- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Autorul blogului Nokia: E fundamental gresit ca o companie sa nu aiba blog corporate

04 Jan, 00:02 • emanuel.ceciu
Phillip Schwarzmann este communication manager Nokia si redactor-sef al Nokia Conversations, blogul oficial al companiei finlandeze. Acesta se autointituleaza "digital nerd" (tocilar digital - n.r.), fiind pasionat de tot ce inseamna social media si lansand de-a lungul anilor mai multe proiecte personale.
Autorul blogului Nokia: E fundamental gresit ca o companie sa nu aiba blog corporate

Din 2002 lucreaza in cadrul Nokia, initial pentru site-ul corporate, apoi pentru promovarea pe canale social media a telefonului S60. De mai multi ani, Schwarzmann, de origine americana, este responsabil cu dezvoltarea blogului global de business al Nokia, Conversations.Nokia.com, precum si administrarea prezentei producatorului finlandez de terminale mobile pe retele precum Twitter sau YouTube.com.

In timpul liber, Phillip Schwarzmann practica stand-up comedy-ul. „Fara putin umor, nu poti sa intretii un blog corporate”, spune acesta.

DailyBusiness.ro: Spuneti-mi trei „secrete” prin care reusiti sa atrageti si sa fidelizati audienta pe blog-ul oficial al Nokia, Conversations.Nokia.com.
Phillip Schwarzmann: In primul rand, incercam sa ne adresam intregului public, nu doar impatimitilor de tehnologie, acei asa-zisi „geeks”. Reusim acest lucru prin faptul ca scriem despre mult mai mult decat despre comunicatii si IT – avem articole de design, trenduri pe diverse piete, lifestyle. Apoi, suntem foarte cinstiti si deschisi in ceea ce declaram si scriem.

DB: Spuneti-mi mai mult despre ce inseamna aceasta „deschidere” si sinceritate, pe blogul de business al Nokia.
PS: Ne acceptam greselile, acceptam faptul ca nimeni nu este perfect, cu atat mai putin tehnologia. Publicam comentariile care critica, incercam sa raspundem si sa ajutam. Nu avem limbaj corporate, incercam pe cat posibil sa starnim comentatorii, sa inchegam dialoguri interesante.

DB: Eu, daca as posta acum un comentariu critic, sa zicem „Nokia sucks”, si atat, l-ati publica?
PS: (zambind) Asta cam suna a spam, si nu acceptam asta. Daca insa am fi siguri ca nu este spam, da, l-am publica, dar nu am raspunde la el. La fel cum publicam comentarii de genul „Nokia rules”, si nu raspundem nici la acestea. Daca in schimb spuneti motivul pentru care considerati ca Nokia nu este o companie pe placul dumneavoastra, incercam sa va aratam contrariul, sa va convingem, sa rezolvam problemele care v-au facut sa spuneti acest lucru.

DB: Multi utilizatori doresc sa afle de noutatile tehnologice, poate chiar inainte ca respectivele gadget-uri sau telefoane sa iasa pe piata. Gasim asa ceva pe blog-ul de business al Nokia?
PS: Nu, desi de multe ori suntem foarte tentati sa lasam sa „se scurga” cate o informatie, trebuie sa ne abtinem. Ce facem insa pentru a trezi interes masiv – si functioneaza si in cazul altor bloguri de companii – este sa scriem interviuri „din spatele scenei”. Sa publicam fotografii din birouri sau fabrici. Sa „luam pulsul” companiei. Oamenii sunt interesati de aceasta parte, mai umana.
[quote]Oamenii nu vor sa citeasca „PR-isme” pe blog-uri de business[/quote]
DB: Ce alte sfaturi ati da unei companii care doreste sa dea drumul unui blog de business?
PS: Este de preferat sa scrie cineva din interiorul companiei, eventual cel putin un om dedicat acestei activitati, care are contact permanent cu atmosfera din firma. Nu e indicat sa se externalizeze acest proces, oamenii nu vor sa citeasca comunicate de presa pe blog, toate optimiste si laudative. Cititorii ar taxa imediat compania. De asemenea, compania trebuie sa gandeasca foarte bine pe ce retea sociala vrea sa fie prezenta sau daca prefera sa-si deschida un blog. Nu este bine sa intri din prima pe Twitter, Facebook, YouTube, sa-ti faci si blog. Daca te extinzi prea mult prea repede, cititorii vor gasi informatii fragmentate, nu vor sti unde sa se duca. Cand alegi platforma care se potriveste companiei, planuieste sa ramai acolo pentru totdeauna, gandeste pe termen extrem de lung, nu te gandi ca la un moment dat vei migra in alta parte.
Inca un sfat, foarte important, pentru cei ce vor sa dea drumul unui blog corporate – sa nu fie descurajati cand o sa inceapa sa ploua cu comentarii negative, este normal, mai ales la inceput. Din contra, sa vada in aceasta un lucru pozitiv. Nu e mai usor sa afli ce probleme au clientii tai in mod direct si aproape gratis, decat sa platesti pentru studii de piata?

350.000 de unici lunar, 2-3 post-uri noi zilnic, 10-20 comentarii/post

DB: Cati oameni scriu la Conversations.Nokia.com? Ce trafic aveti?
PS: La inceput scriam multi pe blog, inclusiv angajatii care faceau acest lucru din hobby. Am ales insa sa punem la punct o echipa dedicata, astfel incat in prezent suntem patru angajati full-time ce se ocupa aproape exclusiv de blog. Ne ocupam de asemenea, tot noi patru, si de prezenta companiei pe YouTube si Twitter, la nivel mondial. Pe blog avem 350.000 de unici lunar. Scriem in medie 2-3 post-uri zilnic. La fiecare primim in medie 10-20 de comentarii, dintre care 10-20% negative.
[quote]Atragem 3.000 de vizitatori unici din Romania pe blogul oficial al Nokia[/quote]
DB: La un asemenea trafic, este indicat sa se vanda reclama pe bloguri corporate?
PS: Nokia a ales sa nu recurga la aceste metode de monetizare. Ne promovam doar produsele si serviciile proprii, nu vindem spatiul altor companii. Nu recomand acest lucru.

DB: Ce trafic inregistrati din Romania, in prezent?
PS: Din Romania inregistram putin peste 3.000 de vizitatori unici pe luna, cam jumatate dintre ei venind din Bucuresti.

DB: Cum urmariti daca blogul realizeaza ceea ce isi propune, daca aduce indirect venituri pentru companie?
PS: Este destul de greu de vazut acest lucru. Tot ce putem sa urmarim este numarul de vizitatori, gradul de multumire al acestora. Din acestea tragem concluzii. Nu suntem, de exemplu, multumiti de numarul de vizite provenite din China, stat cu foarte mare potential. De aici vin sub 1% dintre vizitatori, drept pentru care in 2010 vom localiza blog-ul si in limba chineza. Suntem in proces de cautare a unei echipe dedicate in acest stat. Tot in 2010 vom localiza blog-ul corporatiei Nokia in limba spaniola.

DB: Cand considerati ca va fi absolut necesar ca toate companiile, in special cele din domeniul tehnologic, sa aiba blog-uri corporate sau cel putin prezenta pe retele sociale?
PS: (zambind) Din 2005 va deveni necesar. Poate in Romania nu este inca asa, dar in Finlanda a nu avea blog corporate este fundamental gresit. Eu am blog si pentru activitatea mea de stand-up comediant, un hobby de-al meu.

DB: Si cum „se leaga” stand-up comedy-ul de intretinerea si dezvoltarea blog-ului Nokia?
PS: Pai nu prea se leaga, de aceea probabil sefii mei nu ar fi prea incantati sa auda glumele mele cu tenta sexuala. Nu, glumesc acum, stiu ce fac si multi ma si incurajeaza. Este nevoie de un dram de umor cand intretii un blog de business, mai ales cand primesti comentarii uneori malitioase sau jignitoare. Trebuie sa poti sa vezi partile bune si sa intorci totul in favoarea ta.

DB: Sunteti cea mai mare companie producatoare de telefoane mobile din lume. Cum este versiunea mobila a Conversations.Nokia.com, ce importanta va avea aceasta?
PS: Avem, bineinteles, si versiune pentru mobile, o perfectionam continuu. Dorim ca in viitorul apropiat link-ul catre Conversations.Nokia.com sa fie preinstalat pe smartphone-urile companiei, la fel cum de exemplu se acceseaza prin shortcut Nokia.com.
[quote]Imi place blog-ul corporate al Boeing. Ramane sa vad cum reactioneaza cand pica vreun avion de-ale companiei[/quote]
DB: Dati-mi exemplu de cel putin un alt blog de business pe care il urmariti si care va place.
PS: Imi place blog-ul de business al companiei aeriene Boeing. Este deschis, sincer.

DB: Si ce scriu pe blog cand cade cate un avion?
PS: O intrebare buna. Sincer, nu stiu dar chiar o sa urmaresc, m-ati facut curios.

DB: Dar pe blogul Nokia, cand anumite mobile explodeaza, sau bateriile se supraincalzesc? Cum scrieti despre asta, ce recomandati?
PS: Am avut de exemplu un incident cand a trebuit sa inlocuim cateva milioane de incarcatoare. Nu au existat victime, raniti, insa a existat, evident, rumoare, disconfort pentru milioane de clienti Nokia. In situatii de-acestea este bine sa fii deschis, sincer, sa explici tuturor ce s-a intamplat, sa anticipezi intrebarile si sa spui ce trebuie facut, sa raspunzi la intrebari. In situatia aceea, blog-ul de business al Nokia a fost extrem de vizitat, a reprezentat practic portavocea companiei, ar fi fost extrem de greu de comunicat incidentul altfel decat pe acest canal. Si am trecut cu bine, ba chiar ne-am fidelizat clientii pentru ca am aratat ca suntem interesati de ei si deschisi.

DB: Am inteles ca sunteti pentru prima oara in Romania. Spuneti-mi va rog primele impresii si ce fel de blog ati dori sa cititi pentru informare, inainte de a vizita un oras nou?
PS: Imi place foarte mult ce am vazut pana acum, chiar daca vremea nu este cea mai placuta. Oricum, nu ma plang – la Helsinki ninge si e foarte frig. Sper sa am timp sa vizitez cate ceva inainte sa plec. Ce blog mi-ar placea sa citesc despre Bucuresti? Eu sunt foarte pasionat de fashion, urmaresc chiar foarte des blog-uri pe acest subiect, despre obiceiuri vestimentare din anumite state. Mi-ar placea, si consider ca ar si fi o idee buna, poate chiar de business, ca cineva sa faca un blog despre obiceiurile vestimentare ale romanilor sau doar ale bucurestenilor. Cum se schimba acestea, care sunt trendurile, totul, evident, ilustrat prin multe fotografii.