- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Radu Ionescu, Kinecto: Anul acesta s-a vorbit mult si nu s-a facut mai nimic pe Internetul romanesc

13 Oct, 00:01 • emanuel.ceciu
Implicat in paralel in mai multe proiecte online, Radu Ionescu, cofondator si managing director al companiei de creatie si consultanta digitala Kinecto, spune intr-un interviu acordat DailyBusiness.ro ca a redus costurile cu 20% pentru a rezista in acest an, vede revenirea pietei de publicitate in toamna lui 2010 si face comparatii intre business si hobby-ul sau, catararea.
Radu Ionescu, Kinecto: Anul acesta s-a vorbit mult si nu s-a facut mai nimic pe Internetul romanesc

Compania Kinecto este prezenta pe piata de sapte ani, fiind una dintre cele mai mature companii 100% autohtone de comunicare interactiva, cu afaceri de circa 700.000 euro la nivelul anului trecut si profit de 170.000 euro.

DailyBusiness.ro: Sunteti activ in industria online – cofondator Kinecto, Netclips si Podio, fondator Biomania. Cum sustineti toate aceste proiecte in vremurile dificile prin care trece economia acum?
Radu Ionescu: De pe la inceputul crizei economice, ma axez 100% pe Kinecto. Principala mea preocupare este ca firma sa treaca cu bine de criza si sa si avansam, chiar si putin, ca afaceri, dar si ca profitabilitate. In restul proiectelor oricum nu sunt un om cheie.

DB: Ce inseamna, mai exact, aceasta crestere a afacerilor?
RI: De sapte ani incoace ne-am obisnuit sa inregistram cresteri cu 50-100% ale afacerilor Kinecto. Acum, dupa noua luni in acest an, as spune ca ori vom stagna, ori vom inregistra evolutii usoare, cu 5-10%. Insa cel mai important este ca ne vom mentine profitabili. Am lucrat foarte mult la reducerea costurilor – de la pixuri si printare pana la reducerea numarului angajatilor cu 3-4 oameni. In prezent suntem cam 20 in firma.
[quote]Anul acesta ar fi o minune ca piata de publicitate online sa atinga 20 mil. euro[/quote]
DB: Care sunt cele mai mari dificultati pe care trebuie sa le depasiti?
RI: Oho, sunt mai multe…Dupa cum spuneam mai sus, reducerea drastica a cheltuielilor – am reusit sa le reducem cu circa 20%. De asemenea, o prezenta mult mai activa si mai pragmatica la pitch-uri de castigare de proiecte. Concurenta si „bataia” pe proiecte este mult mai dura, trebuie sa crestem eficienta – si pentru clienti dar si in interesul nostru. Trebuie sa livram rezultate mai rapid. Anul acesta, per total, in online s-a vorbit foarte mult, dar s-a facut foarte putin.
[img=391][/img]
DB: Adica?
RI: La inceputul anului am facut o greseala mare. Nu numai noi, ci majoritatea celor din piata. Nu am luat criza economica in serios si ne-am facut business plan-ul vizand o crestere solida, ca in anii precedenti. Ne-am trezit la realitate dupa ce in 10-20 de pitch-uri nu am asistat decat la vorbe goale. In continuare chiar se vorbeste prea mult si ne dezvoltam prea incet. Ar fi cazul, dupa atatia ani, sa evolueze cu adevarat si industria online. Si nu ma refer doar ca cifre, numere, ci mai ales ca mentalitate. Companiile ar trebui sa inteleaga ce rol important are Internetul, sa inteleaga ce rol important are creatia in campaniile de publicitate online.

Piata de publicitate online – volume mai mari, dar valoare similara cu 2008

DB: Si ca cifre brute, la ce nivel estimati ca va ajunge piata de publicitate online din Romania?
RI: Aici trebuie facuta o distinctie intre publicitatea online si partea de creatie de publicitate. La nivelul anului 2008, ambele au cumulat circa 20 mil. euro, desi partea de creatie nu este masurata in niciun fel. Anul acesta ar fi o o minune ca piata de publicitate online sa atinga 20 mil. euro. Daca se va ajunge la aceasta valoare, avand in vedere ca publicitatea se vinde mult mai ieftin ca in 2008, ar insemna ca volumele efective de publicitate au crescut foarte mult anul acesta. Partea de creatie a scazut si ea, dar ceva mai putin.
[quote]In toamna lui 2010 lucrurile ar trebui sa intre pe o panta ascendenta[/quote]
DB: Si cand considerati ca ar incepe sa isi revina piata de publicitate, atat din offline cat si online?
RI: Cred ca toamna viitoare lucrurile vor intra pe panta ascendenta. Nu cred ca mai repede, deoarece problemele ce exista in aproape fiecare companie se vor intinde in continuare, ca o „unda de soc”, inca multe luni dupa ce „oficial” vom fi iesit din criza. Oricum, offline-ul si online-ul sunt interdepente. In ambele medii s-au scazut preturile cu care se vinde publicitatea.

