- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
New Media

Televiziunile online romanesti se pregatesc pentru primele transmisiuni in direct

26 Mar, 00:01 • emanuel.ceciu
Majoritatea televiziunilor online din Romania spun ca sunt pregatite si ca au facut investitiile necesare pentru a transmite in direct, insa in conditiile unei piete inca mici, jucatorii autohtoni sunt indecisi in ceea ce priveste rentabilitatea transmisiunilor live.
Televiziunile online romanesti se pregatesc pentru primele transmisiuni in direct

„Avem posibilitatea sa facem live in orice moment, la o calitate foarte buna. Insa nu vad motivul pentru care as consuma atatea resurse, avand in vedere ca piata televiziunilor online este inca prea mica”, este de parere Sergiu Mihalcea, director executiv al EvoTV.ro.

In prezent, pe piata autohtona de televiziuni online si-au anuntat intentia de a transmite in direct BrainTV.ro si SanatateaTV.ro, acestea alaturandu-se televiziunii ArenaTV.ro, care transmite in direct unele competitii de jocuri video si interviuri inca din 2007.

Investitia necesara in transmisiuni live se ridica la circa 100.000 euro, conform oficialilor BrainTV.ro si ArenaTV.ro.

„Din aprilie, odata cu relansarea portalului vom incepe sa transmitem si noi in direct. Dorim sa ne apropiem din ce in ce mai mult de o televiziune clasica, in acest sens urmand sa investim circa 150.000 de euro”, a declarat pentru DailyBusiness Emanuel Gal, managing director al BrainTV.ro.

Acesta a precizat ca investitia se va indrepta catre crearea de emisiuni noi, grafica noua, noi echipamente precum si crearea unei interfete mai performante si angajarea de personal.

„Pana in prezent, nu am gasit nimic interesant sa transmitem in direct. De altfel, inca ne gandim ce o sa transmitem incepand cu aprilie. Probabil va fi o emisiune interactiva, un concurs”, a mai spus Gal.

SanatateaTV.ro, televiziune online axata pe emisiuni medicale ce se adreseaza persoanelor cu varste intre 20 si 50 de ani, va incepe sa transmita in direct in circa 3 luni.

„Prin transmisia in direct, dorim sa acoperim rapid evenimentele importante din sanatate, de la transmiterea unor operatii in direct pana la evenimente medicale adresate specialistilor, conferinte, dar si diverse stiri” ,a spus pentru DailyBusiness Sorin Oprea, director marketing SanatateaTV.ro.

Oficialii HappyFish.ro, o alta televiziune online cu emisiuni proprii, lansata recent, observa la randul lor trendul general, spunand ca pe piata „se asteapta ca primele transmisiuni in direct, la nivel profesionist, sa fie realizate chiar din vara aceasta”, conform lui Dragos Musat, director executiv al televiziunii online. Acesta nu a precizat insa cand si daca va transmite si HappyFish in direct.

Pe de alta parte, ArenaTV.ro transmite emisiuni in direct inca din 2007, cu echipament inchiriat.

„La nivelul de dezvoltare si rata de transmsiuni live, iesi mai ieftin daca inchiriezi echipamentul decat daca l-ai cumpara”, a declarat Mihai Vasilache, director executiv ArenaTV.ro

Acesta a precizat ca echipa ArenaTV.ro va transmite in direct de la targul IT&C CERF, din doua in doua ore. De asemenea, in 2008 oficialii televiziunii online vor realiza si cel putin trei evenimente din lumea jocurilor video, tot cu transmisiuni in direct.

In cat timp se amortizeaza investitia intr-o televiziune online autohtona?

„Cu o intarziere de aproximativ sase luni fata de planul initial, suntem aproape de acest deziderat. Estimam ca la sfarsitul celui de-al treilea an de la prima emisiune transmisa online, vom reusi sa amortizam investitiile”, a declarat Mihai Vasilache, de la ArenatTV.ro. Televiziunea online s-a lansat in luna septembrie 2006.

Oficialii BrainTV sunt optimisti in privinta atingerii pragului de rentabilitate.

„Mai mult ca sigur vom ajunge la break-even pana la sfarsitul anului, insa vom pune si mai mult accent pe monetizare in 2009. In prezent, BrainTV.ro genereaza cateva mii de euro pe luna”, conform lui Emanuel Gal. BrainTV.ro s-a lansat in luna iunie 2007.

Reprezentantii HappyFish.ro, televiziune online lansata in varianta beta la finele anului 2007, au declarat ca nu se asteapta sa intre pe profit in 2008. Acestia au precizat ca pe 15 aprilie vor lansa oficial televiziunea online (care deocamdata este in stadiu de testare beta – n.r.), cu noi programe si un nou layout, neoferind insa informatii suplimentare privind acest subiect.

Oficialii EvoTV.ro si HoroscopTV.ro nu au clarificat termenele la care se asteapta sa atinga pragul de rentabilitate, primii declarand ca nu au reusit sa ajunga la break even in primul an de la lansarea pe piata, neprecizand insa cand estimeaza sa intre pe profit. Reprezentantii HoroscopTV.ro au declarat ca au facut o prognoza privind intrarea pe profit, dar „deocamdata nu o facem publica”.

Si SanatateaTV crede ca profitul trebuie asteptat mai mult timp, in conditiile evolutiei rapide a pietei.

„Investitia in platforma online SanatateaTV.ro este departe de a se incheia. Despre amortizarea investitiei va pot spune ca se face intr-un timp destul de mare, daca vrei sa cresti si sa tii pasul cu noile tendinte”, a declarat Sorin Oprea.

Cea mai mare parte a televiziunilor online autohtone realizeaza venituri din publicitate online.

De ce sa urmaresti televiziuni online?

„Din toate motivele din lume. Generatia de azi asta va face. Traim o epoca ce va stinge in curand raportarile trecute, cum ca ‘televizorul din casa este centrul familiei’. Trendul il va impune generatia tanara si asa va ramane. Ne transformam in useri, nu in simpli telespectatori”, este de parere Sergiu Mihalcea, de la EvoTV.ro.

Reprezentantii ArenaTV.ro considera ca televiziunile online sunt mult mai apropiate de utilizatori decat televiziunea clasica.

„Este o mult mai mare maleabilitate si mult mai putine restrictii decat in televiziunea clasica. Mult mai interactiv – suntem la un click distanta. De asemenea, limbajul este mult mai familiar, mai apropiat. Pe piata sunt si vor mai aparea televiziuni online de nisa”, a declarat Mihai Vasilache.

Si reprezentantii HoroscopTV.ro sunt de parere ca „televiziunile online promit o mai mare interactivitate, permisivitate in a implementa sugestiile consumatorilor lor, sunt mai prietenoase si sugereaza o rapiditate mai mare in raspunsul la cererile publicului. Sunt mai accesibile, atat ca posibilitate de urmarire a emisiunilor cat si ca program”, conform lui Ovidiu Patrascanu, director executiv al televiziunii online.

HoroscopTV.ro s-a lansat acum circa doua saptamani, dupa o investitie de circa 25.000 euro, a mai spus pentru DailyBusiness Patrascanu.

„Oamenii intra pe televiziunile online pentru ca este la indemana. La televizor te poti uita doar acasa. O televiziune online poate fi urmarita de oriunde exista acces la Internet. Pentru ca isi poate alege ce anume vrea sa vada, atunci cand doreste. Nu e constrans de timp sau de o grila de programe. Isi alege ce emisiuni vrea sa vada, cand doreste sa le urmareasca si de cate ori are chef”, este si parerea lui Emanuel Gal.

…dar cine si cati urmaresc emisunile online, de fapt?

„Stim ca 80% din utilizatorii de Internet din Romania urmaresc materiale video de cel putin trei ori pe saptamana. Acest lucru inseamna ca utilizatorii de Internet sunt interesati de materiale video online si cu siguranta in urmatorii doi ani, foarte multi dintre acestia vor acorda din ce in ce mai mult timp televiziunilor online”, este de parere Gal.

„In Romania, tanara generatie (14-25 de ani), cu studii peste medie prefera ‘online’ in fata oricarui alt mediu de informare si divertisment”, este de pare Vasilache.

Oficialii HoroscopTV.ro sunt de parere ca, pe langa tanara generatie, si celelalte clase de varsta incep sa urmareasca televiziunile online din ce in ce mai mult.

„Este clar ca obisnuintele se modifica – totul este doar o chestiune de timp. Nu vorbim aici numai despre tineri. Oamenii activi doresc o mai mare libertate de optiune in privinta informatiei. Vor sa decida cand sa primeasca informatia care ii intereseaza, sa o poata accesa usor, la ora la care ei doresc. Lucru dificil in cazul unui canal TV care are un orar fix de difuzare a emisiunilor”, a declarat Patrascanu.

Oficialii BrainTV.ro au declarat ca se apropie de circa 100.000 de vizitatori unici pe luna, estimand ca pana la finele anului vor atinge un numar de 500.000 de unici.

„Piata, desi inca mica, este in crestere continua si acest lucru are o influenta pozitiva si asupra portalului BrainTV.ro. De asemenea, relansarea televiziunii online in aprilie 2008 va aduce o crestere importanta a traficului”, este de parere Gal.

Reprezentantii ArenaTV.ro au declarat ca inregistreaza un numar de circa 55.000 de vizite lunar, vizitatorii urmarind in medie programele televiziunii online cate 42 de minute.

„Variatiile semnificative in sens pozitiv sunt date de evenimentele din lumea jocurilor video ce au loc in Romania, cat si de aparitiile pe piata de titluri foarte asteptate gen Starcraft 2 sau Halo3, prezentate in premiera pe piata romaneasca. Variatiile negative sunt date de scaderea audientelor in general pe timpul vacantelor de vara si functionarea defectuasa din cauza subdimensionarii la ore de varf a interconectarilor intre marii ISP-isti”, spune Vasilache.

La randul lor, reprezentantii SanatateaTV.ro estimeaza ca vor atinge in luna martie peste 15.000 de vizite.

Dragos Musat, de la HappyFish.ro considera ca nu neaparat numarul de vizitatori este relevant. „Cel mai probabil, criteriul corect de performanta, in directa legatura cu potentialul de monetizare al unui site, este dat de o combinatie intre trafic, profil psihografic al majoritatii vizitatorilor, si loialitate”.