- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Fanache, \”unicul mohican\” Yahoo in Romania: Daca nu era criza, acum aveam Yahoo mail si messenger in romaneste

13 Apr, 00:01 • emanuel.ceciu
Despre afacerile MediaCafe, unicul vanzator din Romania al spatiilor de publicitate ale Yahoo, cate afisari fac romanii pe spatiile companiei americane si cate din acestea "se vand" de fapt, ce planuri avea Yahoo in tara inainte de plecarea reprezentantului local Bobby Voicu, am discutat intr-un interviu realizat cu Mihai Fanache, seful agentiei MediaCafe.
Fanache, \unicul mohican\ Yahoo in Romania: Daca nu era criza, acum aveam Yahoo mail si messenger in romaneste

DailyBusiness.ro

: Anul trecut ati realizat afaceri de circa 1,3 mil. euro. Ce venituri estimati pe anul acesta?
Mihai Fanache: Ne-asteptam undeva la afaceri de peste 2 mil. euro, chiar o dublare a veniturilor. Nu este deloc imposibil, cu site-urile Yahoo avem practic cea mai mare audienta online din Romania, avem o elasticitate foarte mare in ceea ce oferim si, oricum, nu e ca si cum am incerca sa ne dublam veniturile de la 10 la 20 mil. euro.

DB: Sunteti pe profit?
MF: Anul trecut am fost pe profit. In 2009, avand in vedere criza economica dar si planurile noastre de extindere si de investitii, in special in marketing, nu stiu daca vom mai fi pe profit.

DB: Ce pagini ale Yahoo cauta foarte mult advertiserii din Romania?
MF: Traficul cel mai mare este pe mail si pe messenger. Apoi homepage-ul, adica o singura pagina, genereaza undeva intre 80-90 milioane afisari pe luna, doar din Romania. Este un lucru putin cunoscut pe piata.

DB: 90 de milioane de afisari este foarte mult. Presupun ca nu vindeti tot acest spatiu.
MF: Evident. Vindem in prezent doar o mica parte din cele peste 3 mld. de afisari generate din Romania pe intreaga retea Yahoo. Probabil in cativa ani de zile o sa reusim sa avem sold-out (spatiu vandut complet – n.r.) pe site-uri, dar in principiu in nicio tara nu se intampla asa ceva, nici macar acolo unde Yahoo este prezent de cativa ani. Oricum, pe acest spatiu romanesc liciteaza si celelalte birouri ale companiei din lume.

DB: Deci practic concuranti pentru acelasi spatiu cu alte agentii ale Yahoo din lume?
MF: Exista campanii globale, pornite de exemplu din SUA, care sunt active in toata lumea si implicit si pe afisarile din Romania. Insa, avand in vedere ca oricum nu vindem tot spatiul, nu ne deranjeaza. In unele cazuri insa, parerea mea este ca aceste campanii globale sunt facute uneori fara prea mare atentie.

DB: Adica?
MF: Adica pe langa campaniile globale Coca-Cola sau Unilever, nume ce sunt prezente in principiu aproape peste tot pe glob, apar uneori campanii la General Motors sau alte companii care nu sunt prezente in Romania. Insa probabil ca aceste contracte sunt incheiate de asa natura incat sa nu aiba de pierdut nici companiile ce cumpara spatiul de publicitate, nici Yahoo.

[quote]Cel mai bun lucru despre aceasta criza este ca, in general, advertiserii incep sa gandeasca[/quote]
DB: Revenind. Cat vindeti de obicei din afisarile de pe homepage, de exemplu?
MF: Sunt luni si luni. Cinci milioane, zece milioane. Depinde ce s-a intamplat in luna respectiva.

DB: Ce parere aveti de aceasta „bursa de publicitate online” lansata de Tradeville? Nu e o modalitate de a vinde si afisarile ramase vacante?
MF: Este bine ca s-a realizat acest lucru, insa Yahoo are implementat de multi ani acest sistem. Nu e o noutate pentru noi, lucram de ceva timp pe o platforma similara dar mai evoluata decat cea a Tradeville – platforma este creata de compania RightMedia, firma achizitionata de catre Yahoo acum cativa ani. Boom Advertising, prin Tradeville, incearca sa ofere o mai mare transparenta in vanzare. Cred insa ca pentru ei inca nu era momentul sa lanseze o astfel de platforma. La dimensiunea retelei lor, ar trebui sa incerce sa vanda tot spatiul clasic. Una este sa incerci sa vinzi cateva zeci de milioane de afisari, cat cred ca au ei, alta este sa incerci sa vinzi clasic 3 miliarde de afisari. Nu cred deci ca era cazul, dar ei stiu mai bine ce fac. Ramane de vazut cat de bine le va merge.

DB: La fel cum alte agentii ale Yahoo din lume pot oferi afisarile generate in Romania clientilor, dvs. puteti face invers? Sa oferiti clientilor de aici spatii generate pe Yahoo din Marea Britanie, de exemplu?
MF: Absolut, putem sa vindem in orice tara – am avut clienti care au vrut reclama in Cipru, Marea Britanie sau Spania. Ba chiar la un moment dat am avut un client, un minister care se ocupa de imaginea tarii in afara, care a avut o campanie in alta regiune a lumii.

DB: Cam ce pondere din veniturile Yahoo provin din Romania?
MF: Pot spune doar ca peste 80% din veniturile companiei provin din SUA. Romania este insa pe locul doi mondial ca numar de afisari pe portalurile Yahoo, dupa SUA si inaintea Canadei sau Chinei, ceea ce este impresionant.

Mediacafe a renuntat la toate site-urile din portofoliu, pastrand doar Yahoo

DB: Ce pondere din veniturile pe anul trecut a provenit din vanzarea de publicitate pe spatiile Yahoo, si cat din vanzarea pe alte portaluri?
MF: La inceputul anului trecut am renuntat la toate celelalte site-uri pe care intermediam vanzarea de publicitate – Mobile.de, Daciaclub.ro, Reno.ro sau Radiodeea.ro, astfel incat in prezent vindem publicitate exclusiv pe portaluri ale Yahoo.

DB: De ce ati luat decizia de a renunta la vanzarea de publicitate si pe alte portaluri? Nu erau o sursa suplimentara de venituri pentru dvs.?
MF: Am renuntat pentru a ne axa pe Yahoo si consider ca am facut un lucru bun. Faceam prea multe eforturi pentru a mentine si a vinde publicitate pe proprietati care nu aduceau atat de multi bani. De asemenea, era si este „bataie mare” pe acest gen de site-uri, razboiul este aprig mai ales in aceasta perioada de criza si am simtit nevoia sa ne diferentiem cumva. Sunt sanse minime ca anul acesta sa urmarim sa ne extindem pe alte site-uri.

DB: Bun, deci in prezent vindeti publicitate exclusiv pe site-urile Yahoo. Daca vin sefii companiei si va spun ca vor sa se „vanda” singuri, dintr-o data? Ce va faceti?
MF: Avem contract pe mai multi ani – nu pot spune cati – si oricum, planurile le discuta cu noi inainte sa ia o decizie referitoare la spatiul publicitar ce se vinde din Romania. Nu suntem intr-un astfel de pericol. Intr-adevar, avem target-uri de vanzari impuse de Yahoo. Acestea sunt destul de greu de indeplinit, dar de aceea „transpiram muncind”.

Sute de milioane de afisari pe luna pentru Yahoo Mobile

DB: Am inteles ca aveti un plan, inca incipient, de a incepe sa vindeti publicitate si pe spatiile Yahoo accesate de pe telefoanele mobile. In ce stadiu sunteti cu acest plan?
MF: Proprietatile Yahoo accesate pe telefoane mobile in Romania genereaza foarte multe afisari – de ordinul a sute de milioane pe luna. Produsul este insa foarte nou in Romania, piata trebuie inca sa se obisnuiasca. Vodafone este un jucator care incearca „sa dezghete” aceasta piata, vanzandu-si traficul generat de pe mobile, si cred ca deocamdata fac o treaba buna. Cred ca Vodafone este pe locul doi pe segmentul de proprietati afisate pe telefoane mobile din Romania, dupa cele ale Yahoo.

DB: Sute de milioane de afisari este foarte mult. Sunteti pregatiti din punct de vedere tehnic, daca un advertiser autohton vine sa va ceara publicitate pe mobile, pe spatiile Yahoo?
MF: Da, insa inca incercam sa lucram la oferte, sa le compactam. Anul acesta o sa incepem primele eforturi cu adevarat concrete pentru a promova proprietatile Yahoo Mobile. Chiar am avut cateva campanii micute pe mobile, dar nimic serios inca.

Ce planuri si-a intrerupt Yahoo in Romania?

DB: Ce puteti spune de prezenta Yahoo in Romania? Ce s-a intamplat dupa plecarea lui Bobby Voicu (unic reprezentant al Yahoo in Romania, care a parasit postul la inceputul anului – n.r.)?
MF: Pana sa plece Bobby s-au intamplat multe. Planurile pentru Romania s-au amanat, in niciun caz anulat, asa cum s-a auzit in piata.

DB: Si ce planuri avea Yahoo pentru Romania?
MF: Aveau gata mail-ul precum si Yahoo Messenger in limba romana. Ambele erau gata, doar ca nu le-au mai dat drumul cand trebuia. Trebuia lansat ceva in octombrie, trebuia lansat ceva in ianuarie, cand s-a amanat totul. Oricum, un Yahoo in limba romana ar fi important in special pentru cresterea imaginii companiei, nu ar genera o evolutie importanta a traficului.

DB: Daca le aveau gata facute, de ce nu le-au mai lansat?
MF: Sunt cheltuieli de intretinere, nu poti sa zici ca „le dai drumul” si gata. Or, criza economica nu ajuta prea mult in aceasta perioada. Dupa plecarea lui Bobby, Yahoo sunt prezenti in Romania prin ce facem noi. Cel putin un oficial Yahoo vine o data la doua luni pe aici. In principal ne viziteaza directorul pe pietele emergente.

DB: Si, cand realizam un interviu si cu dumnealui?
MF: (zambind) In prezent nu o sa „scoata” nimic nimeni de la dumnealui. Ai primi raspunsuri de genul „piata din Romania este foarte importanta pentru noi” sau ca „suntem foarte atenti la bugete si vrem sa construim cu atentie evolutia pe pietele emergente”, maxim. Deci comunicarea cu presa in ceea ce priveste planurile pe Romania este aproape de zero.

DB: Pe dvs. va ajuta in vreun fel prezenta unui oficial al Yahoo pe Romania?
MF: Bobby se ocupa in principiu mai ales de pe partea de produs, in timp ce noi suntem pe partea de vanzari, deci interactionam mai putin.

Google nu reprezinta in Romania un pericol pentru vanzarile de publicitate ale Yahoo

DB: Este Google un pericol pentru Yahoo, in Romania, la nivel de publicitate?
MF: E bine sa se inteleaga pe piata ca Google are produse diferite fata de Yahoo. Noi vindem in mare parte display, din pacate pe search Yahoo nu sta prea bine. Google vinde in mare parte search, acum incearca sa intre si pe display. Sunt deci produse diferite. Ei au alte feature-uri, ofera alte produse. Noi avem cea mai mare baza de utilizatori inregistrati – peste 8 milioane, in Romania.

DB: Cum credeti ca afecteaza criza economica agentiile de advertising de la noi?
MF: Cel mai bun lucru despre aceasta criza este ca, in general, advertiserii incep sa gandeasca. Atunci cand se vorbeste despre o campanie, companiile nu-si mai pun problema doar sa scape de acel buget, care si-asa e mic comparat cu cel pentru TV, print sau outdoor, chiar se gandesc cum sa foloseasca acei bani intr-un mod destept. In acel moment, agentiile chiar pot comunica cu clientii.

DB: Si strict pe dvs. cum va afecteaza criza?
MF: Au fost taieri de buget punctuale. In general clientii sunt mai atenti la fiecare dolar cheltuit, este o chestiune generala in piata. Cei mai mari clienti ai nostri vin de pe bancar, dar si produse de larg consum, telecom.

DB: Cati angajati are MediaCafe in prezent si ce planuri de evolutie aveti?
MF: Avem noua angajati, pana la finele anului cred ca o sa mai angajam trei oameni pe vanzari si client-service. Vrem sa crestem usurel, nu ne grabim.

DB: Cum arata o zi de-a dumneavoastra la munca?
MF: Ajung la birou pe la 9:30-10:00. Ma ocup mult si de creatie, impreuna cu echipa NineSpices. O agentie fara creatie vinde aer la pachet, este unul dintre moto-urile mele. Ne ajuta foarte mult echipa de creatie, pe care o si coordonez de altfel. In general fata de alte agentii de advertising, atmosfera in cadrul MediaCafe si cum ma simt eu, in particular, este mai relaxata. Nu „ne batem” cu alte agentii pentru portaluri si afisari si asta este un mare plus.

DB: Ce pasiuni aveti?
MF: Calatoriile. Pe blog-ul meu personal am descris cateva din tarile pe care le-am vizitat in ultimul an. Printre ele se numara Bali, Indonezia, Finlanda, Malaezia, Singapore sau Turcia.