- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Provocările unui retailer care trece din offline în online

19 Apr, 00:08 • Redactia DailyBusiness
Proprietarii de magazine tradiționale așteaptă să vadă ce mutări face în zona de online concurența sa, pentru că încă există temeri mari legate de aspectul tehnologic. Într-un mediu cu milioane de utilizatori, prezența online nu mai este insa un moft, ci o necesitate. Vezi ce oportunități oferă procesul de migrare de la offline la online.
Provocările unui retailer care trece din offline în online


Atractivitatea
comerțului online autohton stă în cifre care nu sunt deloc de
neglijat, în creșteri mari de la an la an. Astfel, la începutul
anului, GPeC comunica o valoare de 1,4 – 1,5 miliarde de euro pentru
e-tail (retailul online cu bunuri tangibile), în creștere cu 27-30%
față de 2014.

De asemenea, rata de penetrare a Internetului a
crescut de la 49,76% la sfârșitul anului 2014, la aproximativ 56%
la finele anului 2015. Per total, acest lucru înseamnă că baza de
cumpărători online ajunge la 6,7 milioane de persoane, din totalul
de 11 milioane de oameni cu acces la Internet.

Liviu Taloi,
specialist în marketing online și e-commerce, explică ce înseamnă
întregul proces de a migra de la offline la online, prin prisma
oportunităților.

În general, toți proprietarii de magazine
tradiționale așteaptă să vadă ce mutări face în zona de online
concurența sa, pentru că
încă există temeri mari legate de aspectul tehnologic. Mai mult,
provocările retailerilor online sunt acum în a satisface experiența
de vizitare a celor ce aleg să cumpere folosind dispozitivele
mobile, deoarece în ultimele luni ale anului 2015, peste 50% din
traficul marilor magazine online a fost generat de dispozitive
mobile, iar media de 30% trafic din mobile la nivel național s-a
menținut și în 2016.

Primul pas în
procesul de migrare este o analiză a pieței în care vrea să intre
comerciantul offline, piață pe care o cunoaște bine.

Apoi, o
analiză concurențială la nivel de prezență online a
competitorilor din țara și mai ales din afara țării, în
condițiile in care românii cumpără cu cardul online preponderent
de afară, nu din țară.

Chiar dacă mulți
proprietari de business offline sunt buni comercianți, în ecuația
comerțului online există două componente, comerțul și online-ul.
Acest al doilea parametru al succesului este cel care creează temeri
in rândul comercianților de mărime medie și mică.

Lanțurile
mari de hypermarketuri, supermarketuri sau retail vin cu lecțiile
mai bine pregătite, însă acolo bariera cea mai mare este
eficientizarea lanțului logistic și dezvoltarea unei divizii de
online cu oameni bine instruiți.

De asemenea, este esențială o
strategie la nivel de produs sau gama de produse care se vor duce în
online, pentru că poate fi atacat acel sector la început cu produse
mai ușor vandabile sau de nișă, iar mai apoi să fie extinsă gama
de produse la tot ceea ce deja există în oferta offline.

În plus,
unul dintre pașii importanți constă în alegerea tehnologiilor
software care vor pune în mișcare site-ul de e-commerce, nu doar
platforma în sine, dar și alte elemente care țin de comerțul
electronic, cum ar fi module suplimentare pentru cross și up-sell
sau module care țin de partea de personalizare a experienței de
vizitare pe site.

În orice etapă de
dezvoltare ar fi viitorul comerciant online, prima barieră pe care o
are de trecut este investiția într-o platformă de e-commerce, care
nu ar trebui să îi reducă marginea anuală cu mai mult de 1-2% (la
comercianții de talie medie și mare).

Mai este și problema
menținerii acestui site, precum și dezvoltarea lui ca platformă.
Nu există un site de e-commerce perfect, ci doar perfectibil.
Trebuie reținut că migrarea afacerilor offline în online este o
sarcină ușoară, iar cele două canale se vor ajuta unul pe altul.