- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Ai 100.000 euro. Ce proiect online ai cumpara?

13 Sep, 00:01 • emanuel.ceciu
Pana sa raspunzi chiar tu la aceasta intrebare, DailyBusiness.ro a realizat un scurt sondaj printre cativa dintre cei mai cunoscuti antreprenori online. Ei au indicat ce ar urmari daca s-ar decide sa achizitioneze un proiect online: sume investite, tipul de idee si de colaborare vizate, tara de provenienta, dar si alte criterii importante.
Ai 100.000 euro. Ce proiect online ai cumpara?

Marius Ghenea

, unul dintre cei mai prolifici investitori din .ro, spune, zambind, ca „intamplator chiar am 100.000-150.000 euro”.

„As investi in prezent numai in proiecte online romanesti, mai ales ca unele dintre ele ar putea foarte bine sa adreseze si o piata internationala, nu doar cea locala. Exista asemenea proiecte care au devenit deja relativ cunoscute pe piata afacerilor online din Europa si care au pornit din Romania, in prima instanta cu investitii de tip business-angel la acest nivel – eRepublik, Ubervu, Brainient si asa mai departe”.

Ghenea, care a dezvaluit ca se afla in prezent in discutii pentru a cumpara anumite proiecte online, spune ca e interesat ca acestea sa aiba pe cat posibil „bariere cat mai mici de intrare pe piete internationale”.
[quote=Marius Ghenea, FiT Distribution]Achizitia unui blog este o investitie foarte riscanta [/quote]
„Ar putea fi de exemplu un segment cat mai emergent de vanzari online – o gama de produse sau servicii care abia incepe sa fie vanduta online in Romania si unde piata este mica, dar in crestere rapida, si in plus nici competitia nu este foarte mare. Ar putea de asemenea sa fie site-uri de continut, jocuri online, applicatii pentru iPhone si/sau Android, alte asemenea activitati care pot adresa o piata internationala – pentru ca piata romaneasca ar putea fi inca prea mica pentru asa ceva in urmatorii ani”, completeaza Ghenea.

In ceea ce priveste cumpararea de blog-uri, investitorul roman nu considera ca, in prezent, este o oportunitate in acest sens in Romania. „Achizitia unui blog este o investitie foarte riscanta, pe un calcul normal risc vs castig – daca preiei o participare majoritara sau 100%, bloggerul nu va mai avea un motiv sa scrie la fel de mult si de bine pe blog, corect?”.

„In plus, un blog poate genera in acest moment incasari lunare confortabile pentru blogger, dar probabil nu suficient de mari pentru a satisface randamentul necesar intr-o investitie financiara”, argumenteaza antreprenorul.

Dragos Stanca, seful diviziei de online de la Realitatea-Catavencu si investitor, spune ca are in plan sa achizitioneze cel putin un site pana la finalul acestui an, dupa ce anterior a dezvaluit ca va lansa si proiecte proprii, axate pe servicii.

„As achizitiona proiecte care tin de social media, pe anumite nise specifice. As fi atent si la serviciile web business to business si business to consumer”, spune Stanca.

Managerul F5 spune ca ar investi in sistem „seed money” luand participatii de pana la 30% in proiecte cu potential, contra unor finantari de 20-30.000 euro.

„Nu as investi punctual intr-un proiect anume pe care sa il pot nominaliza acum, desi am in minte mai multe. Printre acestea se numara, de altfel, si proiectele pornite in F5 in care cred, printre care IQads, TPU, Autonovo sau Buyos. Sunt si alte proiecte, desigur, care merita atentie insa m-as feri sa nominalizez, stiu insa idei interesante care sunt pe masa mea si in care voi incerca sa investesc in perioada urmatoare„, subliniaza Stanca.

Pe langa proiectele lansate de F5, Dragos Stanca a spus ca „admira curajul celor care au iesit din Romania, spre Londra sau Silicon Valley si care se bat pentru fonduri, unii dintre ei reusind deja. Aici vorbim nu doar de UberVU ci si de MobilPay sau Brainient. Nu am remarcat proiecte noi demne de notat, insa am vazut idei de proiecte interesante care, sper, se vor lansa in curand”, incheie Stanca.

Iulian Stanciu, manager la Asesoft Distribution, companie ce a achizitionat eMag.ro, spune ca ar achizitiona cu 100-150.000 euro „o companie axata pe dezvoltarea de soft, cu orientare catre online”.

„Cred ca o afacere puternica pleaca de la un sistem informatic bine pus la punct, mai ales in online. Pentru mine insa nu este un caz real, intrucat noi avem departamente de dezvoltare”.

Gabriel Vasile, care i-a vandut lui Ghenea PCGarage.ro si a achizitionat recent ResursaDeFun.ro, spune ca „sex sales”.

„In afara de SuperTangas.com nu pot spune ca m-ar atrage vreun proiect. Imi place proiectul pentru ca este sex related, si acest lucru, vrem sau nu vrem, vinde, si apoi continutul este generat de utilizatori”, argumenteaza Vasile.

Acesta admite ca nu este interesat sa achizitioneze blog-uri in viitor, intrucat „nu m-au pasionat niciodata, desi unele au mult potential”. Ca si proiect autohton care i-a atras atentia in ultimele luni a fost WallSticker.ro – „mi s-a parut destul de interesant si este si de nisa”.

Calin Rotarus, manager la ArboInteractive, spune ca „in online nu poti sa investesti pur si simplu niste bani si sa astepti sa le creasca valoarea, ci trebuie sa te implici serios”.

„In al doilea rand as merge pe servicii, nu pe continut editorial. In al treilea rand m-as gandi la ceva care se adreseaza unei categorii foarte bine definite – cum ar fi pasionatii de fotografie -, nu masei imense de consumatori. In al patrulea rand m-as gandi la un serviciu sau produs accesibil tuturor, nu doar oamenilor cu bani multi. Dupa parerea mea magazinele online vor creste semnificativ in viitorul apropiat, dar exista o multime de tipuri de servicii pe care oamenii obisnuiti ar fi fericiti sa le poata accesa mai usor si sunt dispusi sa plateasca pentru ele”, spune Rotarus, care subliniaza ca, in prezent, nu este interesat sa cumpere ceva pana la finalul anului.

In ceea ce priveste blogurile, Rotarus spune ca in niciun caz nu ar investi intr-un blog personal ci poate intr-unul colectiv, care ar avea potential de a vinde un anumit gen de produse, si „doar daca as putea sa il asociez cu un magazin online”.

Vladimir Oane, manager la proiectul axat pe retele sociale UberVu, spune ca in mod clar nu ar achizitiona nimic de pe piata locala. „Pe de alta parte, proiectele care imi plac la nivel international valoreaza mult mai mult decat suma in discutie, de 100-150.000 euro”, spune tanarul antreprenor.

„M-as uita fie la proiecte care au audienta mare in zona de social media si/sau software as a service. De asemenea, as fi interesat de proiectele care au o baza mare de utilizatori care pot fi ‘upgradati’ la servicii pe bani”.

In ceea ce priveste blog-urile, acesta este interesat de bloguri foarte nisate si cu o audienta foarte activa. „Nu m-as uita la bloguri generaliste”.