- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Cum sa te porti cu angajatii ce devin \”staruri\” pe retelele sociale. Ai beneficii sau riscuri?

21 Nov, 15:36 • emanuel.ceciu
Pe retelele sociale oricine poate deveni o celebritate, datorita accesului ieftin si usor la tehnologie. Piata din Romania a inceput sa atraga specialisti pentru a reprezenta companiile pe retele sociale. Care sunt insa implicatiile de business atunci cand, "peste noapte", unii angajati devin "staruri" online?
Cum sa te porti cu angajatii ce devin \staruri\ pe retelele sociale. Ai beneficii sau riscuri?

Exista pericole ascunse ce planeaza asupra companiilor ai caror angajati devin „prea buni” in mediul social online,

castigand din ce in ce mai multa influenta? DailyBusiness.ro iti prezinta cateva plusuri, dar si minusuri ale unei astfel de situatii.

Iata cinci oportunitati, dar si cinci pericole care pot aparea atunci cand ai angajati celebri pe social media, dupa cum le vede specialistul american Bill Seaver, fondator al MicroExplosion Media.

Cinci oportunitati

#1: Oamenii celebri inseamna posibilitati sporite de interactiune

Clientii si potentialii tai clienti au in general mai multa incredere cand dialogheaza cu o persoana cunoscuta, „celebra” pe retele sociale. Brandul tau are de castigat, apar oportunitati de a discuta cu mai multi oameni si, implicit, sa iti maresti veniturile.

#2: Cresterea credibilitatii

Un om „vedeta” intr-o companie duce la cresterea credibilitatii intregii institutii, printr-o reactie in lant, pornita de la expertul pe social.

#3: O mai buna intelegere a cererii de pe piata

Un angajat puternic implicat pe social media cunoaste fiecare „gand” al clientilor si poate anticipa cu precizie reactii la anumite schimbari-cadru, la gama de produse sau ajustari ale brandului.

#4: Cresterea influentei

Angajatul celebru poate capta atentia unui grup mare de oameni, putand starni mai usor interesul asupra unui produs sau serviciu, uneori chiar mai mult decat insusi managerul companiei pe care o reprezinta. Este de ajuns ca „starul” de pe retele sociale sa spuna cateva vorbe despre o noua lansare si, in mod automat, atrage atentia.

#5: Managementul crizei

Daca firma ta are o criza de PR, angajatul poate ajuta la indreptarea ei mult mai eficient decat un banal comunicat de presa sau erata. Comunitatile de fani de pe retelele sociale pot intelege si accepta mai usor o explicatie de la un om pe care il respecta, decat de la un simplu brand, „fara viata”.

Cinci pericole ce ar putea veni de la angajatii celebri

#1: Jucatorul puternic

Angajatul respectat pe retele sociale isi poate dezvolta un grup de prieteni care sa fie mai loial lui, mai degraba decat brandului pe care il reprezinta. In acest moment, angajatul poate sa se foloseasca de aceasta „forta” pentru scopuri personale, mai degraba decat pentru binele companiei la care este angajat.

#2: Criza auto-declansata

Angajatul tau poate declansa, fara sa-si dea seama, situatii de criza – „luat de val”, aruncand cu idei si opinii proprii, ar putea supara clientii fideli ai companiei, ar putea crea PR negativ. De cele mai multe ori, un astfel de angajat isi va cere scuze, riscand insa sa atraga si mai multa atentie asupra cazului.

Ca exemplu, in 2009, James Andrews, angajat al companiei americane de PR Ketchum, a zburat pana in Memphis pentru a participa la o prezentare a clientului FedEx. Dupa ce a ajuns in Memphis, acesta a trimis un mesaj pe Twitter: „As muri daca ar trebui sa locuiesc aici!”.

Cei de la FedEx au vazut mesajul si situatia a scapat de sub control in scurt timp. Firma avea o problema de PR. In mod ironic, prezentarea FedEx era despre puterea social media.

