NEW MEDIA

Site-urile de reduceri, noua "goana dupa aur" din online-ul romanesc

14 iulie 2011, ora 00:05, autor(i): Silviu Boiangiu   | 3 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
online_coupons_discount_codes.jpg
Piata site-urilor dedicate reducerilor de grup din Romania numara in prezent peste 100 de jucatori si creste cu o rata ametitoare. Banii nu se castiga insa usor in acest domeniu. Ca dovada, cel mai mare site de profil din lume, Groupon, nu a reusit inca sa inregistreze profit. DailyBusiness.ro a incercat sa afle de ce depinde succesul pe acest segment si cate din site-urile locale de profil vor reusi sa supravietuiasca.

Potentialul de dezvoltare al pietei, investititiile initiale mici si pofta de chilipiruri a consumatorilor au facut ca site-urile care ofera cupoane cu reduceri pentru diferite servicii sa se inmulteasca intr-un ritm uluitor. Astfel, daca acum un an le puteai numara pe degetele de la o mana, acum numarul lor este urias si, pe zi ce trece, tot mai multi jucatori arunca astfel de platforme in .ro.

In acest moment, doar pe serviciul de monitorizare Facebrands.ro sunt prezente peste 160 de site-uri de profil. Poate sustine piata un numar atat de mare de business-uri care functioneaza dupa acelasi model? "Cred ca vor ramane 4-5 site-uri pana la sfarsitul anului, restul nu vor fi profitabile", considera Calin Fusu, directorul general al Neogen, companie care opereaza site-ul de reduceri Zumzi.ro. Acesta considera ca un asemenea produs implica investitii foarte mari, atat in produs, cat si in vanzari si marketing.

Aceeasi parere o are si antreprenorul Marius Ghenea, presedintele PCFun si Fit Distribution, potrivit caruia "e greu de crezut ca vor incapea pe piata zeci sau sute de asemenea site-uri de reduceri. Eu cred ca asistam la o perioada emergenta, dupa care se vor cerne doar cativa jucatori care vor ramane in piata si vor avea in continuare succes".



Ghenea a remarcat concurenta in crestere cu care se confrunta site-urile de reduceri de grup din partea jucatorilor de pe alte zone ale Internetului, care le pot replica usor si imbunatati modelul de business.

"Sa nu uitam ca jucatorii mari din zona de social-networks, gen Facebook, au deja instrumentele si datele demografice potrivite pentru a juca si ei in aceasta piata. De fapt Facebook a lansat recent in SUA serviciul Facedeals, care ofera chiar social-shopping", a adaugat Ghenea.

In ceea ce priveste aparitia atator site-uri de profil intr-un termen atat de scurt, seful PCFun pune acest fapt pe seama succesului international al Groupon si faptului ca piata pare una foarte usor de penetrat.

"Faptul ca au aparut in termen atat de scurt atat de multe site-uri se datoreaza pe de o parte succesului pe care Groupon l-a avut initial in SUA (si apoi pe alte piete in intreaga lume) dar si faptului ca pare foarte usor sa intri pe aceasta piata, desi in realitate lucrurile nu stau chiar asa. Probabil ca in urmatorii ani, vom vedea 3-5 site-uri de profil consolidandu-se pe piata, iar multe altele vor iesi din acest business."

Pe de alta parte, Mihai Seceleanu, general manager la InternetCorp, companie care detine site-ul de reduceri Kuponiada.ro, considera ca este foarte posibil ca peste 1-2 ani sa avem cateva sute de site-uri de profil pe piata din Romania.

"Sunt peste 70 de site-uri la momentul de fata - cred insa ca vom mai asista la lansari de proiecte pe aceasta nisa, tot asa cum vom asista la falimente. Este foarte posibil ca peste 1-2 ani sa avem cateva sute de site-uri de profil pe piata din Romania. 90% din acestea vor fi probabil one-man-show-uri, business-uri detinute de o singura persoana care "si centreaza si da cu capul" - companii care nu vor putea asigura o buna selectie a ofertelor si un customer service bun.", considera Seceleanu.

Ce va face diferenta?

Privitor la ce trebuie sa faca un site de reduceri pentru a supravietui in acest mediu din ce in ce mai concurential, managerul InternetCorp considera ca un astfel de proiect trebuie sa investeasca foarte mult in marketing, vanzari si customer support.

De aceeasi parere este si Marius Ghenea, care crede ca cel mai important element din acest business este forta de vanzari.

"Pentru a supravietui si a se dezvolta, cel mai important element din acest business este forta de vanzare a deal-urilor catre comercianti (sa obtina deal-uri cat mai bune). Evident, si promovarea site-ului ca si modul de a castiga consumatori fideli este importanta, insa cred ca pana la final, cele mai convingatoare sunt deal-urile pe care un astfel de site le obtine de la comercianti", a spus managerul PCFun.

Totusi, acesta identifica si problemele site-urilor de reduceri de grup:

"Aici apare si cea mai importanta problema a acestui model de business, lipsa sa de scalabilitate: nu poti creste foarte mult numarul de deal-uri zilnice pe care le poti semna cu comerciantii. Iata de ce, atat Groupon sau LivingSocial ca si alti jucatori mari au dezvoltat aceasta afacere practic oras cu oras, regiune cu regiune (exista un Groupon al zilei in mai fiecare oras american, in momentul de fata). Insa la acest nivel, e nevoie de investitii semnificative (din nou, in principal in forta de vanzari)", avertizeaza Ghenea.

In ceea ce priveste investitiile si forta de vanzari, Seceleanu spune ca acestea depind foarte mult de intentiile pe termen lung ale site-ului de reduceri si de "amploarea la care este gandit business-ul".

"Sunt proiecte care nu au investit nimic in promovare, profitand de prezenta in cadrul agregatoarelor de reduceri pentru a-si prezenta promotiile, spune managerul Internetcorp.

Despre Kuponiada, site-ul de reduceri al companiei sale, Seceleanu spune ca acesta a implicat investitii de 500.000 euro.

"Cea mai mare parte din aceasta suma nu a fost insa investita cash, ci am folosit proprietatile InternetCorp pentru a promova proiectul (kudika.ro, wall-street.ro, 9am.ro, etc.)", spune Seceleanu.

Totusi, "sunt business-uri care au o echipa de 1-2-3 oameni si sunt companii precum InternetCorp care pot investi intr-o echipa de aproape 30 de oameni dedicati Kuponiada", adauga acesta.

In ceea ce priveste veniturile si numarul utilizatorilor Kuponiada, Seceleanu prefera sa nu comenteze, insa precizeaza ca "numarul de abonati este putin important - pentru ca zi de zi aflam din piata minciuni si cifre umflate de competitorii nostri. Si lucrurile asa vor sta pana cand nu va exista un sistem de monitorizare transparent - desi, cata vreme veniturile sunt ceea ce conteaza in aceasta piata, e posibil sa asteptam mult si bine un astfel de sistem."

Piata locala a reducerilor de grup, in cifre

In ceea ce priveste piata site-urilor de reduceri de grup, managerul InternetCorp spune ca aceasta se va situa in 2011 intre 2,5 si 3,5 milioane de euro.

Totodata, potrivit studiilor realizate de agregatorul de reduceri de grup Redutti.ro, incasarile site-urilor de profil au crescut exponential de la inceputul anului. Astfel, site-urile monitorizate de Redutti au inregistrat, in ianuarie, incasari de 1,37 milioane de lei. In februarie, acestea au ajuns la 2,99 milioane de lei iar in martie au depasit la 4,75 milioane de lei.

Potrivit datelor disponibile in rapoartele Redutti, Fundeal.ro a inregistrat in primele trei luni ale anului incasari de 2,49 milioane de lei, Groupon.ro a inregistrat in aceeasi perioada incasari de 1,11 milioane de lei iar Kuponiada.ro a inregistrat incasari de 955.000 lei. Alti jucatori semnificativi in piata au fost Topdeals.ro, cu incasari de 575.000 lei, Goldendeals.ro, cu incasari de 358.000 lei, Zumzi.ro, cu incasari de 339.000 lei si Coolbuy.ro, cu incasari de 215.000 lei.

Totodata, datele disponibile pe serviciul de monitorizare a brandurilor pe retelele sociale, FaceBrands.ro, arata ca in acest moment in online-ul romanesc exista 162 de site-uri de reduceri de grup.

Piata internationala: "Isteria" cupoanelor de reducere a ajuns si la Google sau Facebook

Desi nu a reusit sa inregistreze vreodata profit, gigantul american al reducerilor si cel mai mare site de profil din lume, Groupon, intentioneaza sa se listeze la bursa pentru un pret al actiunilor care ar putea evalua compania la aproximativ 20 de miliarde de dolari. In plus, compania a refuzat o oferta de preluare de la Google in valoare de peste 6 miliarde de dolari.

Compania a inregistrat in 2010 o pierdere neta de 389,6 milioane de dolari, la incasari de 713 milioane de dolari. Totusi, in primul trimestru al acestui an, compania si-a crescut foarte mult incasarile, pana la 644,7 milioane de dolari.

In plus, expertii chestioneaza eficienta modelului de business al companiei, acesta fiind considerat usor de replicat atat de companii noi cat si de companii mari, intrucat reprezinta, practic, un simplu serviciu de reduceri.

Printre gigantii din Internet care au patruns pe acest domeniu se numara Google, care a anuntat, recent, un serviciu similar, adresat utilizatorilor de smartphone-uri. Reducerile oferite de serviciul Google vor fi, in schimb, mult mai precis localizate, iar utilizatorii isi vor putea folosi terminalele Android pe post de carduri bancare, pentru a efectua plati directe, fara contact, ca o consecinta a parteneriatului in acest sens pe care Google l-a incheiat cu MasterCard.

Totodata, Facebook a anuntat, in aprilie, lansarea unui serviciu de reduceri similar cu Groupon, iar compania spera ca acesta va avea succes datorita componentei sociale mult mai pronuntate.

Facebook va oferi reduceri pentru orice servicii, de la lanturi locale de fast-food pana la bilete la concerte sau spectacole. Ofertele vor fi valabile intre o zi si o saptamana si se vor adresa, pentru inceput, utilizatorilor din orase americane precum San Diego, San Francisco, Atlanta, Dallas si Austin.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Traia a spus:
27/11/2011 20:08
Au aparut 100 de astfel de siteuri. Nu toate siteurile sunt serioase ( si nu ma refer la comercianti aici). Poate ar trebui sa faca cineva un site in care sa fie raportate problemele legate de siteurile de reduceri. Cred ca ar merge integrat intrun agregator de situri de reduceri.
 
Diana Radulescu a spus:
04/05/2012 08:34
In data de 9 ianuarie 2012 am facut comanda pe site-ul MyDeals.ro de o masuta de laptop, in valoare de 45 RON.


Dupa diverse convorbiri cu furnizorul, a ramas ca masuta sa imi fie livrata in data de 13 aprilie 2012 (am vorbit cu dansul in repetate randuri si am inteles ca au fost niste probleme cu fabricarea acestor masute, insa am fost de acord intr-un final sa astept)

Astazi l-am contactat din nou pe dansul si mi-a comunicat faptul ca dvs nu ati platiti nici unul din aceste vouchere, prin urmare nu poate face livrarea.

Prin urmare, dupa 4 luni de asteptare, masuta nu mi-a ajuns, din cauze externe, care au legatura cu proasta gestionare a lucrurilor, si nici banii nu mi s-au returnat.

Am incercat sa ii contactez pe cei de la MyDeals pe nr de tel 0746.933.257. insa nu mi s-a raspuns.
Urmatorul pas este reclamatie direct la Protectia Consumatorului pentru frauda si nerespectarea obligatiilor de plata, si publicitatea bine-meritata pe forumuri si in cercurile cunoscutilor, pe Facebook si pe toate blogurile dedicate acestor reclamatii.

Eu, ca si client, ma consider ca trebuia sa fiu anuntata din timp de nerespectarea platilor, ca sa pot lua masurile care se cuvin, insa nu am fost contactata in nici un moment in aceasta privinta, ba mai mult, nu mi se raspunde nici la e-mailuri. Cu siguranta a fost prima si ultima oara cand fac comanda de pe acest site, NU RECOMAND deoarece neseriozitatea este dusa la cote maxime!

Neavand absolut nici un raspuns timp de 4 LUNI referitor la comanda mea, mailurile au fost ignorate cu desavarsite, nimeni nu raspunde la acel telefon, dimpotriva, mi se respinge, ultima solutie a fost reclamatia la OPC! Am fost astazi la OPC cu toate dovezile impotriva acestui site, asa ca va rog sa faceti si dvs acelasi lucru! Am postat si pe Facebook pe site-ul lor http://www. facebook.com/MyDeals.ro toate reclamatiile mele, insa mi-au fost sterse! Patronul este Mihai Gabriel Marginean, Str. IOVITA 12 BUCURESTI, si se va trezi cu o bine meritata amenda! Imi voi recupera banii chiar de-ar fi sa merg pana in panzele albe, si le voi face pe internet publicitatea pe care o merita... NU trebuie sa mai acceptam atata nesimtire crasa si bataie de joc! Daca aveti nevoie de detalii legate de firma "stimabilului" va rog sa imi scrieti pe acest site. Cei de la OPC mi-au dat dreptate si deja au inceput procedurile! Nu ne putem lasa calcati in picioare de un neica nimeni care habar nu are de minime reguli de bun simt in ceea ce priveste relatia cu clientii! Aceste tepe incredibile trebuie sa dispara si acest personaj Mihai Gabriel Marginean trebuie tras la raspundere in fata legii. Conditiile generale de vanzare a acestor vouchere, si nu numai ca sunt incomplete, dar sunt si ambigue, si pe asta probabil mizeaza si "stimabilul". Va invit sa faceti reclamatie la OPC, acesta fiind primul pas, eu deja am facut acest lucru si am prezentat toate dovezile (copii de ecran ale voucherului, copii de ecran ale conditiilor de achizitionare a voucherelor, date despre firma, extras de cont care reprezinta dovada platii). Am luat deja legatura cu furnizirul caruia nu i s-au platit nici unul din aceste vouchere si i-am solicitat o declaratie, deoarece sunt hotarata sa merg si mai departe in demersurile mele. Reamintesc faptul ca nu numai mailurile si apelurile sunt ignorate cu desavarsire, dar reclamatia mea facuta pe Facebook a fost stearsa, prin urmare exista cineva care are timp sa citeasca toate aceste lucruri! Astfel de tepari trebuie sa dispara odata pentru totdeauna!
 
mada a spus:
14/05/2014 22:19
Atentie mare la aceste site-uri de reduceri. De curand mi-am luat o teapa de la www.coloseo.ro. Am comandat niste produse care nu mi-au fost livrate nici dupa o luna, desi termenul de livrare era intre 10 si 15 zile. Indivizii nu raspund nici la telefoane, nici la mailuri.
NU CUMPARATI de pe www.coloseo.ro!!!!
 
KeyJobs - Job-uri premium
Vineri, 19 August 2022, 17:57
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter