Agenția de marketing online Today’s prezintă o analiză a rețelelor de publicitate regională pe care companiile le pot folosi pentru o promovare cât mai bună a produselor lor. Mediul online nu duce lipsă de instrumente prin care poate fi crescut brandul dintr-o piață în alta.
De asemenea, cum este cazul regiunii în care se regăseÈ™te România, extinderea în această zonă este recomandată înaintea debutului în Vest, unde competiÈ›ia este mai acerbă È™i costurile pentru publicitate sunt de patru-cinci ori mai mari decât în Europa Centrală È™i de Vest în foarte multe industrii. Â
„Din experiența noastră, estimăm că prețul per click este similar cu cel de pe Google. În unele industrii am observat că acesta poate fi chiar mai mic cu 10-20%, însă, în anumite cazuri pe diverse platforme, reach-ul este mai mic chiar cu până la 40%. Atunci, un avantaj al platformelor regionale este că ne permit accesul cu advertoriale unde Google nu poate ajunge.
Un exemplu este în Cehia, unde cota de piață a Google este de doar 60% (comparativ cu România, unde este la 90%), iar platforma Sklik e extrem de populară. Prin aceasta, un advertiser poate să ajungă la aproape jumătate din populatie la costuri per click cu 20% mai mici față de Google“, a declarat Marius Lăzărescu, director È™i fondator Today’s. Â
Avantaje È™i dezavantaje pentru platforme globale È™i regionale Â
Cele mai populare sunt serviciile globale de publicitate, aÈ™a că începem cu ele. Un prim avantaj pentru acestea este notorietatea. Sunt cunoscute de marea majoritate a utilizatorilor È™i aceÈ™tia au încredere în ele, È™tiu la ce să se aÈ™tepte. De asemenea, sunt folosite de mulÈ›i advertiseri, sistemul fiind optimizat constant. Mai mult, dat fiind numărul mare al utilizatorilor, există nenumărate studii de caz la nivel local sau internaÈ›ional din care advertiserii se pot documenta. Â
ÃŽn zona de dezavantaje pentru aceleaÈ™i platforme globale, unul dintre ele este că pot creÈ™te costurile din cauza competitivității în creÈ™tere pe platforme. Apoi, politicile sunt mai puÈ›in permisive. Spre exemplu, pentru farmaciile online politicile de publicitate Google AdWords limitează semnificativ produsele care pot fi promovate, cum ar fi suplimentele alimentare sau anumite tipuri de pastile care se vând online. Â
Când mutăm discuÈ›ia avantajelor È™i dezavantajelor către platformele regionale, lista punctelor forte începe cu accesul advertiserilor pe site-uri care, în mod normal, nu sunt disponibile serviciilor mari. Mai mult, costurile de promovare pot scădea, deoarece competiÈ›ia pe astfel de platforme nu este la acelaÈ™i nivel ca la serviciile mari. Și pot fi folosite anunÈ›uri text împreună cu imagini, iar acest fapt le permite advertiserilor să comunice un mesaj mai complex publicului È›intă. Â
Ajungem È™i la dezavantaje, unde primul È›ine mai mult de „finisarea“ platformei. Unele pot fi mai puÈ›in user friendly comparativ cu cele mari, ceea ce înseamnă că anumite secÈ›iuni pot să nu fie traduse corect în engleză sau română, iar interfaÈ›a să fie mai dificil de înÈ›eles. De asemenea, dat fiind numărul de utilizatori mai mic, pot apărea probleme în utilizarea platformei din cauza anumitor bug-uri care nu au fost raportate È™i rezolvate. Apoi, anumite platforme permit afiÈ™area de anunÈ›uri tip banner cu formate care nu sunt acceptate pe platformele mari, astfel că ar fi necesară o investiÈ›ie suplimentară în creaÈ›ie. Â
Nu există o platformă universală, care să poată fi folosită oricând, pe orice piață și pentru orice produs. Secretul celei mai bune promovări stă în crearea unui mix eficient de canale, care să maximizeze performanta campaniilor. Avantaje și dezavantaje există de o parte și de alta, dar pot fi diminuate minusurile printr-o strategie potrivită, care să țină cont de acestea și de produsul care trebuie promovat.