- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Doua agentii de turism din Bucuresti au falimentat, rezultand prejudicii de sute de mii de euro

02 Jun, 00:02 • Redactia DailyBusiness
Doua agentii de turism din Bucuresti, care au datorii de cel putin cateva sute de mii de euro catre cativa dintre marii tour-operatori de pe piata, pentru care revindeau bilete de avion, au declansat procedura de faliment, conform datelor Tribunalului Bucuresti.
Doua agentii de turism din Bucuresti au falimentat, rezultand prejudicii de sute de mii de euro

Agentia de turism New Travel&Tour din Capitala, care a activat pe piata din Romania din 2005, a intrat in procedura de faliment, avand datorii catre agentiile colaboratoare, printre care nume cunoscute precum Happy Tour si Christian Tour.

New Travel are datorii si fata de clientii finali care au achizitionat bilete de avion pe care nu le-au mai primit. In prezent, pe site-ul companiei, New Travel isi roaga clientii sa se inscrie la masa credala.

Potrivit reprezentantilor Christian Tours, agentia a pierdut circa 30.000 de euro ca urmare a colaborarii cu New Travel&Tour.

„Se vehiculeaza ca New Travel&Tour a adus in total un prejudiciu agentiilor de turism de circa 800.000 euro”, potrivit unei surse apropiate situatiei.

Contactat de catre DailyBusiness.ro, Daniel Zarinschi, administratorul New Travel, nu a dorit sa faca niciun comentariu in legatura cu starea firmei.

O alta agentie de turism intrata in insolventa este Clasic Travel&Tours.

Happy Tour, cea mai mare agentie de turism din tara, este in proces cu ambele agentii. „Am dat in judecata agentia New Travel&Tour pentru recuperarea prejudiciilor. Avem un proces inclusiv si cu cei de la Clasic Travel&Tours. Nu as putea spune ca asa se intampla cu toti revanzatorii, multi dintre ei sunt si cinstiti. Nu exista padure fara uscaciuni„, a declarat Gabriel Ionescu, directorul Happy Tour, care insa a adaugat ca numarul celor care nu isi mai platesc datoriile este in crestere.

Potrivit informatiilor antitepari.ro, New Travel&Tour ar avea de returnat 5,3 milioane lei (1,26 mil. euro).

„Am aflat ca am fi cel putin in jur de 50-60 de persoane pagubite care s-au trezit in aeroport ca nu aveau bilet”, este mesajul unui client care a scris pe forumul initiat de pagubitii agentiei New Travel&Tour.

Creantele sunt dificil de recuperat

Cei care lucreaza cu agentiile de turism risca sa nu-si poata recupera banii.

„Exista proceduri pentru recuperarea creantelor, insa cele comerciale, cum este in cazul agentiilor de turism, sunt negarantate asa ca este posibil sa nu poata fi recuperate. Acest risc de neincasare este asumat de fiecare operator comercial”, a spus avocatul Romeo Cosma, managing partner al Cosma si Asociatii.

„Variante de recuperare exista, in primul rand se analizeaza daca falimentul este conjunctural, adica determinat de schimbarea conditiilor economice, sau fraudulos, iar in acest al doilea caz este posibil ca o parte din datorie sa fie recuperata, urmand sa fie platita de administratorul firmei debitoare, daca este antrenata raspunderea acestuia”, a adaugat Cosma.

„La initierea oricarei analize vizavi de tipul de falimente se porneste de la prezumtia ca toate firmele actioneaza cu buna credinta, iar pentru a ajunge la concluzia ca este un faliment fraudulos trebuie sa existe dovezi”, a mai spus avocatul.

Numarul agentiilor in procedura de faliment se mareste

„Sunt mult mai multe astfel de cazuri pe piata comparativ cu anii trecuti”, a spus directorul Paralela 45, Alin Burcea, care a adaugat ca si agentia pe care o conduce este in proces pentru o datorie neincasata.

La randul sau, proprietarul Marshal Tourism a observat probleme pe piata. „Cu toate acestea am observat pe piata ca din ce in ce mai multe agentii mici sunt in incapacitate de plata si le trag la randul lor si pe cele mari in jos. Noi nu avem probleme de acest gen”, a spus Ion Antonescu, proprietarul agentiei Marshal Tourism.

Criza a schimbat mediul economic, asa ca riscul ca falimentele frauduloase sa nu fie detectate este mai mare, ceea ce face ca si posibilitatile de recuperare ale datoriilor comerciale negarantate sa fie mai scazute.

In ceea ce priveste prejudicierea clientilor finali, ei pot lua doua masuri – pot merge la Oficiul pentru Protectia Consumatorului, care insa poate aplica doar amenzi, sau se pot inscrie la masa credala, a mai spus avocatul Romeo Cosma.

Actionarul New Travel&Tour este Frasin Gheorghe, iar cei ai Clasic Travel&Tours sunt Alina Gheorghiu-Manea si Mathias Stefan Gheorghiu-Manea, potrivit Registrului Comertului. Conform datelor Ministerului Finantelor, New Travel a avut o cifra de afaceri de peste 2,5 mil. lei in 2006, iar Clasic Travel&Tours a realizat afaceri de 5,8 mil. lei in 2007.