TURISM

Razboiul Wizz Air-Carpatair continua: Cine primeste cu adevarat ajutorul de stat din Timisoara

29 noiembrie 2012, ora 15:35, autor(i): Andra Troasca 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
wizzcarp.jpg
Carpatair a obtinut, pe 14 noiembrie, decizia irevocabila de anulare a ajutorului de stat acordat companiei Wizz Air de catre Aeroportul Timisoara, prin care operatorului aerian i se oferea un discount global de pana la 85%.áLa cateva zile dupa aceasta decizie, Wizz Air raspunde public cu noi atacuri la adresa Carpatair.

äWizz Air considera ca aceasta hotarare a fost luata gresit de o instanta care nu are nicio competenta in judecarea si intelegea problemelor implicate si care a nu a urmat procedurile corecte in acest caz. Din punctul de vedere al legii, pe care Curtea de Apel din Pitesti a considerat oportun sa nu o ia in considerare, doar Comisia Europeana are competentele necesare pentru a decide in cazul presupusului ajutor de statö, au transmis joi oficialii Wizz Air printr-un comunicat.

Analiza detaliilor economice, ce nu a fost luata in considerare de instanta (dar care este esentiala pentru orice pretins ajutor de stat) confirma faptul ca acordul incheiat intre Wizz Air si aeroportul din Timisoara este un acord autentic comercial, pe deplin compatibil cu Principiul Investitorului Privat, fiind confirmat si de profitabilitatea continua a aeroportului, mai spune comunicatul.

äWizz Air a contribuit semnificativ la succesul aeroportului Timisoara din ultimii 4 ani. Traficul de pasageri a crescut de la 300.000 de pasageri la peste 1 milion de pasageri in acest an, aproape toata aceasta crestere fiind atribuita pasagerilor Wizz Air. Suntem increzatori ca oficialii Comisiei Europene vor constata ca acordurile incheiate intre Wizz Air si Aeroportul din Timisoara sunt perfect justificate, fiind acorduri autentic comercialeö, se precizeaza in document.

Compania aeriana low-cost considera ca singurul beneficiar cu adevarat al ajutorului de stat din Timisoara este de fapt Carpatair, companie ce beneficiaza de taxe cu mult mai mici pentru transferul de pasageri, ce reprezinta 75% din traficul Carpatair prin Timisoara.

äAceste taxe reduse, aplicate la majoritatea traficului Carpatair sunt in beneficiul pasagerilor care nu aduc valoare adaugata regiunii Timisoara. Pasagerii Wizz Air contribuie cu mult mai mult la veniturile auxiliare ale aeroportului si ale intregii regiuni, platind cu toate acestea taxe mai mari in comparatie cu taxele ridicol de mici si nejustificate ale Carpatairö, mai spun oficialii Wizz Air.
á

ôDecizia Curtii de Apel Pitesti confirma sentinta anterioara a Tribunalului Timis, prin care aceasta instanta a constatat caracterul de ajutor de stat ilegal al masurii de discount global pentru aeronavele de peste 70t MTOW acordat de Aeroportul International Timisoara äTraian Vuiaö prin intermediul grilei de tarife publicata in publicatia de informare aeronautica din data de 26 august 2010 si a dispus anularea acestei masuriö, au transmis la inceputul saptamanii trecute avocatii de la Tuca Zbarcea & Asociatii, care au reprezentat compania Carpatair in instanta.

La data de 30 august 2011, Tribunalul Timis admisese cererea formulata de Carpatair, anuland masura ajutorului de stat acordat de Aeroportul Timisoara prin intermediul unor discounturi globale la taxele de aeroport de pana la 85%.

äDeciziile obtinute in acest proces, pornind de la prima hotarare favorabila in fata Tribunalului Timis, reprezinta, prin argumentele referitoare la competenta de solutionare a actiunii si a modalitatii de stabilire a existentei ajutorului de stat, o premiera in practica instantelor romane, o constructie juridica inovatoare in materia ajutorului de statö, a precizat Ioana Hrisafi, avocatul care a asigurat reprezentarea in instanta a Carpatair.



Solutia Curtii de Apel Pitesti este prima decizie irevocabila pronuntata in sirul de procese deschis de Carpatair impotriva Aeroportului Timisoara pentru anularea ajutorului de stat acordat de acesta in diverse forme.

Pentru a pronunta aceasta solutie, prima instanta retinuse ca discountul instituit prin grila de tarife nu poate fi justificat din punct de vedere economic, pe de o parte, iar pe de alta parte s-a avut in vedere faptul ca reducerile semnificative la taxele de aeroport erau aplicabile unui singur operator aerian care folosea aeronave avand greutatea maxima la decolare de peste 70 de tone.

Esential in pronuntarea solutiei a fost faptul ca masura ajutorului de stat nu a fost notificata in prealabil Comisiei Europene si a fost pusa in aplicare in lipsa avizului Comisiei Europene cu privire la compatibilitatea acesteia cu piata comuna.

CE a deschis in luna mai 2011 o investigatie la sesizarea Carpatair cu privire la relatiile contractuale dintre aeroportul din Timisoara si Wizz Air, respectiv un contract de marketing incheiat in 2008 si neplata unor taxe de aeroport in valoare de 2,6 milioane de euro, precum si reduceri suplimentare de 72% pana la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate.

Referitor la ancheta Comisiei Europene deschisa la sesizarea Carpatair cu privire la un ajutor de stat pe care Aeroportul din Timisoara l-ar fi acordat Wizz Air, Jozsef Varadi, directorul executiv al Wizz Air estima la inceputul lunii noiembrie anul trecut, ca investigatia ar urma sa fie finalizata peste un an.

"Cred ca ce se intampla la Timisoara este ca au doua companii, din care una este un competitor local care are probleme financiare. Cred ca inainte de a-si asuma punctele slabe au incercat sa dea vina pe ceilalti. Respingem vehement acuzatiile cu privire la ajutorul de stat, dar asteptam rezultatul anchetei Comisiei Europene. Este un proces lent si as fi surprins sa vad un rezultat vizibil in prima jumatate a anului viitor. Cred ca, probabil, intr-un an vom avea un rezultat", afirma la momentul respectiv Varadi.á
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 25 Februarie 2020, 02:34
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter