- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Proprietarul Transfer.ro: La „mogul” mergi cu tancul, in antreprenoriat cu Hummer-ul

19 Jan, 00:01 • emanuel.ceciu
Cand lucrezi pentru "mogul" te simti ca intr-un tanc - puternic, greu de demolat. Pe cont propriu insa, poti sa iti creezi un business asemanator cu un Hummer, mai vulnerabil, dar si mai usor manevrabil. Citeste in interviul de mai jos planurile si rezultatele lui Cristian Ditoiu, seful curierului online de fisiere Transfer.ro, anterior manager in trustul lui Vantu.
Proprietarul Transfer.ro: La mogul mergi cu tancul, in antreprenoriat cu Hummer-ul

Ditoiu, 30 de ani, a ocupat de-a lungul ultimilor patru ani mai multe pozitii, printre care manager al departamentului new media la Realitatea-Catavencu, manager la NCH Advisors, unde a condus din postura de director general Acasa Media/Acasa.ro.

In urma cu patru ani a lansat Transfer.ro, unul din primele site-uri de tip „curier de fisiere” din .ro.

DailyBusiness.ro: Inainte de a te ocupa exclusiv de proiectul WebMaker ai lucrat in companii de publishing si agentii mari, inclusiv in trustul lui S.O.Vantu. Care ar fi diferentele dintre a lucra „la mogul” si a fi pe cont propriu?
Cristian Ditoiu: Cand lucrezi pentru mogul esti ca intr-o armata. In timpul razboiului, cand lucrurile incep sa devina dificile si uneori agresive, te mai poti ascunde, scapi de gloante, nu esti lovit direct si nu mori – echivalentul „a da faliment”. Totodata insa, fiind intr-o armata, esti lipsit de mobilitate, chiar daca esti ca intr-un tanc. Solid, puternic. Cand esti antreprenor pe cont propriu, esti intr-un Hummer – poti sa te intorci, sa faci manevre.

DB: Te-ai intoarce in tanc?
CD: Daca mi-as dori asta, probabil as putea. In prezent insa, mi-e bine asa. Ce-i drept imi lipsesc acele departamente de suport pe care acum trebuie sa le fac eu insumi. Mogulul are intreg aparatul administrativ „de-a gata”. Ei pot sa raspunda la intrebari, dar daca nu pui tu intrebarile, ei nu se implica, nu primesti raspunsuri „din cer”. Oricum ar fi si oriunde ai fi, in perioada aceasta mai ales, nu este simplu.

DB: Cum ti se pare ca s-a dezvoltat piata de Internet in ultimii ani? Ce proiecte ti-au atras atentia in 2010?
CD: Proiecte? Pai s-a lansat ceva in 2010? Au fost, pe ici pe colo, dar in Romania parca nici spam nu se face, cu atat mai putin proiecte corecte si bine inchegate. Pentru mine, piata ideala de online este aceea in care fiecare agentie de publicitate are un om specializat pe online care sa fie eficient – adica sa nu apara site-uri cu 10 bannere pe pagina, sa se aglomereze, sa fie ineficient atat pentru cititori cat si pentru alte proiecte „vandute” de aceeasi agentie.

Ce planuri are pentru Transfer.ro

DailyBusiness.ro: Detii firma WebMaker de peste opt ani si Transfer.ro de patru ani. Care sunt principalele proiecte generatoare de venituri si ce planuri ai pentru 2011?
Cristian Ditoiu: Principalul proiect generator de venituri este chiar Transfer.ro – in 2010 am facut cam 100.000 euro, insa in decembrie am relansat site-ul si am inclus segmentul premium. Avem deja cateva sute de clienti care platesc, lunar, intre 5 si 12 euro, pentru servicii speciale de transfer. Acest lucru va duce, in mod clar, la cresterea veniturilor pe anul in curs, dar este prea devreme sa inaintez o estimare.
[quote]Concuram cu stick-ul de memorie, USB-ul[/quote]
DB: Exceptand publicitatea si serviciul premium, ce alte surse de venit are Transfer.ro? Ce trafic atrage, lunar?
CD: Serviciul este accesat de circa 1 milion de oameni, lunar. Anul trecut erau cam 700.000 de useri. Avem comenzi speciale, pentru care trebuie sa oferim mai mult spatiu, contra cost. De exemplu, am avut un contract cu TVR1 care voia sa transfere emisiuni intregi. De asemenea, am avut contract cu Teo Trandafir, in perioada in care aceasta producea emisiuni pentru televiziuni locale. Folosea serviciul nostru pentru transferul filmarilor. Aceste contracte speciale sunt taxate in functie de ceea ce doreste clientul.

DB: Lucrati prin agentie de advertising sau „va vindeti” singuri?
CD: Vindem publicitate singuri. Consider ca agentiile de advertising nu au timpul necesar si nici expertiza pentru a vinde eficient spatiul de pe Transfer.ro. Agentiile au prea multi clienti si incearca sa ii satisfaca pe toti, ceea ce, deseori, nu se poate. De aceea preferam sa ne vindem singuri. Totodata, noi stim cum se vinde spatiul pe un site curier de fisiere, este diferit de un site de continut, de exemplu.

