- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Turism

Obsesia de a fi cat mai ieftin, noul trend pentru vacanta de Revelion

06 Oct, 00:01 • cristina.mihai
Comportamentul turistilor romani a fost schimbat de criza, asa ca agentiile se asteapta ca litera de lege pentru vacantele de Revelion, perioada in care de obicei clientii nu se uitau la bani, sa fie "cel mai ieftin este cel mai bun".
Obsesia de a fi cat mai ieftin, noul trend pentru vacanta de Revelion

Prin urmare, dupa reducerea turismului din vara, estimata la minim 10%, agentiile estimeaza scaderi ale afacerilor si in perioada sarbatorilor de iarna. Anul trecut agentiile au obtinut venituri de circa 60 mil. euro din vanzarile de pachete turistice in perioada sarbatorilor de iarna, iar pentru anul acesta sunt estimate scaderi cuprinse intre 5 si 15%.

„Ceea ce am observat in comportamentul clientilor pana acum este obsesia pentru un pachet turistic cat mai ieftin”, spune Alin Burcea, directorul Paralela 45.

„Probabil se va calatori mai putin in aceasta iarna, bugetele vor fi mai mici, iar vacantele vor fi in destinatii mai apropiate si pentru perioade mai scurte de timp”, considera Radu Morariu, directorul general adjunct al agentiei Eximtur.

Orientarea clientilor catre pachete mai ieftine face ca cel mai afectat segment sa fie cele cu preturi medii, de unde pleaca cea mai mare parte dintre turistii in cautare de oferte mai bune.

Segmentul de pachete turistice ieftine nu este singurul care va merge bine anul acesta, ci si cel al vacantelor scumpe, unde numarul clientilor va fi cel putin egal cu cel de anul trecut, dar unde scaderea preturilor pachetelor turistice ajunge si la 20%.
„Vor fi scaderi in aceasta perioada, insa este prematur sa le estimam. Noi speram ca scaderea sa nu fie mai mare decat cea din sezonul estival, de 10%”, spune Daniel Vasilescu, presedintele Federatiei Patronatelor din Turismul Romanesc.

Desi va fi o scadere, Radu Morariu, directorul adjunct al agentiei Eximtur spune ca perioada sarbatorilor de iarna nu este una riscanta, pentru ca cea mai mare parte a veniturilor agentiei sunt realizate in perioada estivala. De altfel, doar circa 50% din numarul locurilor de cazare din zonele montane din Romania sunt contractate prin agentii de turism, clientii plecand de obicei pe cont propriu in destinatiile interne.

Sunt insa si agentii de turism care au actionat mai precaut. Prestige Tours, spre exemplu, a contractat cu 25% mai putine locuri de cazare in zonele montane din Romania.

Mircea Vladu, directorul Prestige Tours, a precizat, insa, ca pentru destinatiile externe a mentinut acelasi numar de locuri ca si anul trecut, pentru ca preturile sunt aceleasi sau chiar mai mici decat in Romania, iar turistii sunt inca interesati de acest tip de pachete.

Pe langa Austria si Valea Prahovei, printre cele mai atractive destinatii pentru romani in aceasta iarna se numara si Bulgaria, unde numarul turistilor romani va creste, potrivit estimarilor Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism.

Turismul de lux se mentine, insa nu se vor mai vinde vacante cu preturi exorbitante

Turismul de lux se va mentine anul acesta sau chiar va creste ca numar de turisti, mai ales ca numarul celor care aleg astfel de destinatii este mic, de doar 10-15.000 pe an, iar preturile au scazut, considera reprezentantii ANAT.

Totusi, pe acest segment valoarea unui pachet turistic nu va mai depasi cateva mii de euro, potrivit estimarilor agentiilor de turism.

„Trebuie sa admitem ca anul acesta nu vom mai vinde pachete de super lux, cum am vandut anul trecut”, spune Mircea Vladu, directorul Prestige Tours, care anul trecut a vandut un pachet turistic de 150.000 de dolari de Revelion.