NEW MEDIA

Dragos Stanca: Concurenta in publicitatea online va creste considerabil in 2009

11 noiembrie 2008, ora 00:01, autor(i): Alex Goaga 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Stanca-mica.jpg
Un interviu "la cald" despre trecerea in sistemul de monitorizare SATI a principalilor publisheri din Romania, despre o posibila "reteta a succesului" pe piata online, dar si ce proiecte de Internet sunt in plan la Realitatea-Catavencu, cu Dragos Stanca, managing director new media division din cadrul Realitatea-Catavencu.
DailyBusiness.ro: Marii publisheri au decis sa-si treaca site-urile de la sistemul de monitorizare Trafic.ro la SATI. Cand vor migra toate site-urile in noul sistem?
Dragos Stanca: La ora 10 azi dimineata (luni - n.r.) toate site-urile trustului Realitatea-Catavencu au scos sigla Trafic.ro, trecand in mod oficial exclusiv pe SATI. Este doar o chestiune simpla de programare, probabil tot azi toti jucatorii implicati vor trece exclusiv la noul sistem. Probabil insa ca site-urile noastre vor mai ramane cateva luni, cu trafic 0, in sistemul Trafic.ro. Asa fac ei, dar depinde doar de NetBridge (editorul Trafic.ro - n.r.).

DB: Ce inseamna pentru NetBridge pierderea aceasta, a circa 110 site-uri din monitorizare?
DS: Masura aceasta nu am luat-o impotriva Trafic.ro. Eu, spre deosebire de alti colegi de-ai mei de la alte trusturi, nu am niciun fel de suspiciune legata de masurarile celor de la NetBridge. Dimpotriva, consider ca Trafic.ro a facut mari servicii online-ului din Romania, dezvoltand concurenta de pe piata si contribuind implicit la proiecte de succes. Practic, am ales SATI pentru ca aceasta era normal, sa fim monitorizati toti de un sistem independent, la fel cum se intampla in SUA, Anglia sau alte tari dezvoltate.

DB: Deci, practic, v-ati incheiat socotelile cu Trafic.ro definitiv?
DS: Nu pot zice definitiv. Sunt in continuare deschis sa discut pentru o eventuala reintrare, dar doar daca NetBridge vine cu servicii care nu se regasesc in SATI, cu ceva nou. Am asteptat un an pana am decis cu totii, adica noi, Intact sau MediaPro Interactiv sa intram in SATI. Un an este foarte mult in online, dar voiam sa fim siguri ca sistemul este unul viabil si corect.



Realitatea-Catavencu se va concentra online pe proiecte de servicii cat mai interactive

DB: Ce proiecte noi aveti in plan sa lansati pe Internet in viitorul apropiat?
DS: Am anuntat deja site-ul AutoNovo.ro, prin care am marcat intrarea pe piata de servicii web. Vom mai lansa impreuna cu Xipe Interactive inca doua proiecte, pe alt segment dar de servicii, in urmatoarele sase luni. Vom anunta de asemenea public marti incheierea parteneriatului cu Kondiment Interactive, cu care am dezvoltat o platforma de e-commerce - un sistem pentru cei ce doresc sa lanseze magazine online.

Pana la finele anului vom anunta de asemenea cel putin un parteneriat cu un dezvoltator important, pe care insa nu-l pot numi. In paralel, lucram la 5-8 proiecte antreprenoriale care, in functie de business plan si de finantare le vom finaliza in cateva luni.


Internetul si jurnalismul digital sunt viitorul 

DB: Pe ce veti pune accent in urmatoarele proiecte?
DS: Vor fi proiecte dezvoltate de F5. Vom pune accentul pe interactivitate si pe servicii web. Nu vor fi proiecte de publishing. De asemenea, la mijlocul lunii in curs vom anunta componenta si specificul structurii de vanzari, care se va concentra pe vanzarile cross-media (atat pentru TV, cat si pentru print si online) non-conventionale. Echipa de vanzari este formata in acest moment din 7 oameni care vand direct, si alti parteneri. Vorbim insa si de proiecte speciale care au o puternica componenta de Internet sau evenimente, de genul RoNewMedia. Ce vom anunta, practic, va fi o regie de vanzari.

DB: Veti pune accent deci pe non-conventional in 2009?
DS: Exact. Insa nu vorbim acum doar de Internet. Vom incerca sa introducem servicii de convergenta. De exemplu, vom lansa un proiect interesant cu un operator de telefonie mobila care inseamna ceva mai mult decat o "banneriada". Campania se va axa in special pe Internet, dar nu exclusiv pe acest suport. Combinam deci mediile pe care le avem la dispozitie - TV, print, SMS, Internet si asa mai departe. Oricum, cei ce vor sti sa monetizeze portalurile cu trafic ridicat vor fi castigatorii. Uneori este mai usor sa atragi trafic si mai greu sa monetizezi.

DB: Cu cat este mai scumpa o astfel de campanie decat una clasica, de bannere?
DS: Depinde daca implica si costuri de productie. In principiu, nu e neaparat mai scumpa. Depinde, repet, de proiect.

DB: Cam ce pondere din bugetul Realitatea-Catavencu se duce spre New Media?
DS: In momentul acesta, bugetul este in curs de definitivare, imi este greu sa spun. Oricum, New Media este deocamdata destul de redus, insa ca si crestere de la an la an, anul acesta am crescut cu 100% la capitolul venituri. In 2009, avand in vedere ca gama de produse se extinde de la display advertising la servicii sau organizare de evenimente, ne asteptam la o crestere de doua cifre. Exclusiv pe segmentul de bannere, cresterea nu va fi asa spectaculoasa.

DB: Per total, pe segmentul de Internet din cadrul Realitatea-Catavencu, cati oameni sunt angajati?
DS: In prezent, o echipa de circa 200 de oameni, exclusiv pe New Media. De la dezvoltatori la programatori, product manageri si continuand cu marketing, web editori sau structura de vanzari.

Realitatea.net - facelift cu peste 100.000 euro in 2009

DB: In contextul international dar si intern, de fluctuatii economice, ce strategii veti aplica pentru a contracara aceste efecte negative?
DS: Noi ne vom asuma riscul de a continua investitiile si extinderile si anul viitor, speram sa fie un pariu castigator. Ca numar de angajati nu vom creste prea mult, preferam sa avem colaboratori si sa externalizam unele procese.


Imi plac proiectele care "vin de nicaieri si scriu istorie" 

DB: Care este site-ul din portofoliul Realitatea-Catavencu care evolueaza cel mai bine? Dar cel care este ramas cel mai in urma?
DS: Varful nostru de lance este Realitatea.net. De partea cealalta, sunt anumite site-uri care au o componenta strict de marketing, nu ma astept sa am profit de la site-uri precum IdeiInDialog.ro sau ClubLiteratura.ro.

DB: Pentru 2009, care considerati ca ar fi formula castigatoare in Internetul autohton?
DS: Nu pot vorbi pentru toti, dar in cazul nostru, avem in plan un redesign aproape complet al principalelor portaluri ale noastre - Realitatea.net sau Cotidianul.ro. Vom punem accentul pe trei segmente - quality news, publishing si femei. Vom incerca sa gasim formula castigatoare pentru site-urile de femei, unde inca portalurile aferente brandurilor din offline pe care le avem nu se ridica la inaltime. Lucram deci la un nou model de business pentru site-urile ce au ca target femeile.

DB: Si ce proiecte aveti in acest sens?
DS: Un prim experiment va fi lansarea, chiar luna aceasta, a portalului Bucataria.net, care este, pe langa un simplu site, si un loc de intalnire pentru comunitatea cititorilor revistei Bucataria pentru toti. Deci vom concura cu Gustos.ro sau Culinar.ro.

DB: La cat se ridica investitia, in medie, in portalurile pe care urmeaza sa le lansati?
DS: Intre 70.000 si 100.000 euro/proiect, depinde de platforma pe care ruleaza. Insa, in cazul portalurilor care trebuie refacute, sa zicem Realitatea.net, aici 100.000 euro cred ca o sa bugetez doar pentru partea de programare. Vrem ca la anul Realitatea.net sa devina portalul numarul 1 de stiri quality. Oricum, toti stiu ca investitia intr-un portal nu inceteaza niciodata, este un efort continuu daca vrei sa ai succes.

DB: Care sunt problemele cu care va confruntati in prezent?
DS: Sa zicem ca este o problema a oamenilor. Este greu sa gasesti jurnalisti capabili, care sa priveasca cu aceeasi seriozitate proiectele exclusiv pe online, la fel cum le priveau pe cele din presa traditionala. Avem nevoie de jurnalisti strict "digitali". Oricum, Internetul si jurnalismul digital sunt viitorul si acest lucru se vede din tarile dezvoltate.

DB: Publisherii au inceput sa se "vanda" singuri. Cine va pierde din aceasta miscare?
DS: Regiile de vanzari ar putea sa fie afectate - Boom, ArboMedia sau AdEvolution, de exemplu, probabil ca ar putea fi afectate intr-o oarecare masura, dar e greu de prevazut. Cei ce vor fi afectati vor fi intermediarii dintre publisheri si agentii. Intermediarii trebuie ori sa-si gaseasca alte modele de business, fie sa se alipeasca grupurilor media. Noi, Intact si MediaPro activam deja ca regii.


Varful nostru de lance este Realitatea.net 

DB: Mai exact?
DS: Adica nu ne vindem doar site-urile noastre. Daca va veti uita pe cine vinde MediaPro veti vedea ca nu sunt doar site-uri din portofoliu propriu. La fel la Intact, sunt sigur ca Magda Zander va aduce site-uri spre vanzare, la fel si la noi. Practic, grupurile media isi fac deja regii de vanzari, nu doar departamente de vanzare. Pur teoretic, noi n-am avea nicio problema sa vindem, sa zicem, si HotNews, desi este site concurent. Oricum, concurenta pe vanzarea de publicitate online va creste considerabil in 2009. Regiile de vanzari va trebui sa atraga un portofoliu cat mai consistent de site-uri, cu ajutorul lor convingand si alti clienti sa vina.

DB: Ce proiecte din online-ul romanesc apreciati si de ce anume?
DS: In principiu imi plac proiectele care vin oarecum "de nicaieri si scriu istorie". Imi plac proiectele originale, care nu tin de "sa producem cat mai mult continut ca sa rupem cifrele de trafic". M-a surprins placut, de exemplu, Trilulilu.ro. De asemenea, imi place HappyFish.ro, pentru ca baietii de acolo au curaj pe acest segment, imi mai plac unele proiecte care, din nefericire, nu au gasit inca o cale perfecta de a atrage bani - cum ar fi Metropotam. Din pacate, majoritatea proiectelor interesante sunt realizate de companii mari. Mi-ar placea sa vad mai multe initiative de la jucatori ceva mai mici.

DB: Cate ore munciti pe zi?
DS: Nu depasesc cele 8 ore de munca legale. Dar stau sa dezvolt business-ul, zilnic, de la un 9-9:30 dimineata pana la orele 21:00. Insa in acest interval am si intalniri de afaceri, iau masa cu oameni importanti si asa mai departe.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Sambata, 08 Mai 2021, 00:11
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter