- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Cum forteaza Internetul schimbarea pe piata de media si advertising

03 Nov, 17:33 • emanuel.ceciu
Internautii nu mai sunt pasivi, dorind implicare si control asupra activitatilor desfasurate online. Acest lucru, precum si faptul ca este tot mai greu sa mentii treaza atentia utilizatorului in mediul online, reprezinta principalele provocari pentru furnizorii de media si advertising, in conditiile in care "in urmatorii 10 ani, jumatate din tot ceea ce inseamna continut va fi pe Internet", reiese din discutiile desfasurate ieri in conferinta RoNewMedia.
Cum forteaza Internetul schimbarea pe piata de media si advertising

„Era digitala este ceva ce nu va incepe peste unul, cinci sau douazeci de ani, ci se petrece chiar acum, sub ochii nostri. Deciziile luate astazi vor influenta evolutia pietelor in viitor. Noi cream viitorul”, spune Hrabren Suknaic, regional manager Adriatics & Bulgaria, Croatia, pentru Google.

Are potential piata din Romania sa ajute la cresterea mondiala a activitatilor online? In prezent, segmentul de Internet autohton este inca redus, dar in crestere accelerata, sunt de parere vorbitorii de la RoNewMedia. „Nu pot spune ca Romania va atinge in viitorul apropiat nivelul Marii Britanii ca maturitate a segmentului de New Media. In Marea Britanie, parte din succesul Internetului a fost asigurat de dependenta populatiei de cardurile de credit, lucru care a dus la cresterea pietei de retail online si implicit a Internetului, a advertising-ului”, spune Matt Bailey, head of affiliate la agentia de media digitala i-Level Marea Britanie. „Cu toate acestea, Romania este o piata cu mare potential si nu exclud ca undeva, in viitor, sa devina una dintre principalele piete europene, mai ales datorita numarului destul de mare al locuitorilor”, continua Bailey.

Amelia Cretu este agency relationship manager al Google AdWords Romania, iar faptul ca este romanca nu o face sa fie subiectiva in declaratii. „Abia recent piata din Romania si agentiile au inceput sa gandeasca in termeni de performanta, abia acum incepe sa se integreze online-ul cu offline-ul, sa se formeze un mix de media. In Marea Britanie este o echipa mica, ‘o gasca’ de romani ai Google ce incearca sa promoveze Romania in ochii companiei americane. Incercam sa „miscam munti’, este foarte greu”, spune Cretu. Aceasta subliniaza insa ca Google urmareste activitatea din tara si promoveaza anumite produse si pe piata autohtona.

Steffen Ehrhardt, alt oficial Google care a acordat DailyBusiness.ro si un interviu, sustine ideea Ameliei Cretu. „Este o provocare sa ajutam la cresterea Internetului pe pietele emergente. Pot spune ca, pe harta lumii, Romania este una dintre tarile ce inregistreaza una dintre cele mai rapide cresteri. Vrem sa investim mai mult pe aceasta piata si una dintre datoriile mele este sa educ manageri din SUA sa acorde mai multa atentie acestei regiuni”, sustine Ehrhardt. „Internetul rupe barierele financiare dintre companiile mari si cele mici. Firme cu foarte putini angajati, dar cu proiecte bine puse la punct pe Internet, se pot ridica fara probleme la nivelul marilor corporatii cu activitati offline”, mai spune Ehrhardt.

La randul sau, Hraben Suknaic subliniaza ca in Romania este o problema de educare a utilizatorilor de Internet, dar mai ales de educare a agentiilor de marketing si advertising. „Acestea trebuie sa vada potentialul Internetului in mixul de media. De asemenea, Romania se afla inca in urma Marii Britanii sau tarilor scandinave in ceea ce priveste penetrarea Internetului broadband”.

Trei trenduri ale Internetului

Oficialul Google scoate in evidenta trei trenduri ale Internetului. Primul dintre ele implica faptul ca internautii au renuntat la pasivitate, doresc sa aiba cat mai mult control asupra mediului pe care il consuma, doresc sa aleaga cu cine si in ce fel sa comunice. Al doilea trend este reprezentat de cresterea continua a continutului online. „Daca acum 10 ani Google indexa 30 de milioane de pagini, acum aceeasi companie indexeaza peste 300 de miliarde. Zilnic pe plan global au loc 3,6 miliarde cautari, blogging-ul este de neingradit si are o crestere exploziva. Stiti ca, de exemplu, in Marea Britanie numarul de bloggeri care traiesc din asta a egalat numarul de avocati?”, intreaba, retoric, Hraben Suknaic.

Ar treilea trend, ceva mai nefericit pentru advertiseri si companii, este faptul ca incepe sa devina din ce in ce mai greu ca atentia internautilor sa fie captata si retinuta. „Devine greu sa impresionezi internautii, sa captezi atentia de exemplu printr-o reclama si sa o si mentii. Un studiu arata ca o treime din utilizatorii de Internet din Marea Britanie urmaresc in paralel cu activitatile online si o emisiune TV”, spune Suknaic.

Spre ce ne indreptam?

Oficialul Google spune ca piata deja indica trendul principal – trecerea continutului pe Internet. „In urmatorii 10 ani, jumatate din tot ceea ce inseamna continut va putea fi regasit pe Internet intr-o forma sau alta. Televiziunea, radio-ul sau print-ul nu vor muri, insa vor trebui sa se adapteze”. Suknaic il citeaza pe redactorul sef al The New York Times care isi impulsioneaza angajatii spunandu-le ‘We’re in business to make news, not newspapers!’ (Suntem in acest business pentru a face stiri, nu ziare – n.r.), subliniind ca activitatea de baza a jurnalistului este aceea de a cauta stiri si a le promova pe orice canale este necesar pentru a ajunge, in final, la cititori. „Daca este print, TV sau online, nu conteaza. Media se adapteaza lumii”, spune Suknaic.

Telefoanele mobile vor juca si ele un rol foarte important in viitor, oficialul Google oferind mai multe exemple de proiecte dezvoltate special pentru terminale mobile. Primul proiect prezentat este o „carte de bucate” pentru telefonul mobil, creata de Kraft Foods. Practic, cartea de bucate ce poate fi citita si accesata pe mobile ajuta utilizatorii sa aleaga din supermarket ingredientele necesare mancarurilor dorite. „iFood Assistant este unul dintre cele mai inteligente si totodata simple aplicatii dezvoltate pentru iPhone. De ce? Pentru ca in toate retetele oferite sunt incluse obligatoriu si ingrediente marca Kraft Foods, deci compania isi creste vanzarile. In al doilea rand, compania poate observa ce retete si deci ce ingrediente cumpara cel mai des consumatorii in supermarket-uri. In al treilea rand, compania a castigat si din vanzarea soft-ului propriu-zis”, spune oficialul Google.

Un al doilea exemplu de aplicatie de succes pentru telefoanele mobile este un sistem de comanda de mancare dezvoltat de Pizza Hut. Utilizatorii pot alege toate ingredientele pentru pizza preferata, sa isi construiasca meniuri preferate, sa aleaga cantitatea si marimea pizzei apoi sa trimita comanda pe Internet, de pe telefonul mobil. In asteptarea comenzii, aplicatia permite si rularea anumitor jocuri create si brand-uite tot de Pizza Hut.

Concluziile RoNewMedia 4.0 au fost in ton cu discursurile participantilor: new media devine din ce in ce mai personal si interactiv. Desi atentia internautilor este din ce in ce mai greu de captat, acestia fiind mai greu impresionati de campanii publicitare, Internetul va domina, intr-un viitor mai apropiat sau mai indepartat, pietele media din lume.