TOP 25 INFLUENTIALS

DailyBusiness.ro "Top 25 Influentials": Cei mai influenti 25 de oameni din IT&C

65,515 afisari
DailyBusiness.ro lanseaza topul celor mai influenti 25 de oameni din industria IT&C, ca parte a seriei "DailyBusiness Top 25 Influentials". Cele 25 de personalitati care apar in top sunt oameni care au fondat, conduc sau controleaza afaceri cu o valoare totala de peste 6 miliarde de euro, in conditiile in care toata piata de IT&C este estimata la 7 miliarde euro.

Catalin Patrasescu

Catalin Patrasescu
Catalin Patrasescu, director general SmartPoint

Profilul lui Catalin Patrasescu pe Key People

Nominalizarile lui Catalin Patrasescu pentru lista celor mai influenti oameni din IT&C

In loc de introducere
Incercarea de a pune pe o lista scurta cele mai importante personalitati dintr-un domeniu este un exercitiu nu tocmai simplu si asta pentru ca atunci cand vorbim de un domeniu dinamic si pe alocuri imbogatit periodic lucrurile evolueaza rapid. In plus cu greu poti aduna rapid o lista de informatii de natura a clarifica suficient de rapid lucrurile. Astfel, este posibil ca optiunile mele sa fie diferite de ale unora dintre cei implicati in industrie.

Fara a se dori a fi o acoperire exaustiva a domeniului am incercat sa aduc pe lista preferintelor mele acele personalitati care in opinia mea au avut si au o influenta majora.

Este modul in care am perceput acest domeniu in multe din cazuri din apropirea lui, alteori din interior iar alteori pornind de la peceptia publica asupra oamenilor sau asupra companiilor.

Sunt multe alte personalitati pe care as fi vrut sa le adaug pe aceast listing care la initial, cand am inceput sa ma gandesc la acest exercitiu interesant, parea un loc generous mare dar acum este cu siguranta mult prea neincapatoar. Intr-o oarecare masura este posibil sa fi trecut cu vederea alte persoane cu adevarat valoroase pentru domeniu dar peste care am trecut fie din cauza faptului ca nu am avut optiunea de a le cunoaste sub o forma sau alta sau din simplul motiv ca nu au scapat atentiei mele fie nu au o prezenta constanta sau puternica in spatial public. Sunt si organizatii sonore, cu ponderi importante in industrie la care am incercat sa identific lideri reprezentativi si influente semnificative si am finalizat demersul fara prea mare succes.

Totusi lista de personalitati la care am ajuns acopera afaceri de epste 5 mld euro in acest moment ceea ce ar reprezenta destul de aprope de 70% din estimarea data IT&C-ului de statisticile oficiale.

Am incercat sa aduc in lista preferintelor cu precadere modele care au adus in opinia mea evolutii majore in domeniu, la nivelul mediului de afaceri, atat prin dimensiunea afacerilor pe care acestia le-au condus la un anumit moment cat si prin influentele in avansul tehnologic si a modelelor de business in segmentele in care companiile pe care le-au condus sau le conduc inca evolueaza.

Pentru ca de cele mai multe ori munca lor este prezenta in performantele companiilor iar modelele de afaceri pe care le-au dezvoltat ii reprezinta in acceasi masura, am preferat in multe din caracterizarile de mai jos sa imbin cele doua componente, personalitate si companie. Faptul ca multi dintre ei, in special reprezentanti ai multinationalelor, sunt parte a unei structuri internationale puternice ar putea sa insemne un success garantat. In opinia mea este un avantaj semnificativ dar in aceeasi masura performanta afacerilor este in mare masura rodul amprentei personale in mai mare masura. Am vazut de-a lungul anilor multe companii care la nivel international sunt extrem de potente iar intr-o tara sau alta au rezultate sub asteptari tocmai pentru ca nu au cea mai buna constructie la varf.

Despre IT&C si ponderea lor
Intr-o asezare fireasca, dupa ponderea domeniilor, comunicatiile ocupa felia cea mai importanta reprezentand peste doua treimi din total pe o piata estimata la peste 5.5 procente din PIB in 2008. Din perspectiva evolutiei domeniul IT-ul a fost segmentul dominant pana la inceputul anilor 2000 in timp ce comunicatiile au devenit centrul de interes din domeniu in ultimii ani.

In vreme ce tehnologia informatiei si-a pastrat de la inceputul deceniului curent ponderea de aproximativ 1.5% in PIB, ponderea intregului domeniu a fost sustinuta in ascensiune de comunicatii si in special de cresterea datorata telefoniei mobile. In urma cu 15 ani cand vorbeam de comunicatii aveam in vedere un singur nume, Romtelecom inca in proprietatea statului la acel moment.

In urma cu aproape 3 ani, conform EITO, ponderea la nivelul Europei era de aproape 50% pentru IT in total pietei de IT&C. Tot conform EITO, in 2004 investitiile IT (fara C) raportat la PIB-ul fiecarei tari erau de: 4,58 in Statele Unite, 4.5% pentru Suedia, 4,2% in Marea Britanie, 3,52% in Japonia si de 3% la nivelul Europei.

Ponderea locala insumata este in media europeana dar pe segmente vedem ca IT-ul este inca la jumatate fata de ponderea IT-ului in PIB-ul tarilor europene. Este evident chiar si din urmarirea listei de personalitati ca ne lipseste inca sectorul serviciilor care in majoritatea tarilor a depasit cu mult ponderea hardware-ului spre exemplu.

Si ca sa avem si o dimensionare relativa la zona in care ne aflam, IT&C-ul din Romania reprezinta aproximativ 1% din totalul industriei IT&C din tarilor UE. Tot pentru o relationare, de data asta la tarile din jur, in 2004 Romania era de aproape 3 ori mai mica in termini de IT decat Cehia care are o populatie mai jos de jumatate si tot IT-ul romanesc era cam de 6 ori mai mic decat Polonia, liderul tarilor estice neluand in caclul tarile ex-sovietice.

IT-ul a avut nevoie de mai bine de 10 ani (din '90) ca sa traca de 1 miliard de euro ca volum de afaceri in timp ce comunicatiile mobile au trecut bariera de aproximativ 2-3 ori mai rapid. In 3-5 ani putem vedea evolutii rapide si spectaculoase ale acetui top al personalitatilor din domeniu. De ce vom fi siguri atunci sunt doar sunt cei care au pus primele baze ale constructiei de care vorbim.

Personalitati IT&C pana in 2009
Dintre personalitatile ale caror nume imi sunt asociate cu aceasta perioada

Ted Lattimore reprezinta trecerea de la Connex la Vodafone. Venit intr-o perioada in care industria locala in general avea nevoie de modele de business si de arhitecturi organizationala de scara larga eficiente, echipa de management de la acea vreme a construit o structura solida. Pe langa cresterea rapida in termeni de rezultate, meritul major este in formarea unor generatii de manageri adaptati vremurilor, oameni pe care ii regasim astazi in diverse alte afaceri ale mediului de afaceri local. De asemenea, Ted Lattimore este responsabil de crearea unui stil de conducere care a influentat semnificativ dezvoltarea industriei locale. Lidership-ul exercitat de Ted Lattimore in acele vremuri de inceput ale afacerilor din comunicatiile mobile este astfel un pilon la baza constructiei industriei alaturi.

Richard Moat este liderul Orange asociat in perceptia noastra cu mutare operatorului in prima pozitie din segmental pietei locale de comunicatii. Pe langa acest merit un lucru este extrem de vizibil si anume acela ca Orange se misca acum cu o alta viteza fata de momentul la care a fost preluata pozitia de CEO de Richard Moat. Venit cumva de cu un pas in urma din mai multe motive, Orangea a reusit sub conducerea lui sa isi creasca rapid perceptia in zona de inovatie, sa fie o companie care promoveaza un alt fel de servicii si care a facut o repozitionare interesanta operatorului. Sunt zone de business in care Orange a reusit sa mearga mult in fata competitorilor, unele din ele de batie lunga.

Oricand actualul CEO al Vodafone Liliana Solomon ar sta intr-un top al preferintelor mele. Liliana Solomon a continuat cu succes constructia inceputa de Ted Lattimore. Competitia stransa de pe piata telecom este de natura a crea multe beneficii mediului local si in final utilizatorului. Vodafone are o imagine puternic asociata cu noutatea si are merite incontestabile in promovarea si impunerea unor segmente de produse si servicii moderne, in pas cu evolutiile la nivel international. Segmentarea accentuata si rapida a spatiului utilizatorilor pe care compania ii tinteste face din pastrarea cotelor de piata o provocare continua. De cand Liliana Solomn este CEO la Vodafone se vorbeste si altfel decat business in sensul ca este o companie asociata cu prezenta cotidiana, care sprijina destul de mult demersuri CSR si este implicata in viata publica. Din punctual asta de vedere Vodafone este unul din lideri la nivel general, nu doar IT&C, si are meritul de a incerca sa transmita in mediul economic acest semnal.

James Hubley este cunoscut ca fost CEO Romtelecom pentru o perioada destul de importanta in evolutia fostei companii de stat. Misiunea lui nu a fost una dintre cele mai lesne de realizat avand in vedere comparatii cu procese similare de tranzitie din alte industrii. Romtelecom a realizat unul din cele mai importante salturi, in special in raport cu clientul dar si cu piata sub mandatul lui James Hubley. Chiar daca venea cu o experienta relevanta in restructurarea de companii aceasta nu era certitudine intr-o cultura atat de diferita. James Hubley a reusit insa schimbarea foarte rapida organizatiei, atat catre exterior prin impunerea unei noi viziuni asupra strategiei de dezvoltare cat si catre interior prin impregnarea unui alt stil de cultura organizationala. In comparatie, multe companii care au trecut cam in aceeasi perioada din proprietarea statului in cea privata au ramas blocate in procesul de tranzitie mult timp dupa ce acesta fusese finalizat in Romtelecom.

RDS&RCS are o alaturare extrem de stransa cu dezvoltarea infrastructurii Internet si a raspandirii retelelor. In paralel Zoltan Teszari, omul de afaceri care conduce grupul a realizat o crestere rapida printr-o strategie rapida de achizitii. Competitia generata de RDS&RCS a dus la o dezvoltare rapida atat a serviciilor cat si a ratei de penetrare a internetului. Este de mentionat ca in urma cu 6-7 ani Romania era una din tarile cu rata de penetrare a internetului dintre cele mai mici la nivel european ceea ce avea ca prim efect o lispa a dezvoltarii afacerilor conexe. Poate ca unele dintre intarzierile unora dintre afacerile online (comert, advertising, servicii diverse) se datoreaza acelor perioade tulburi in care nimeni nu isi asuma atat de pregnant rolul de lider veritabil ce presupune dezoltarea pietei si inovarea ei.

ZAPP si Cosmote sunt doua companii pe care as vrea sa le mentionez chiar daca vorbim de un top al personalitatilor. Prima a venit cu un model pe care multi l-au privit cu scepticism considerand limitarile date de formatul diferit al tehnologiei. Trecand peste aceasta ZAPP a reusit sa impuna internetul mobil intr-un moment in care si internetul pe linii fixe se confrunta cu dificultati in dezvoltare. Cosmote a demostrat prin strategia interesanta faptul ca se poate, ca este loc pentru un alt player cu greutate pe telefonie.

Fara a considera acoperita integral lista persoanelor care au influentat in mod definitoriu evolutia industriei locale de comunicatii am sa trec la segmentul IT, care intr-un fel imi este mai apropiat din perspective experientei de lucru.

Piata de IT hardware a cunoscut cateva etape importante in dezvoltare intinse pe o perioada mai larga motiv pentru care si numarul personalitatilor transparente mediului de afaceri a fost mai mare. In plus este caracteristic un grad de fragmentare mai mare al pietei, cu un numar de subsegmente relativ mare si modele de afaceri cu mai multe transformari decat in zona comunicatiilor. La inceputul anilor '90, etapa in care afacerile se derulau pe filiere studentesti sau foarte apropiate de institutiile statului cu greu putem desprinde afaceri si cu atat mai putin lideri care sa isi puna amprenta in mod vizibil pe dezvoltarea domeniului. Numele antreprenorilor din acele perioade circula ca mini-legende si cu sigutanta au influentat primii pasi semnificativi din dezvoltarea ulterioara a pietei. In a doua jumatate a decadei apar insa primele companii care reusesc sa iasa din pluton si cativa lideri care vor avea o prezenta in spatial public. Este insa si perioada in care dispar primele companii care aveau o anvergura semnificativa pentru perioda respective.

Dragos Cinca si Marius Ghenea, fondatori Flamingo, Alexandru Visan Scop Computers, Eugen si Liviu Lepadatu Tornado Sistems, Gabriel Marin-Omnilogic sunt printre primele modele de oameni de afaceri din industria locala. Orientate preponderent spre distributia de componente IT si calculatoare personale, companiile dezvoltate de acestia au devenit repere ale domeniului si modele de afaceri ce au stat la baza dezvoltarii ulterioare a pietei locale.

Sunt cateva constante ce duc la o caracterizare unitara a acestei perioade. Este de remarcat faptul ca toate aceste afaceri au adus dea lungul anilor un numar important de talente ce au migrat catre birourile companiilor internationale ce activeaza pe piata locala, la birouri regionale ale acestora dar si playerilor ce s-au dezvoltat ulterior. Abilitatea acestor organizatii de a creste manageri sau profesionisti este un diferentiator important fata de alte industrii, mai cu seama ca in mare parte mai toate aceste companii au pornit de la zero din punct de vedere al capitalului si nu au avut pasi tocmai usori in construirea modelului de business sau a unei culturi organizationale.

Orientarea spre un model de tip "broadline" este mai degraba caracteristic afacerilor dezvoltate de acestia si tot in comun au faptul ca au stabilit primele tinte de nivelul zecilor de milioane companiilor pe care le-au condus. Ulterior au trecut de 50 mil ($ / Euro) iar in anii din urma au ajuns la afaceri in jurul a 100 mil euro si peste. Tot acestei perioade ii raman doua dezvoltari extensive, una la nivel national concretizata prin dezvoltarea de afaceri de retail si de distributie si una la nivel regional incercata de Flamingo si Tornado.

Fondatorii Flamingo, Dragos Cinca si Marius Ghenea, au creat inainte de 2000 o retea de retail extinsa, au crescut rapid un canal de distributie pe un model original ce avea sa identifice unic acest segment de business in portofoliul companiei. Dezvoltarea brandurilor in regim propriu, care la inceputul anilor 2000 parea o idÚe indrazneata avand in vedere domeniul pe care se dezvoltau, cel tehnologic, a dus la rezultate spectaculoase si a fost parte a modelului de extindere regionala in zona balcanica si a filialei de distributie din Olanda. Pana in 2000 Flamingo aducea pe piata locala o suma de branduri consacrate ale industriei IT la nivel mondial pe mai toate segmentele. Volumele bune au dus dupa 2000 la semnarea unor contracte de dimensiuni importante, greu accesibile unor companii din Romania. As numi doar Intel si Western Digital, companii care in mod traditional agreeaza companii de anvergura regionala sau pan-europeana. Totdeuna in cautarea unor modele de business de avangarda, ca structura sau ca produs, Flamingo a fost una din primele companii din Europa de Est care a creat un notebook sub brand propriu, undeva prin 2002, cu mult inaintea unor tari ceva mai avansate, asa cum erau si atunci ca si acum Polonia sau Cehia. Cu putin timp inaintea boom-ului din retail Flamingo a sesizat trendul de ôcomoditizareö a PC-ului si a dezvoltat produse si campanii de marchetare bazate pe doborarea unor bariere de perceptie referitoare la pret ce a dus cresterea rapida a pietei de PC-uri.

Alexandru Visan a dezvoltat o afacere de termen lung ce s-a centrat pe necesitatile companiilor. Vedem in portofoliul Scop o suma de branduri si produse care au o stricta necesitate la nivelul companiilor. Unul din punctele foarte ale Scop in ultimii ani este mutarea cererii spre structura de portofoliu dezvoltata de acestia in timp si ma refer in special la explozia in zona notebook-urilor. In 2004 vorbeam de o piata de notebook de aproape 50.000 de unitati si o pondere de aproape 10% din total piata de PC-uri in timp ce acum vorbim de aproape 10 ori mai mult ca si volum si o pondere ce tinde rapid spre 50%.

Ca si Flamingo, Scop a incercat sa dezvolte parteneriate exclusive la nivelul pietei ce aduc o serie de beneficii politicii de produs si indicatorilor de performanta.

Tornado si Omnilogic s-au dezvoltat rapid in zona proiectelor de infrastructura importante. Gabriel Marin a integrat o serie de competente in sfera proiectelor complexe specific in mare majoritate business-urilor mari. Eugen si Liviu Lepadatu au dezvoltat accelerat Tornado pe o crestere rapida a proiectelor de infrastructura din zona afacerilor. Cele doua companii cu o suprapunere nu foarte mare a segmenetelor de utilizatori au in comun dezvoltarea pietei de proiecte integrate.

Dupa momentul 2000 au devenit playeri cunoscuti in zona distributiei IT Asesoft Distribution condusa de Iulian Stanciu si RHS Company condusa de Dragos Popescu.

In paralel o serie de afaceri mai mult sau mai putin actionand pe nise cresc la volume semnificative sau isi maturizeaza modelele. Multe din ele chiar si in acest moment sunt putin cunoscute la nivelul perceptiei publice chiar daca au influentat pe alocuri in mod important piata la diferite moment.

Strategia celor doi lideri, Iulian Stanciu si Dragos Popescu este mai aproape de focalizarea pe segmente importante din piata si adaugari succesive de game. Cu structuri de distributie eficient construite cele doua organizatii au ajuns rapid in varful topului printre companiile de distributie.

Iulian Stanciu a preferat un model de business concentrat, de organizatie mai degraba plata in care deciziile de afaceri se iau rapid. Dupa mine caracteristica principala este definirea unui model de business eficient si concentrarea pe executia lui in acest cadru. O alta componenta este focalizarea pe game si produse cu indicatori de eficienta bine definiti ce a facut din Asesoft Distribution un player extrem de rapid la miscarile pietei si la schimbarile din mediul extern. Mai degraba conservator, in sensul bun, in dezvoltarea gamelor de produse Iulian Stanciu a creat prin acest model o valoarea adaugata importanta pentru partenerii companiei. Asesoft Distribution a dezvoltat rapid competente in zona sustinerii pietei de produse IT din zona retail traditional electro dar si hypermarket si cash & carry care au avut evolutii rapide in ultimii ani. Iulian Stanciu a sesizat rapid potentialul de achizitii si consolidari (sau M&A termen mai des utilizat) din piata de IT, Asesoft Distribution fiind cel mai agresiv player M&A in ultimul an, prin achizitia a 50% din Combox Delivery, a portofoliului de distributie Flamingo iar acum a pachetului majoritar al liderului pietei de comert online din Romania, Emag. Abordarea focalizata si eficienta a modelului de business a permis companiei sa faca rapid si fara costuri insemnate repozitionarea in conditiile dificile ale pietei din final de an 2008 si inceput de an 2009.

Alaturi de Iulian Stanciu ar fi de mentionat Sebastian Ghita care detine 50% din Asesoft Distribution si este proprietarul grupului de firme Asesoft. Grupul de firme controlat de acesta s-a impus printr-un model de afaceri complex ce integreaza un numar de companii cu activitati in domeniul tenologiei. Mai putin cunoscut pentru rezultatele unora din companiile pe care le conduce, exceptand compania de distributie, acesta are o serie de proiecte internationale ce implica tehnologii si competente unice dezvoltate si antrenate local. Grupul de firme Asesoft prin companiile care o compun sunt unul din cei mai mari jucatori pe integrari complexe de proiecte.

Dragos Popescu a dezvoltat cu RHS un model de distributie bazat pe apropierea de piata, cu filiale in principalele orase si un numar de personal mai mare. Aceasta abordare a permis o tratare diferentiata a fiecarei regiuni si entitati de business, mai cu seama intr-o perioada in care logistica era un factor cheie in dezvoltarea pietei iar companiile din domeniul logistic nu aveau inca o buna capacitate de acoperire a serviciilor specifice pe care le cerea o afacere de distributie IT. Pe masura ce piata a permis RHS a trecut la un model de distributie restrans (ca intindere). In paralel RHS a investit in construirea unor branduri pe piata locala prin canalul de distributie propriu, un canal de distributie la fel de puternic ca si cel al competitorului direct, Asesoft Distribution. Multe din brandurtile de IT isi bazeaza succesul pe colaborarea cu una din cele doua companii, Asesoft Distribution sau RHS. Dragos Popescu a intuit foarte rapid produsele de viitor si in acelasi timp a creat o organizatie care sa exploateze bine segmentele pietei locale. A pornit ceva mai devreme cu achizitiile unor companii, incepand cu operatiunile Flamingo din afara tarii si terminand la finele anului trecut a achizitionarea integrala a Proca, companie ce avea o pozitie buna pe cateva segmente complementare. RHS ramane pentru moment una din companiile cu ambitii regionale.

Dupa o perioada dominata de cresteri organice odata cu noua generatie de antreprenori focalizarea se muta spre fuziuni si achizitii (M&A). Din acest punct de vedere 2009 se anunta mult mai interesant avand in vedere schimbarile profunde prin care mediul economic trece in general.

Schimbarile majore intervin si in piata de retail, fata de anii '90 cand companiile pornesc largirea retelelor de magazine, apar transformari majore ale conceptelor de retail la nivel general. Extinderea importanta a lanturilor internationale de tip hypermarket sau cash&carry in paralel cu intrarea lanturilor de electro pe segmental IT in perioada 2004-2005 schimba configuratia cererii si a pietei. Dintre personalitatile care au influentat major transformarile, prin intermediul organizatiilor pe care le conduc, sunt de mentionat Dan Ostahie fodatorul Altex si din nou Marius Ghenea de data asta alaturi de Flanco. Dealtfel, ca paranteza, Marius Ghenea va fi implicat si in perioada de dezvoltare a comertului online, PCFun (brand al FiT Distribution detinut integral de omul de afaceri) devenind al doilea player pe piata de comert online. Este de remarcat in aceasta perioada dezvoltarea conceptelor de retail (un subiect in sine interesant care continua ca dezvoltare) dar si trecerea PC-urilor in uzul comun (asanumita ôcomoditizareö a PC-ului). Astfel scalarea pe alte volume aduce necesitatea dezvoltarii de noi modele pentru acoperirea cererii facand aici referire la faptul ca marii player dezvolta linii de asamblare mai aproape de modelul cunoscut la companiile internationale.

Dan Ostahie a dezvoltat cel mai rapid gama de magazine pentru domeniul IT&C si electro. MediaGalaxy a devenit rapid un reper prin modelul propus consumatorului de tehnologie si standard prin modul de prezentare a produselor si a gamei. La momentul extinderii spre zona de IT, Dan Ostahie a sesizat rapid oportunitatile create in jurul PC-ului iar proliferarea produsului este in mare masura datorata si eforurilor Altex de promovare a produsului. Efortul sustinut pentru cresterea business-ului de PC-uri a facut ca Altex sa investeasca intr-o linie de asamblare similare celor din tarile vestice. Pana la acest moment mai sunt doar doua exemple de linii similare de asamblare in toata regiunea noastra, una in Croatia detinuta de M-SAN iar a doua in Serbia detinuta de Comtrade Computers, ambele companii fiind lideri locali ai pietelor de IT, ambele neacoperind zona electro.

Marius Ghenea este omul care in permanenta a fost alaturi de afacerile momentului. In prima faza, in perioada Flamingo a fost implicat in dezvoltarea pietei de IT. A trecut de la Flamingo la Flanco in momentul in care Flanco a fost implicat in cresterea rapida din anii 2003-2005, s-a extins spre IT si a dezvoltat o retea de retail nationala importanta. Dupa o scurta de trecere pe la conducerea regionala a Clearwire, unde avea posibilitatea sa fie intr-un al treilea domeniu cu dezvoltare rapida daca implementarea de Wi-Max nu ar fi fost intarziata, Marius Ghenea conduce acum o serie de afaceri de online si startup-uri in acest segment. PCfun este considerat al doilea player din piata locala de comert online, ce-i drept la o distanta apreciabila fata de liderul domeniului. Sunt multe lucruri care se pot spune despre Marius Ghenea, dar unul este de departe foarte vizibil si anume implicarea lui in dezvoltarea generatiilor viitoare de antreprenori sau manageri prin participarea la multe din dezbaterile si conferintele spatiului public.

Odata cu cresterea ratei de penetrare a conexiunilor internet apare naturala dezvoltarea unui segment de comert online pe acest domeniu. In fapt produsele IT sunt categoria cu cea mai ôtimpurieô dezvoltarea si care domina inca segmental comertului online. Primul lider, Emag condusa de Radu Apostolescu si echipa de antreprenori implicata in fondarea companiei, a pus o distanta semnificativa fata de restul jucatorilor din acest segment de piata. Estimat de companiile din domeniu la o valoare de aproximativ 200 milioane euro, comertul online este cu siguranta unul din domeniile aflate mult sub posibilitati. Este insa evident faptul ca Emag este un prim model de success al primilor ani de comert online iar faptul ca acum este sustinut de investitia Asesoft Distribution nu poate decat sa faca din el un brand despre care vom discuta multa vreme de acum inainte.

Dupa o scurta trecere ceva mai detaliata din perspectiva cronologica pe zona de IT referitoare la modele, playeri si personalitati, ajungem la companiile internationale ce activeaza la nivel local si care sunt in opinia mea motoare ale cresterii de piata alaturi de companiile lider de pe segmentele de piata.

Silviu Hotaran, pana de curand conducatorul biroului Microsoft local, este unul liderii emblematici din industria locala. Pentru o buna perioada, dupa dezvoltarea cu success a afacerilor locale, liderul Microsoft Romania a coordonat o regiune semnificativa din afacerile Microsoft inainte de retragerea din 2008. Seful Microsoft din primii ani ai activitatilor din Romania are mai multe din calitatile unui lider de la setul de valori la accentul pentru crearea si dezvoltarea de echipe. In acelasi timp iese in evidenta la Silviu Horatan modelul de manager regional, destul de putin cunoscut pana la acel moment in special in zona de IT&C dar si la nivel general. Chiar daca au fost si alti manageri cu succes in acest segment acestia nu au devenit cunoscuti si oricum nu la nivele similare ale afacerilor. Implicarea in activitatile de sustinere a mediului public si in special a invatamantului a facut poate nu intamplator ca Microsoft sa detina una din cele mai numeroase comunitati de programatori veniti din Romania. In opinia mea oricand Silviu Hotaran ar face parte dintr-un top al industriei locale prin ceea ce a constrict si a lasat in urma, de la nivel de afaceri la nivel de leadership.

Actualul coordonator al afacerii Microsoft in Romania, Calin Tatomir, isi leaga mai degraba recunoasterea de rezultatele rezultatele afacerilor Compaq in Romania din perioada anterioara preluarii de catre HP. Ulterior experientei CompaQ a construit o afacere solida in consultanta. Calin Tatomir era chiar inaintea numirii la Microsoft o personalitate recunoscuta in mediul de afaceri. Complexitatea noului job ne face sa privim cu si mai mare atentie evolutia viitoare a celor doua nume, Calin Tatomir si Microsoft.

Oracle, un alt gigant al industriei software la nivel mondial este una din companiile cu cea lunga prezenta pe piata locala. In aceeasi nota Stefan Cojanu este probabil unul din performerii la nivel de longevitate in conducerea unei filiale locale. Rezultatele vorbesc de la sine pentru fostul sef al Oracle Romania, de la dezvoltarea afacerii pe fiecare segment pana la dezvotarea centrelor de dezvoltare fiind in mod direct asociate numelui sau. In acest sens nu va fi chiar usor pentru Sorin Mandrutescu, care a preluat conducerea Oracle Romania in 2008, sa dezvolte intr-un ritm similar afacerile companiei americane. Acesta are insa in spate o experienta importanta in companie si suportul unui model bine construit.

Radu Enache conduce afacerile HP Romania de o buna perioada, timp in care compania a devenit unul din liderii afacerilor locale in fiecare din segmentele pe care activeaza. Provocarile intr-o companie cu o structura atat de diversificata la nivelul produselor si serviciilor sunt de natura sa ceara abilitati excelente de coordonare si formare de echipe. HP este una din companiile implicata in dezvoltarea pietei locale iar faptul ca afacerea a ajuns la un volum important se datoreaza echipei formate de Radu Enache.

Mihai Tudor conduce IBM Romania din 2005. Pentru o buna perioada filiala locala a companiei emblematie a IT-ului mondial a fost coordonata de Vladimir Aninoiu. Cele doua personalitati se leaga de succesul IBM pe piata locala. IBM are o traditie buna de a forma profesionisti pentru afacerile companiei din zone geografice diverse si asta pare din exterior a fi cea mai importanta calitate a liderilor IBM. Compania a trecut la nivel international prin schimbari dinamice unul din exemple fiind iesirea din afacerea cu PC-uri prin vanzarea catre Lenovo care la momentul respectiv avea o pondere semnificativa in afacerea locala. In acest context evolutia organizatiei si performantele au suportat presiuni normale unor transformari de acest gen. IBM este in felul ei o companie cu o cultura de organizatie foarte interesanta iar meritul echipei care a condus de-a lungul anilor operatiunile locale este dupa mine integrarea foarte buna in planurile regionale si consecventa in a participa la construirea si la dezvoltarea mediului local de afaceri.

Dan Bedros, care conduce afacerile Alcatel in Romania este un alt exemplu de longevitate in lumea business-ului local la nivel de multinationala. Altcatel-Lucent a ajuns la afaceri de peste 200 de milioane si este una din cele mai vechi si mai importante investitii din acest segment. Dan Bedros conduce operatiunile la nivel regional si este unul din modelele de dezvoltare de trecut in manualele de afaceri pentru piata locala. Intregul angrenaj pus in functiune de grupul Altcatel in Romania sub toate aspectele orbeste de la sine de puterea liderului sau. Faptul ca multe din produsele Alcatel au amprenta centrului de dezvoltare din Romania este o marturie a modului in care Dan Bedros a inteles sa isi puna amprenta peste mediul de afaceri IT&C local.

Bogdan Constantinescu, conduce afacerile Cisco in Romania, companie de top in industrie la nivel international. Succesul international a fost transformat intr-un success local. Una din activitatile sustinute de Cisco in Romania este suportul constant pentru invatamant, atat la nivelul sistemului public de educatie, in special universitati, cat si la nivelul comunitatilor de profesionisti din industrie. Mai pot fi amintite aici companii ca IBM sau Microsoft ca lideri ai suportului educational.

Trecand in zona contributiilor originale din piata locala de IT cu siguranta cel mai relevant segment este acela al construirii de produse software. Este un fapt recunoscut talentul programatorilor romani fie ca lucreaza in centrele de dezvoltare din tara fie ca lucreaza in centre de dezvoltare ale unor companii de top din domeniu din afara tarii.

Prima contributie remarcabila este data de Radu Georgescu, fondatorul GeCAD si dezvoltatorul primului produs software autohton de succes RAV. Ce alta recunoastere mai mare poti avea pe acest segment decat acela ca Microsoft, gigantul software pe plan modial, vine si investeste in achizitionarea produsului pentru dezvoltarile de produse ulterioare? Sunt tranzactii in domeniul IT care au depasit valoarea estimata de tranzactionare dintre GECAD si Microsoft, dar in opinia mea este cea mai importanta tranzactie de pana acum avand ca si criteriu valoarea, performanta produsului, momentul tranzactiei si impactul asupra mediului local.

RAV a fost la momentul de maturitate unul din produsele competitive pe plan mondial pentru o perioada lunga de timp. La nivel general al economiei, nu numai pentru domeniul IT, sunt extrem de putine cazuri similare de produse cu o competitivitate ridicata in plan international incat o asemenea performanta este remarcabila si greu de egalat.

Pe langa succesul dovedit prin dezvoltarea unui produs competitiv la nivel mondial, Radu Georgescu a adus prin ceea ce a dezvoltat un model de afaceri pe care a pus amprenta stilului personal. Un lucru important care trebuie sa caracterizeze un lider si o personalitate intr-un domeniu este generozitatea de a fi prezent in viata publica, a fi implicat permanent in eforturile de formare a generatiilor viitoare. Radu Georgescu face asta si este o componenta care il diferentiaza in peisajul de afaceri local si ii accentueaza latura de transfer de leadership catre mediul tanar de afaceri.

Mai vad doua componente esentiale in exercitiul de business ce caracterizeaza afacerile conduse de Radu Georgescu si anume gandirea de termen lung si perspectiva globala care fac din produsele dezvoltate potentiale afaceri de scara larga asa cum era RAV la momentul achizitiei de catre Microsoft.

Succesul relativ timpuriu al GECAD, atat prin tranzactia catre Microsoft dar si anterior prin produsul dezvoltat si modelul aplicat, a accelerat indreptarea catre programare a unui numar mult mai mare de studenti si tineri in general. A aratat ca se poate sa joci la nivel inalt in una din cele mai competitive industrii. Cu siguranta multe din companiile care activeaza in segmental software au ales ca model compania dezvoltata de Radu Georgescu si cu siguranta multe alte companii locale din alte segmente au fost inspirite de succesul sau. In plus GECAD a devenit in timp o scoala cu recunoastere in industrie.

Este o prezentare mai lunga dar este datorata faptului ca in opinia mea Radu Georgescu este una din personalitatile de top ale industriei IT locale care oricand ar putea fi in varful ierarhiei.

Tot la contributii locale si tot in acelasi segment de produs intra Florin Talpes fondatorul Softwin. BiDifender, cu siguranta cel mai cunoscut produs al companiei, a ajuns in topul celor mai bine vandute solutii antivirus la nivel international in ultimiii ani. Cei care calatoresc vad adesea pe rafturile raioanelor IT in magazine din colturi diverse ale lumii cutiile rosii ale antivirusului romanesc. Este un alt exemplu de succes de produs pe piata software iar faptul ca este perfect adaptat la modelele de afaceri din piete avansate din intreaga lume aduce un plus de valoare echipei care a dezvoltat si implementat conceptul.

Florin Talpes a creat prin Softwin o scoala cu o buna recunoastere ce a influentat deasemenea evolutia pietei locale si dezvoltarea domeniului.

Chiar daca Softwin este mai mult decat BitDefender, acesta este insa produsul emblematic al companiei.

BiDefender, cunoscut anterior ca AVX sau AntiVirus eXpert, este un exemplu de produs pe piata globala si este probabil in acest moment cel mai cunoscut produs IT romanesc la nivel international. Este pana in acest moment cel mai bun exemplu model de afacere din zona tehnologica adaptat la globalizare si probabil unul din putinele disponibile pana va veni poate ceva din zona afacerilor avand ca platform internetul. Softwin, creatie a lui Florin Talpes, este un alt exemplu de excelenta in segmental produselor software.

Irina Socol, fondator si CEO Siveco, este un alt nume cunoscut al domeniului. Recunoscut pentru implicarea in zona aplicatiilor educationale si a proiectelor publice de infrastructura, Siveco a dezvoltat o serie de produse care au o recunoastere buna in multe alte tari. Dimensiunea afacerii Siveco si dezvoltarea foarte rapida plaseaza pe Irina Socol printre cei mai importanti oameni de afaceri din zona IT&C in general si in mod particular din zona aplicatiilor software.

Sunt o serie de alte companii care lucreaza in mod preponderant pentru companii externe care au dezvoltat proiecte si produse interesante dar care au mai putina vizibilitate in plan local. Cele de mai sus raman cu siguranta cele mai importante dezvoltari atat din punct de vedere al importantei ca dimesiune dar mai cu seama ca formatori de modele pentru intreg segentul.

Nota de final
Sunt, asa cum spuneam si in deschiderea materialului, o serie de alte personalitati care nu au intrat pe aceasta lista scurta. Aceasta este insa modul in ar arata in opinia mea o lista a celor mai importanti oameni din domeniu intinsa pe mai multi ani. Cu siguranta ca vremurile dificile pe care le parcurgem in acest moment va aduce in fata si alte personalitati. In fond puterea unor lideri iese mai iveala mult mai bine in perioade de criza sau in vremuri vitregi decat in perioade in care toate lucrurile decurg calm asa cum pare a se fi intamplat pana acum in Romania.
Zoltan Teszari
1. Zoltan Teszari
Proprietarul din umbra al RCS&RDS, unul dintre cei mai mari operatori telecom din Romania, miliardarul oradean Zoltan Teszari a reinviat competitia pe piata de telecomunicatii mobile, Internet si...
Thierry Millet
2. Thierry Millet
Thierry Millet a preluat conducerea interimara a celui mai mare operator de telefonie mobila din Romania dupa plecarea lui Richard Moat, la finalul lunii martie. Millet a ocupat anterior functia de...
Liliana Solomon
3. Liliana Solomon
Este una dintre cele mai puternice femei din business-ul romanesc si singura aflata la conducerea unui operator telecom de pe piata autohtona, Vodafone. Are in subordine peste 3.000 de angajati,...
Dan Ostahie
4. Dan Ostahie
Vizionarul care a introdus pe piata autohtona conceptul de hipermarket-uri IT&C si a infiintat primele magazine mari dupa caderea regimului comunist, Dan Ostahie este presedinte al Altex. Primele...
Dragos Cinca
5. Dragos Cinca
Cinca a fondat Flamingo in 1994, a listat compania la Bursa si este in continuare cel mai important actionar, cu 25%. Fondatorul Flamingo a incasat sume importante din vanzarea de actiuni dupa...
Radu Georgescu
6. Radu Georgescu
Georgescu este fondatorul grupului de firme Gecad si omul care a vandut in 2003 pentru circa 19 mil. $ antivirusul RAV lui Bill Gates. Gecad este unul din cele mai puternice business-uri 100%...
Lorand Szarvadi
7. Lorand Szarvadi
Szarvadi, 42 de ani, este unul dintre oamenii de afaceri care a infiintat Domo, in prezent al doilea cel mai mare lant de retail IT&C, electronice si electrocasnice din Romania, si persoana care a...
Guido Kerkhoff
8. Guido Kerkhoff
Este managerul desemnat de gigantul german Deutsche Telekom sa se ocupe de zona Europei de Sud-Est, inclusiv Romania, unde DT controleaza indirect Romtelecom si Cosmote. DT a preluat in urma cu...
Yorgos Ioannidis
9. Yorgos Ioannidis
Venit la conducerea Romtelecom la inceputul lui 2007, a reusit in doi ani sa stopeze plecarea clientilor de pe telefonia fixa si, printr-o strategie de marketing articulata si pachete convergente,...
Stefanos Theocharopoulos
10. Stefanos Theocharopoulos
A venit la conducerea celui mai dinamic operator telecom din Romania in ianuarie 2008, si la finalul anului a reusit sa indeplineasca principalul obiectiv al companiei, trecerea pe profit...
Parerea specialistilor
Radu Georgescu
a comentat pentru DailyBusiness:
Radu Georgescu, Presedinte GECAD Group

Profilul lui Radu Georgescu pe Key People

Nominalizarile lui Radu Georgescu pentru cei mai influenti oameni din IT&C
- Silviu Hotaran
...
citeste mai departe...
Silviu Hotaran
a comentat pentru DailyBusiness:
Silviu Hotaran, fost director general Microsoft Romania, actual director al francizei locale a firmei internationale de training Gustav Kaser.

Nominalizarile lui Silviu Hotaran pentru lista celor mai influenti oameni din IT&C
- Florin Talpes
- Irina Socol
- Liviu...
citeste mai departe...
Catalin Patrasescu
a comentat pentru DailyBusiness:
Catalin Patrasescu, director general SmartPoint

Profilul lui Catalin Patrasescu pe Key People

Nominalizarile lui Catalin Patrasescu pentru lista celor mai influenti oameni din...
citeste mai departe...
 
Bloguri business
Sabin Gilceava
╚śti╚Ťi momentele acelea c├ónd ÔÇ×povesteaÔÇŁ pe care ne-o spunem ├«nainte de o...
Cristiana Deca
CJUE a hotarat in cauza Budisan vs, ANAF, faptul ca timbrul de mediu asa cum este...
Cosmin Nastasa
Ultimii 20 ani au insemnat pentru omenire, din punct de vedere al progresului...
Marius Vicentiu Coltuc
Dupa cum stiti, pe rolul instantelor de judecata exista procesele pe clauze abuzive...
Adriana  Macsut
Se observa ca exista in lume zone foarte bogate dar si foarte sarace. Problemele...
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Alex a spus:
29/04/2009 15:43
Ati omis poate cel mai vechi si profesionist din IT&C domnul Vasile Baltac.

http://vasile.baltac.googlepages.com/cv

va rog sa studiati si CV-ul domnului profesor si poate va ganditi sa schimbati putin clasamentul.
 
moi a spus:
29/04/2009 16:11
Voi de fratii Lepadatu (Eugen si Liviu), patronii grupului Tornado cu CA in zona 100 mil EUR, ati auzit???
 
Dan Dragomir a spus:
29/04/2009 16:23
Foarte buna initiativa DailyBusiness, astfel de clasamente s-au tot realizat sub diverse forme, dar cam toate pierd la capitolul credibilitate. In cazul de fata ma indoiesc totusi ca Teszari este un "influent" al pietei in afara faptului ca intr-adevar RCS a introdus competitia bazata numai pe pret. In rest nu vad nicio companie care ar fi urmat "modele" RCS & RDS. Nici tehnologic, nici comercial, nici altfel. Din contra, as numi compania drept un model de colos care traieste in propria lume, separata de competitie.
 
Bazilide a spus:
29/04/2009 16:47
In afara de PC-urile Myria, ce legatura are Ostahie cu ITC-ul? In retail, da, este un antreprenor de succes.
 
DailyBusiness.ro a spus:
29/04/2009 16:48
@ Alex @ moi
Zona Tornado - distributie - este reprezentata de compania Scop (Alexandru Visan), liderul pietei conform celor mai recente date disponibile.

De altfel, lista scurta inainte de publicare a numarat cel putin 35 de persoane, (lista "lunga" fiind mult mai mare) selectia a doar 25 dintre ele fiind facuta inclusiv pe criterii de ponderare cat mai corecta a multitudinii de segmente de business din IT&C.

Intr-adevar, mai sunt multe persoane care ar fi meritat sa apara pe aceasta lista, insa din pacate seria "Most Influentials" este limitata la 25 de persoane din fiecare industrie.

Multumim pentru comentarii.
 
Pagini: 12
KeyJobs - Job-uri premium
Curs valutar
Curs valutar valabil pentru 23 octombrie 2020
4,8744 RON +0,03% | $ 4,1145 RON -0,10%
Convertor valutar rapid
=
TVA (24%) =
0,00 RON
Total + TVA =
0,00 RON
portal sustinut de adevolution
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email: