- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Reclamele online, mai interactive si contextuale, se dubleaza in 2008

22 Jan, 13:14 • Redactia DailyBusiness
Piata de publicitate online din Romania se va dubla in 2008 fata de anul trecut, atingand o valoare de circa 15-16 mil. euro, sunt de parere jucatorii din piata, care considera ca advertiserii, atrasi de elementele interactive, vor investi mai mult in online.
Reclamele online, mai interactive si contextuale, se dubleaza in 2008

„Advertiserii vor fi din ce in ce mai dispusi sa investeasca in mediul online, intrucat au vazut deja povesti de succes din afara si chiar si in Romania. Consider ca investitiile in acest mediu vor creste in 2008 cu pana la 80% fata de 2007. Jucatorii mari de pe piata s-au lamurit ca merita sa investeasca mai mult in online”, a declarat pentru DailyBusiness Cristian Petriceanu, general manager al agentiei de publicitate online Boom Advertising.

Acesta a precizat ca piata de publicitate online din Romania in 2007 a fost de circa 8-9 mil. euro, urmand ca in 2007 aceasta sa atinga 15-16 mil. euro.

O parere similara in privinta tendintelor anului acesta are si Daciana Paraschiv, executive manager la AdTarget.

„Advertiserii vor urma trendurile din Europa si in special din SUA de targetare integrata a campaniilor, in special TV si online. De asemenea, vor fi din ce in ce mai solicitate modalitatile neconventionale de promovare in mediul virtual. Nu in ultimul rand, este din ce in ce mai clar si pentru clienti ca mediul virtual ofera cel mai bun impact din punct de vedere al costului alocat pentru o campanie”, a spus Paraschiv.

Aceasta a precizat ca sumele alocate de catre clienti pentru segmentul de publicitate online se vor dubla in 2008 comparativ cu 2007.

Conform lui Orlando Nicoara, director executiv al MediaPro Interactiv, divizia online a MediaPro, „daca in 2007 piata de publicitate online a ajuns la 8-8,5 milioane de euro, estimez ca in 2008 va ajunge la 13-15 milioane de euro”.

„Detalierea de catre IAB Romania a standardelor de pe piata publicitatii online si studiul BRAT care aduce date relevante atat din punct de vedere al traficului, dar mai ales din punct de vedere demografic, aduc un plus de incredere in online ca mediu de promovare”.

[quote=Orlando Nicoara, director executiv Media Pro Interactiv]Daca pana acum Internetul era un mediu de comunicare bifat cand se intocmeau bugetele de media, in 2008 Internetul va creste ca importanta in planificare[/quote]
Mihai Seceleanu, general manager al Internet Corp., considera si el ca studiile BRAT incepute in 2007 vor avea o influenta pozitiva asupra pietei de publicitate online.

„Tendinta fireasca de crestere a bugetelor de publicitate online va continua si in acest an, mai ales datorita aparitiei in primavara trecuta a primului studiu socio-demografic al utilizatorilor de Internet din Romania – studiul BRAT, in care sunt inscrise cele mai importante 200 de site-uri din Romania. Acest studiu va permite agentiilor de publicitate si clientilor sa poata cuantifica mai clar avantajele aduse de promovarea online si le va indica si investitorilor in publicitate care au fost mai reticenti pana acum faptul ca un segment semnificativ din grupul lor tinta se regaseste si online”, a spus Seceleanu.

Val Voicu, director executiv al AdEvolution, companie care, conform estimarilor proprii, a obtinut venituri de 3 mil. euro anul trecut, estimeaza ca in 2008 piata de publicitate online va atinge o valoare de circa 15 mil. euro.

„Investitiile in publicitatea online se vor dubla, iar piata va atinge o valoare de circa 15 mil. euro”, a spus el.

Chiar mai optimist este Seceleanu, care estimeaza pentru 2008 ca piata de publicitate online va atinge o valoare de 20 mil. euro.

Bannerele interactive si publicitatea contextuala iau viteza in 2008

Conform oficialilor reprezentantilor companiilor de publicitate online, in 2008 se vor pastra aceleasi modele de publicitate online, dar imbunatatite, punandu-se un mai mare accent pe interactivitate.

„2008 va fi anul in care vor exista din ce in ce mai putine bannere simple, care sa nu implice unele joculete sau combinatii atractive. Bannerele publicitare online interactive vor domina Internetul”, este de parere Petriceanu.

De o parere similara este si Orlando Nicoara. „Daca pana acum s-a parcurs etapa trecerii de la site-ul de prezentare la banner advertising, 2008 va aduce o deschidere mai mare spre un plus de creativitate si interactivitate in bannerele online, spre campanii online de teasing si chiar spre modalitati alternative de promovare online cum este cea prin intermediul jocurilor online branduite”, a spus Nicoara.

„Vom asista in 2008 la dezvoltarea unor campanii online care folosesc toate elementele (text/bannere/video), care pe de o parte vor avea un efect de branding, iar pe de alta parte vor atrage utilizatorii catre produsele si serviciile oferite. Totodata, vom asista la modalitati din ce in ce mai subtile de creare a unor curente de opinii folosind tactici virale”, este de parere Paraschiv.

Orlando Nicoara este de parere ca publicitatea contextuala va incepe sa creasca in 2008 si sa acapareze procente mai mari in bugete.

„Probabil ca va fi si anul in care vom avea campanii de la clienti mari ce vor rula numai acest gen de reclama. Display-ul va ramane cel mai folosit mod de a face advertising pe Internet, iar partea de video se va dezvolta pe masura ce marile trusturi media vor investi in acest domeniu”, a declarat Nicoara.

Conform lui Val Voicu, publicitatea contextuala si cea video vor prinde avant in 2008, dar va ramane dominanta publicitatea online prin bannere.

„Estimez ca bannerele vor avea o cota de 60-70% in 2008, dar vor creste mult si reclamele contextuale si video inserturile. De asemenea, bannerele vor deveni din ce in ce mai interactive”, crede Voicu.

Cum vor avea succes agentiile online in 2008

„Trei factori sunt esentiali pentru ca advertiserii online sa aiba succes in 2008 – orientarea catre client, respectul pentru utilizatorii de Internet si un portofoliu care sa includa site-uri cu public interesat pentru advertiseri”, este de parere Nicoara.

„Un advertiser online trebuie sa ajunga sa anticipeze nevoile clientilor, asa cum se intampla in Europa de Vest sau SUA. Spre acest drum trebuie sa ne indreptam si noi”, a spus si Petriceanu

„Unul dintre factorii care trebuie luati in seama de advertiserii online in 2008 este marimea portofoliului de site-uri cu trafic mare si continut bun. Dar, in acelasi timp, conteaza ca acele site-uri cu trafic mare si continut bun sa activeze pe segmentele cele mai solicitate”, a precizat si Paraschiv.

Voicu crede ca inovatia reprezinta cel mai important factor care va diferentia publicitarii in 2008.

„Cine va reusi sa vina cu proiecte inovative si neconventionale va avea foarte mult de castigat”, a spus el, dand ca exemplu campanii neconventionale create de AdEvolution in 2007, precum cele pentru Dero si la Rama de pe site-ul Ele.ro, sau campania video derulata pe GSPTv.ro.

Secretomanie in ceea ce priveste cifrele de afaceri

Majoritatea marilor advertiseri de pe piata online din Romania au preferat pana in prezent sa nu isi faca publice informatiile financiare ale anului 2007. Astfel, Arbomedia, Boom Advertising, MPInteractiv, Media Cafe, Internet Corp. sau Splendid Media Interactiv au precizat ori ca vor oferi informatii despre veniturile realizate in 2007 la o data ulterioara ori ca datele financiare vor putea fi aflate doar in momentul in care vor fi afisate de Ministerul de Finante.

Oficialii AdTarget au precizat pentru DailyBusiness ca in primele trei trimestre ale lui 2007 compania a inregistrat afaceri de 592.000 de euro, in conditiile in care in 2006 a realizat venituri de 750.000 euro.

Update: Deloitte vede o piata online autohtona de cel putin 15 mil. euro in 2008

Piata de publicitate online din Romania va creste in 2008 cu cel putin 50%, pana la o valoare de cel putin 15 mil. euro, conform datelor publicate marti de compania de consultanta Deloitte.

Piata de publicitate online din Romania a fost in 2007 de circa 10 mil. euro, conform oficialilor companiei.

„Evolutia publicitatii online din Romania este intr-o oarecare masura aliniata la trendul international, insa exista numeroase aspecte in care perspectivele sunt chiar mai optimiste decat media la nivel global, cel putin in ceea ce priveste viteza de crestere, daca nu neaparat valorile nete”, este de parere Radu Herinean, enterprise risk services manager la Deloitte Romania.

„Astfel, in ceea ce priveste publicitatea pe internet, se pastreaza trendul prin care publicitatea online va creste cu peste 50% si in 2008. Televiziunea digitala si-a facut deja loc in casele romanilor, iar cel putin un operator major de televiziune prin cablu va introduce televiziunea IP, cel mai probabil spre sfarsitul anului. In ceea ce priveste pirateria, ne vom clasa foarte probabil in continuare in urma mediei globale, in ciuda faptului ca legislatia romana este mult mai agresiva in acest domeniu. Trendul presei scrise, de migrare catre online, se regaseste si la noi, insa in acest moment in Romania publicatiile online sunt fie proiecte initiate direct online fie oglinda unor publicatii tiparite”, a continuat acesta.

Reclama online, 3% din piata totala de publicitate din Romania

„Daca in 2005 ponderea publicitatii online autohtona din cheltuielile totale de publicitate era de 1%, estimarile valorilor reale pentru 2007 aduc piata online in jur de 3% din piata totala de publicitate, un procent care poate fi deja considerat semnificativ avand in vedere si ponderea la nivel european si mondial”, a mai spus Herinean.

Oficialii Deloitte au subliniat ca, la 15 ani de la aparitia publicitatii online, aceasta industrie a ajuns la o valoare de circa 42 mld. $.

Reprezentantii companiei de consultanta au subliniat ca publicitatea online va avea de infruntat mai multe obstacole in 2008, printre care cresterea adversitatii publicului fata de publicitatea online sau cresterea opozitiei fata de monitorizarea comportamentului online.Tot in 2008, publicitatea online va trebui sa faca fata concurentei acerbe venite din partea formatelor media traditionale, au mai subliniat oficiali ai Deloitte.