DB: Online-ul este viitorul, este mai ieftin si eficient, se afirma in industrie. S-a simtit acest lucru in 2009?
RI: Multi spuneau ca firmele si marile companii ar trebui sa se axeze din ce in ce mai mult pe online. „Bagati buget pentru advertising in online,e mai ieftin!”, se spunea. Ei bine, nu a fost asa, din doua motive. Primul ar fi faptul ca toate mediile, inclusiv TV-ul si print-ul, au scazut preturile de advertising foarte mult. Al doilea motiv ar fi ca marketerii nu isi permit in plina criza sa experimenteze, sa zica „hai sa punem un banner si pe online, sa vedem ce iese”. Nu, acum se merge la sigur, pe teren deja sigur. Deci se merge in continuare pe canalele traditionale care sunt, de 20 de ani incoace, TV-ul si print-ul. Nu zic ca nu creste deloc si online-ul, dar mult mai putin decat s-ar fi asteptat multi.
[quote]Criza economica a apasat pe „butonul de reset” al companiilor[/quote]
DB: Totusi, ce oportunitati vedeti in online, in prezent?
RI: Totul este mai ieftin anul acesta, poti incepe proiecte cu bani foarte putini. Poti chiar cumpara firme cu bani putini. Vedeti ce a facut Marius Ghenea (antreprenor, seful FiT Distribution – n.r.), cum a cumparat 4-5 firme in ultimul timp? Si inca la preturi foarte bune… a stiut si stie sa profite de criza. Cu toate acestea, chiar si in aceasta perioada, mai ales daca incepi de la zero un proiect, este nevoie de mai mult timp pentru ca business-ul sa devina profitabil si este nevoie si de ceva bani sa il sustii.
[img=390][/img]
DB: Ce sfaturi ati da tinerilor, dar si mai vechilor antreprenori?
RI: Este o perioada de „tras cu carca”. Trebuie foarte mult focus si disciplina. Nu mai poti experimenta si risca. Mie imi place sa fac o paralela intre business si o mare pasiune de-a mea – catararea.

DB: Ce paralele exista?
RI: O sa enumar doar trei. Si in catarare si in business trebuie sa fii atent la fiecare miscare pe care o faci. De asemenea, este nevoie de indarjire, sa iti depasesti propriile forte. In al treilea rand, este nevoie de anduranta, sa stii sa iti dozezi fortele inteligent astfel incat sa nu clachezi la jumatatea stancii. Trebuie sa stii pe unde sa o iei ca sa ajungi pana sus. Pentru mine catararea este un mijloc de eliberare completa, merg aproape weekend de weekend la munte. Este ca un refresh, restart. Ca si criza de fapt, care, pe langa altele, a apasat butonul de reset al multor companii.

DB: Sunteti o prezenta aproape constanta la conferinte, meeting-uri… Cum va ajuta?
RI: La inceput, acum sapte ani cand am lansat Kinecto, nu aveam conexiuni multe in piata, asa ca prezenta la conferinta era o modalitate excelenta de a imi face noi contacte, potentiali clienti. In prezent, aceasta ar fi in continuare principala motivatie a mea. Nu primesc bani din prezenta la intalnirile de business. Spunea la un moment dat Steve Jobs (seful Apple – n.r.) ca deseori mai tarziu iti dai seama ca unele miscari din trecut au fost benefice. Asa mi s-a intamplat si mie. Acum vreo 4 ani am fost sa tin un speech in fata unor asociatii studentesti. Pe vremea aceea, nu credeam ca ma va ajuta in business. Asta pana astazi, cand o parte din acesti studenti, care acum lucreaza in departamente de marketing, mi-au devenit clienti, m-au tinut minte.

DB: Pe partea de blogging am vazut ca nu mai sunteti activ.
RI: Intr-adevar, pot spune ca am renuntat la blogging. Ca de altfel si alte strategii de networking. Pur si simplu nu mai este focusul meu, vreau sa ma axez pe business si pe viata mea personala. Nu mai am nevoie de acest instrument de networking. Citesc insa in continuare blogurile unor oameni de business din online cum ar fi Orlando Nicoara sau Marius Pahomi precum si presa ce are sectiuni de new media.

DB: Unde v-ar placea, din intreaga lume, sa activati pe online?
RI: (zambind) De mai multi ani imi place foarte mult atmosfera si evolutia segmentului de Internet din Marea Britanie si Franta. De altfel, am aflat ca de curand piata de publicitate online din Marea Britanie a depasit publicitatea pe TV. Este o chestiune de folosit si pentru a convinge clientii de viitorul pe care il are de jucat Internetul pe segmentul de advertising.

DB: Daca ati avea acum o suma suplimentara de bani, sa zicem 100.000 euro, in ce ati investi?
RI: Pf…Stiti cum era bancul acela vechi…”Ce ati face daca ati castiga 1 milion la loto? Pai as inapoia bani catre cei la care am datorii… Si cu restul? Restul, sa mai astepte!”. Lasand gluma la o parte, cred ca m-am erodat foarte mult in online, am incercat ce era de incercat pe mai toate nisele, e-commerce, servicii, publicitate…am aproape 10 ani in industrie. Cred ca mi-as deschide un business in offline, ceva de turism si escalada.

DB: Deci ati fi dispus sa vindeti firma sau…?
RI: Nu exclud nimic, insa in prezent nu am planuri concrete in acest sens. Primesc oferte de achizitie de cinci ani incoace.

DB: Ce business-uri va plac?
RI: Exceptand Apple, de ale caror produse sunt dependent ca si business…imi place ce a facut Marius Ghenea, cum a reusit sa se reinventeze dupa ce a plecat de la Flamingo si sa ajunga un nume. De asemenea, imi place Softpedia, este un business foarte bine gandit si de succes nu numai in Romania.