful Adevarul Holding.
[quote=Razvan Corneteanu, CEO Adevarul Holding]Povestea asta, cu trecerea pe online, este doar o forma politicoasa de a omori un ziar[/quote]
Cosmina Noaghea, directorul Publimedia, afirma ca publicitatea pe print risca anul acesta o scadere de circa 10% fata de 2009.

„Cele mai afectate de criza sunt ziarele, pentru ca pierd cei mai multi bani. Dar sigur ca in perioadele bune si castiga. Mai putin afectate sunt revistele, in special cele care castiga bani din circulatie”, spune aceasta.

Publimedia a luat masuri din timp pentru anul de criza 2010, si chiar daca – recunoaste Noaghea – nu are asteptari optimiste pentru acest an, se bazeaza pe pozitiile de lideri de nisa pe care le au o parte din brandurile pe care le editeaza.

„Anul 2010 va fi inca un an de criza, in care ne dorim sa crestem cota de piata pe fiecare segment pe care suntem prezenti”, puncteaza managerul.

Restructurarile nu au ocolit nici Publimedia in 2009. Ultimele, in decembrie, cand s-au operat o serie de concedieri si reduceri salariale, cu 10% in medie. Acestea au fost masuri necesare pentru a mentine echilibrul economic al companiei, sustine Cosmina Noaghea.

„Pot spune ca am urmarit costurile cu atentie pe tot parcursul anului 2009 si in decembrie am mai luat niste masuri, astfel incat sa gasim un echilibru intre calitatea continutului publicatiilor noastre si starea angajatilor, pe de o parte, si nivelul veniturilor, care a scazut foarte mult fata de 2008, pe de alta parte”, precizeaza Noaghea.

Sefa Publimedia lasa de inteles ca anul acesta nu se va mai umbla la structura angajatilor si a salariilor incasate. „Pentru 2010 ne-am dimensionat, din luna decembrie, personalul din toate departamentele si echipa de management astfel incat sa putem continua in aceasta formula pana la sfarsitul anului. Toate masurile de reducere a costurilor le-am luat in decembrie, asa incat sa nu avem surprize neplacute pe parcursul lui 2010. Deocamdata consideram ca avem un buget realist si sper sa il respectam asa cum l-am gandit. Sigur ca in functie de evolutia pietei, ne vom adapta”, explica aceasta.

Desi s-au gasit voci care au afirmat ca urmatorul titlul pe lista inchiderilor de ziare va fi Gandul, din portofoliul Publimedia, Noaghea sustine contrariul: „Momentan strategia noastra si bugetul pe care lucram nu presupun inchiderea editiilor de print pentru nici una dintre publicatiile din portofoliu”.

Printre masurile anti-criza pe care le va pune in aplicare Publimedia anul acesta se numara, pe langa marirea preturilor de coperta, si o miza accentuata pe online.

„Nu in ultimul rand, ci in primul rand, vom dezvolta editiile online pentru ca aceasta este tendinta clara a cititorilor si noi trebuie sa le livram continutul in forma pe care ei o prefera”, sustine Cosmina Noaghea.

Online-ul, de altfel, naste noi polemici in publishingul local. Un numar considerabil de publicatii, printre care unele din Publimedia, precum si ziare ca Ziua sau Gardianul, au capitulat pe print, ramanand doar cu varianta online.
[quote=Cosmina Noaghea, director Publimedia]Strategia si bugetul pe care lucram nu presupun inchiderea editiilor de print pentru nici una dintre publicatiile din portofoliu[/quote]
Corneteanu nu da mari sanse de supravietuire produselor care incearca sa se regaseasca, dar sa si supravietuiasca, in spatiul virtual.

„Povestea asta, cu trecerea pe online, este doar o forma politicoasa de a omori un ziar. In momentul in care ai inchis pe print, ai disparut. Internetul e o forma de a-ti ascunde incapacitatea de a ramane pe hartie”, este de parere CEO-ul Adevarul Holding.

In plus, adauga managerul, masura implica riscul de a supraaglomera o nisa care inca nu reuseste sa atraga suficienti bani din publicitate. Nici marirea pretului de coperta nu pare o solutie foarte viabila pentru Razvan Corneteanu.

„Degeaba maresti pretul de coperta, daca distributia este foarte proasta. Si deocamdata, distributia este o problema in Romania. Da, poti mari pretul de coperta, insa in limitele pietei, in functie de concurenta. Daca o faci nenatural, nu rezolvi nimic, dimpotriva”, sustine Corneteanu.

Pe de alta parte, in cadrul grupului Adevarul, criza a fost mai mult subiect de gazeta decat realitate palpabila. Patriciu a investit milioane de euro in trust, in extinderea portofoliului pe noi nise, licenta revistei Ok!, lansarea de librarii proprii, precum si in tipografii.

Razvan Corneteanu sustine ca investitiile vor continua si in 2010, cel putin la nivelul celor din 2009. „Vom urmari fiecare oportunitate care ar putea intregi portofoliul Adevarul Holding”.

Scaderile de salarii, concedierile sau nerespectarea contractelor de munca din Adevarul Holding, vehiculate in piata, au fost catalogate de Corneteanu ca simple speculatii.

„Nu s-a operat nicio concediere care sa nu fie motivata de criterii profesionale si de performanta. Am avut o fluctuatie sanatoasa, care a mentinut competitia interna de care are nevoie orice business bun”, a explicat acesta.

Adevarul Holding a atras anul trecut venituri de 75 milioane euro, dublu fata de 2008.

„Noi nu vedem un 2010 mult diferit de 2009, cand nu am luat masuri spectaculoase. Ce vom face anul acesta va fi sa rafinam strategia pe 2009”, mai afirma acesta.