#3: Destainuiri

Angajatul celebru ar putea sa scape, din entuziasm, anumite informatii secrete despre activitatea corporatiei. In aceste situatii, este bine ca angajatul sa se retraga rapid din discutie, dar si mai bine este ca managementul sa prevada astfel de cazuri si sa isi instruiasca angajatul pentru a nu se ajunge la asa ceva.

#4: Agentul mercenar

Angajatul celebru poate decide sa paraseasca compania pentru un nou job, luand cu sine, implicit, si fanii de pe retele sociale. Acestia urmeaza „a fi folositi” pentru noua companie. In aceste situatii, managementul trebuie sa faca doua lucruri – sa se asigure ca face tot ce este posibil sa retina „vedeta” si sa nu depinda prea mult de un singur om, responsabil pentru partea sociala. Astfel, daca sunt mai multi, cand pleaca unul singur pagubele vor fi mai mici.

#5: Diva

Angajatul celebru poate deveni atat de egocentrist incat ar putea deveni dificil pentru restul colegilor sa comunice cu el sau ea. Acesta sau aceasta ar putea deveni neinteresat(a) de munca de zi cu zi, axandu-se mai degraba pe cresterea numarului de prieteni virtuali. Cu toate ca poate parea frustrant, este bine sa nu intrerupi legatura cu un astfel de angajat ci, mai degraba, sa il readuci pe directia potrivita.

Aveti nevoie unul de altul mai mult decat crezi

In cele mai multe cazuri, angajatul a atins celebritatea datorita brandului companiei. In spatele sau si sustinut de el, acesta/aceasta a reusit sa se impuna pe online. De cealalta parte, priceperea angajatului a ridicat de asemenea numele companiei pentru care lucreaza, pozitionand-o mai bine pe piata. Astfel, se creeaza, in timp, o legatura aproape simbiotica intre angajat si companie.

In general, a avea unul sau mai multi angajati renumiti pe retele sociale este un plus, atat pentru companie cat si pentru angajati. In unele companii, in functie de mentalitatea managerilor, acestia pot fi priviti si ca un pericol insa, per total, tu nu ai vrea sa ai un „social media star” in randul colegilor?

Piata „inghite” din ce in ce mai multi specialisti pe retele sociale

Daca in multe cazuri specialistii pe social media „se nasc” chiar in cadrul companiilor, din ce in ce mai multe firme din Romania au inceput sa angajeze experti deja formati, persoane care sa promoveze numele companiilor pe retele sociale, forumuri si canale specializate.

De aceasta parere sunt, de exemplu, Cristian Manafu, alaturi de Ionut Oprea sau Orlando Nicoara, toti trei cu activitati in online.

Unul dintre exemplele recente de angajat ca specialist in social media este Alexandru Negrea, care a preluat aceasta pozitie la BCR, la mijlocul lunii octombrie.

Manafu, manager al Evensys, spune ca „mai avem o paine de mancat pana cand vom vedea si in Romania un val de recrutari de specialisti in social media”, desi numarul de angajari in domeniu a crescut.

Tu ce parere ai? Beneficiile sunt mai mari decat pericolele in cazul „starurilor” social-media? Exprima-ti punctul de vedere

Ca sa fii eficient, alege cu atentie retelele sociale pe care esti prezent. Selecteaza-le in functie de calitatea celorlalti membri si de oportunitatile care ti se deschid. KeyPeople este cea mai mare comunitate romaneasca premium a oamenilor de afaceri influenti (middle si top management), accesul fiind filtrat de catre redactia DailyBusiness.ro.

KeyPeople are peste 4.000 de membri exclusivi, care nu mai pot fi gasiti pe alte retele sociale. Atmosfera din KeyPeople este adaptata la nevoile oamenilor de afaceri din Romania. DailyBusiness.ro, publicatia pe care o cititi cu regularitate de peste 4 ani, garanteaza acest lucru.