DB: Cum este diferit? Stiu cateva nume din agentii care ar putea sa te contrazica.
CD: Putem targeta diferentiat pe cei ce transfera anumite tipuri de fisiere. Desi nu avem voie sa stim exact ce fisiere se transfera, fiind vorba, pana la urma, de secretul corespondentei, stim ce extensii au aceste fisiere. De exemplu, am avut un client, Hormann, producator de usi pentru garaje, care a dorit sa targetam doar arhitecti sau pe cei ce lucreaza in constructii. Asa ca i-am vizat in special pe cei ce transferau fisiere cu terminatii specifice 3D Studio Max sau Photoshop, programe folosite de oameni ce uneori lucreaza in design, constructii sau arhitectura. Acestora le-am afisat reclama Hormann, pe pagina unde se realizeaza transferul. Unei agentii i-ar fi greu sa inteleaga toate terminatiile, toate posibilitatile de targetare, sa cunoasca „pe de rost” cine foloseste Transfer.ro si deci sa vina cu oferte cat mai potrivite.

DB: Foarte probabil, Transfer.ro, ca si alte servicii similare, este folosit uneori si pentru a transfera fisiere piratate. Ati primit plangeri de la case de discuri sau producatori, pana in prezent?
CD: Dimpotriva, acestia sunt clientii nostri. Ei transfera prin noi muzica, filme, clip-uri. Am avut o plangere de la un mare furnizor de servicii de retelistica. Compania avea de sustinut un test pentru mii de angajati si se pare ca rezultatele „au iesit la suprafata” inainte de acest test. Aceste rezultate au fost incarcate pe Transfer.ro si apoi link-ul de pe care puteau fi descarcate a fost plasat pe un forum. Compania ne-a semnalat problema si noi am sters acele date. In rest, nu am avut probleme.

DB: Care sunt principalii concurenti si care sunt principalele probleme si cereri cu care va confruntati?
CD: Sunt in special jucatori internationali. In Romania, piata nu este inca formata. De asemenea, concuram, evident, cu stick-ul de memorie, USB-ul. Fata de jucatorii internationali avem, clar, avantajul vitezei de transfer, unul dintre cei mai importanti factori pe aceasta piata. Ce cer clientii? Sa tinem fisierele mai mult de 10 zile pe servere, inainte sa le stergem si poate mai mult de 1Gb marime maxima de transfer.

DB: Si puteti sa „le faceti pe plac”?
CD: O sa sune ciudat ce urmeaza sa zic, insa, pe aceasta piata dar si altele, poate printre cele mai grele lucruri este sa te abtii sa faci ceva! Este ca si cum, intr-un restaurant, clientii cer delicatese, chelnerite superbe, sa fie super atmosfera si asa mai departe si tu, ca patron, faci tot ceea ce vor clientii. Te trezesti insa, mai apoi, cu o super nota de plata, esti nevoit sa ridici preturile si lumea nu mai vine. Asa ca dai faliment. Asa si la noi – daca am face tot ceea ce vor clientii, nu ne-ar merge bine. Vrei mai mult de 1Gb? Avem serviciul platit! Pentru a tine fisierele mai mult de 10 zile, avem nevoie de noi servere, care costa. In timp, in trei ani, proiectul se va maturiza, va fi mult mai rapid, mai eficient.

DB: In urma cu cativa ani ai cedat cateva proiecte NCH-ului – SfatulMedicului.ro, 220.ro sau Referate.ro. Ai in plan ceva similar cu Transfer.ro?
CD: In prezent, nu.

DB: Nici daca ti s-ar pune acum, pe masa, sa zicem 400.000 euro? Mai mult decat cifra de afaceri pe anul trecut.
CD: Nu i-as accepta pentru ca, sunt sigur, in 3 ani, proiectul se va maturiza, va genera venituri mai mari si va valora mai mult. Vom avea surse de venit mai stabile, mai bine definite, vom lansa si alte proiecte care vor exploata structura deja existenta – toate, la timpul lor.

DB: Sau, de ce sa punem doar binele in fata, ati putea da faliment. Sunt concurenti pe piata, sa nu uitam, care ofera, gratuit, peste 1 Gb transfer (FastUpload.ro, PostaOnline.ro – n.r.).
CD: Eu cred ca ei vor da faliment. Nu este sustenabil modelul lor, in opinia mea. Trebuie sa existe un echilibru bine delimitat intre spatiul oferit, viteza de acces si capacitatea serverelor. Si nu cred ca vand destula publicitate cat sa isi acopere cheltuielile. Unii dintre concurenti cad in capcana pe care am amintit-o mai sus – vor sa ofere totul, dar apoi se trezesc ca nu isi mai pot sustine business-ul cu veniturile generate.

Dupa ce „isi va baga nasul” Google, vom ramane doar cu crearea de continut

DB: Viitorul consideri ca apartine serviciilor online, sau continutului?
CD: As fi tentat, ca multi altii, sa zic ca viitorul apartine serviciilor online. Insa, daca e sa fim realisti, dupa ce „isi va baga nasul Google” si in Romania, cu adevarat, ei avand cam toate serviciile posibile si foarte bine puse la punct, vom ramane doar cu continutul. Pe de alta parte, eu acum imi permit sa stau aici, la acest interviu, si sa las sistemul sa faca treaba – sute sau mii de fisiere sunt transferate in acest moment. Daca insa ar fi o problema de continut, daca trece o zi sau trec doua zile fara sa scrii nimic, nu e bine.

DB: Si totusi, ce proiecte din online, romanesti, iti plac?
CD: Imi plac cei de la MediaIQ, e bun serviciul din spate. Imi place si ZeList. Sa vedem cum o sa se miste si Facebrands, al lui Ionut Oprea.