- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Marius Pahomi catre publicitari: Trageti tare in trimestrul doi, dupa aceea va fi mai rau

29 May, 00:01 • emanuel.ceciu
Marius Pahomi, interaction business development manager la agentia Mediaedge:CIA si unul dintre cei mai activi oameni pe segmentul de media online, a vorbit pentru DailyBusiness.ro despre evolutia pietei media online si offline din Romania, a oferit sfaturi bloggerilor si a nominalizat proiecte locale care i se par de succes.
Marius Pahomi catre publicitari: Trageti tare in trimestrul doi, dupa aceea va fi mai rau

DailyBusiness.ro

: Ce parere aveti despre evolutia pietei de publicitate locale de la inceputul acestui an?
Marius Pahomi: Am vazut mai putine proiecte, in general intreaga media a scazut. In primele luni ale anului nu s-a comunicat aproape nimic, nicio campanie consistenta. Cei mai mari jucatori de pe piata au stat in expectativa, sa vada ce se intampla, sa isi puna la punct strategiile. In prezent simtim o redresare, as putea sa spun ca traim momentul de maxim de pana acum, in 2009, speram ca nu si al anului intreg.

DB: Ce estimari aveti despre piata de publicitate din Romania pentru intreg anul 2009?
MP: Primul trimestru a fost extrem de slab. Al doilea, dupa cum am zis, va fi un trimestru bun. Din informatiile pe care le am insa, trimestrul trei nu o sa fie bun si trimestrul patru va fi si mai rau. Imi bazez estimarile pe informatiile pe care le avem de la clienti, pe planurile pe care le au ei, precum si ca urmare a discutiilor cu oameni din piata.

DB: Deci criza, in loc sa treaca, se adanceste, pe segmentul de publicitate?
MP: Parerea aproape unanim impartasita in piata este ca inca nu a venit momentul de maxim al crizei. Acesta cred ca va fi la inceputul anului viitor. Deocamdata, chiar daca situatia nu este foarte roz, inca suntem o.k. Sfatul meu – trageti tare in trimestrul doi, cat mai este din el, mai incolo va fi mai rau.

Vreau sa aduc in Romania experienta capatata in Marea Britanie, unde piata media este cu cel putin 10 ani in fata

DB: Ce planuri aveti in cadrul Mediaedge: CIA Romania in urmatoarea perioada?
MP: Unul dintre cele mai mari challenge-uri personale este sa reusesc sa construiesc „cel mai tare” birou de publicitate interactiva online din Romania. Am lucrat un timp in Marea Britanie. Am avut ocazia sa activez deci pe o piata ce este cu cel putin 10 ani in fata celei din Romania. Vreau sa import know-how-ul capatat acolo, aici. De asemenea, ne-am marit numarul angajatilor – exclusiv pe online suntem acum trei oameni. cand il vom angaja pe al patrulea 10% din numarul total de angajati va fi exclusiv pe online, ceea ce este mult. Scopul final este sa ajungem agentia de media numarul unu pe piata locala.

DB: Pe ce loc sunteti acum si in ce orizont de timp considerati ca veti ajunge pe prima pozitie in Romania?
MP: Suntem intre primii trei jucatori. Parerea mea personala este ca vom ajunge pe primul loc intr-un orizont de doi ani.

DB: Ce campanii de publicitate ati realizat in cadrul Mediaedge in 2009?
MP: Cele mai mari au fost pentru Danone Activia, BCR sau Nivea.

DB: Ati simtit mutarea bugetelor din media clasica spre online, cum se aude prin piata?
MP: De pe TV nu s-au dus bugete spre online. Televiziunea ramane in continuare fruntasa, nimeni nu face rabat de la ea. Au migrat insa bugete alocate anii trecuti segmentului tiparit spre online. Am avut clienti care au renuntat complet la inserarea de publicitate in ziare si reviste, migrand pe online

DB: Ce model credeti ca va avea mai mult succes in Romania – vanzarea de publicitate online in-house sau prin regii?
MP: In mod clar prin regii. Exceptie fac marii publisheri care se vor vinde intotdeauna singuri si trusturile cross-media.

Am atras cititori pe blogul meu prin starnirea de controverse in unele post-uri

DB: Aveti un blog media cunoscut. Cam cat timp alocati scrierii pe el si cati vizitatori atrageti, in medie, pe zi?
MP: Scriu doar cand gasesc ceva interesant, care sa imi atraga atentia, ceva care sa ma faca sa gandesc, sa analizez. In medie am 10-15.000 unici pe luna. De curand am dat drumul si primei campanii de publicitate pe blogul meu – Vodafone. Ei au venit la mine si mi-au propus si eu am acceptat.

DB: Care este „secretul”?
MP: Sa zicem ca am atras audienta prin articole controversate. Nu am facut-o special, ca altii, ci pur si simplu mi-am expus parerea. Unele materiale scrise de mine au atras foarte multe comentarii.

DB: Ce sfaturi ati da celor ce abia isi incep un blog?
MP: Sa lanseze un blog de nisa. Nu sunt interesante blog-urile de genul „azi m-am trezit, am udat floarea, sufar din dragoste”. Sunt foarte putin blog-uri de nisa in Romania, se simte lipsa. Recomand tinerilor bloggeri sa aleaga o piata sau o nisa pe care sunt stapani si sa discute pe marginea ei. Sa fie un blog util.

DB: Ce bloguri urmariti in prezent?
MP: Acum ceva timp urmaream peste 200 de blog-uri. Va dati seama, am obosit, asa ca acum am redus numarul acestora la vreo 40. Orlando, Manafu, Dragos Novac, Toma. Zoso imi place, desi stiu ca unii spun ca cititorii sai sunt dintr-o clasa mai dubioasa.

DB: Cam cat estimati ca ar valora un blog ce atrage lunar 15.000 de unici?
MP: Este greu de estimat. Ce pot spune sigur este ca blog-urile generaliste nu sunt tinte de achizitie, nu sunt interesante. In schimb, un blog solid, de nisa, de exemplu cele financiare, scrise pertinent si cu cititori fideli ar putea sa valoreze zeci de mii de euro.

Segmentul de social media ia avant

DB: In ce directii merg campaniile de marketing in Romania?
MP: Social media este implicata din ce in ce mai mult. Oamenii nu se reped sa cumpere un produs dupa ce vad o reclama la TV sau pe net. Intai intra pe forum-uri, intreaba in stanga si in dreapta. De exemplu, vor lua avant campaniile printre bloggeri, care vor primi in teste diferite produse urmand sa scrie despre ele, obiectiv, pe paginile lor personale. Opinia acestor bloggeri conteaza mult mai mult decat o reclama care este in mod clar total subiectiva.

DB: Ce nisa considerati ca nu este suficient acoperita in prezent in .ro?
MP: In mod clar, cea de servicii. O sa fac comparatie cu Marea Britanie, unde cam toate restaurantele ofereau posibilitatea rezervarii de mese pe Internet. In Romania, rar sau deloc. Ba chiar in Marea Britanie exista business-uri de servicii online care reunesc, sub o singura umbrela, cam toate restaurantele din regiune. De asemenea turismul online nu este bine dezvoltat.

Orlando Nicoara si Marius Ghenea, doi dintre cei mai apreciati antreprenori

DB: Ce proiecte pe segmentul de publicitate online v-au placut in mod special pana in prezent, in 2009?
MP: Ca si campanii online, am remarcat-o pe cea a Zapp. A fost deosebita prin abordare, prin mesaj, a iesit imediat in evidenta si prin produs. Este vorba de o campanie neconventionala la Zapp Easy, powered by Yahoo. A fost o campanie impartita – pentru persoane fizice si pentru clienti business.

DB: Ce antreprenori v-au atras atentia de la inceputul lui 2009, in Romania?
MP: Orlando Nicoara (manager al MediaPro Interactive – n.r.). A ales cel mai bun moment pentru a achizitiona proiecte online, este un business-man foarte inspirat. De asemenea, imi place activitatea lui Marius Ghenea (manager al PCFun.ro – n.r.), care s-a apucat sa faca foarte multe achizitii si multe dintre ele par interesante si de viitor.

DB: Si dumneavoastra aveti in plan sa urmati exemplul lui Orlando Nicoara, sa achizitionati proiecte in nume personal?
MP: Nu, vreau sa ma axez deocamdata pe munca mea aici. Si-asa este foarte mult de lucru.

Uneori, ma prinde noaptea la birou

DB: Daca ati avea 100.000 euro acum, pe masa, nerambursabili, in ce i-ati investi in online?
MP: (zambind) As cumpara DailyBusiness.ro… de fapt mi-ar ajunge doar pentru 10% din el.

DB: Interesant, o sa transmit managementului. Exceptand insa aceasta perspectiva, in ce altceva ati investi?
MP: Intr-un portal de turism. Sa realizez review-uri ale zonelor din tara. Repet, este un segment inca cu foarte mare potential si ar putea fi banos.

DB: Ce companii va plac, din Romania dar si din afara?
MP: Metropotam mi se pare foarte bun. Probabil ca Dragos Novac (seful Metropotam – n.r.) nu este inca foarte multumit de monetizare, dar sunt convins ca o va scoate la capat. Are planuri de viitor. De asemenea, Trilulilu.ro, desi cred ca fara un trust media mare care sa-i sustina, le va fi greu. Pe plan international, Google. Este o companie foarte dinamica, aproape tot timpul scoate cate un proiect interesant si util.

DB: La birou, ce software si aplicatii folositi in mod constant?
MP: Yahoo Messenger este deschis cred 14 ore pe zi. Lotus folosesc, apoi Gmail.

DB: Cum arata o zi de munca de-a dumneavoastra?
MP: La 9 dimineata cel tarziu sunt la birou. Ma intalnesc cu clienti, ascult brief-uri, merg la departamentul de creatie, discut cu furnizori. Uneori ma prinde noaptea la birou, este foarte grea perioada aceasta. Oricum, dupa ce vom mai angaja un om, va fi mai usor. Am crescut mult dar, din cauza crizei, nu am putut sa angajam, abia acum ne mai relaxam.