CARIERE

Aventura antreprenoriatului: Cum proiectezi un plan de afaceri atractiv pentru investitori

13 martie 2012, ora 00:04, autor(i): Roxana Sasu 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
business-start-ups.jpg
O idee buna nu inseamna automat si o oportunitate de business buna, considera unii dintre oamenii de afaceri romani. Prin urmare, drumul de la idee la obtinerea de finantare si in final la business-ul propriu zis nu poate fi parcurs fara un plan de afaceri corect si atractiv.

Pentru a atrage atentia unui investitor, sau mai bine zis finantator, intrucat putem include aici si bancile, un antreprenor trebuie sa stie clar care sunt oportunitatile de business aferente ideii sale.

"Sunt multe idei care par interesante si valoroase, dar daca nu se reflecta intr-o nevoie reala in piata, intr-o durere a consumatorilor, s-ar putea sa nu existe o oportunitate reala", a declarat Marius Ghenea, presedinte FIT Distribution, unul dintre investitorii care participa la emisiunea de business "Arena Leilor".

"Din acest punct de vedere, sustin ca o idee nu este valoroasa in sine, este valoroasa doar daca se reflecta ca si oportunitate in piata sau daca este bine pusa in aplicare. Daca, de exemplu, gradul de aplicare este zero, valoare ideii tinde si ea catre zero", a mai spus Ghenea.



Cum identifici oportunitatea? Poti porni de la discutii cu persoanele care ar putea fi interesate de proiectul tau, respectiv potentiali clienti, furnizori, distribuitori sau parteneri. Ulterior, dupa ce reflectezi asupra rezultatelor acestui mic "studiu de piata" poti sa iti creionezi planul de afaceri.

Puncte cheie in planul de afaceri

"Antreprenorul trebuie sa cunoasca foarte bine produsul sau serviciul pe care il va oferi, piata, care la randul sau este esentiala (cat de mare este, ce potential are) si strategiile de promovare pentru produs", a explicat Peter Barta, director executiv al Fundatiei Post-Privatizare si mentor in cadrul School for Startups Romania.

Bineinteles, din plan nu trebuie sa lipseasca cifrele.

"Trebuie sa ai si partea de previziuni financiare, dar aici experienta mi-a demonstrat ca orice ai incerca sa prevezi la un anumit moment, nu se va adeveri. Ce vreau sa spun este ca nu cred ca ar trebui insistat atat de mult pe partea asta. Este bine sa le ai, ca sa iti faci o imagine, dar cred ca cel mai important lucru este partea de produs - cum va fi acesta promovat, cine este beneficiarul, unde este piata si cat de mare este aceasta piata", a mentionat Peter Barta.

Greseli "fatale"

Atunci cand iti propui sa intocmesti un plan de afaceri, nu trebuie sa uiti de vechea zicala "ce-i mult strica". Oricat de plictisiti am fi de aceasta expresie, aceasta descrie perfect una dintre cele mai grave erori pe care le fac antreprenorii in legatura cu intocmirea planului.

Prin urmare, chiar daca iti doresti ca prezentarea sa fie cat mai complexa, investitorii cauta de regula doar datele esentiale.

"Este imposibil pentru un investitor sa urmareasca planuri atat de lungi. Ideal ar fi sa gaseasca planuri cat mai succinte, care sa fie concentrate cat mai mult pe esenta afacerii, care sa prezinte cifrele esentiale, proiectiile cele mai importante de business pentru anii urmatori. Uneori mi se pare ca se lucreaza, asa, la norma", a spus Marius Ghenea.

"Sunt multi oameni care vin cu planuri de afaceri foarte groase, foarte ample, ce includstudii de piata complete, de exemplu. Daca ai studii de piata, incluzi in plan doar ce este esential.Nu incluzi tot studiul de piata, pentru ca nu este relevant", a adaugat Ghenea.

Pe de alta parte, conteaza si cine este finantatorul.

"Daca planul tau se adreseaza bancii poate este nevoie de un plan mai stufos, dar daca se adreseaza unui investitor gen business angel cu cat e mai concis, mai curat, mai simplu, cu atat va fi mai bine primit", a mentionat acesta.

O alta greseala ar fi sa lasi pe altcineva sa iti realizeze planul de business, intrucat tu esti cel care stie cel mai bine pe ce se bazeaza business-ul tau.

"Multi antreprenori motiveaza ca nu au experienta necesara si ca prin urmare au apelat la altcineva care sa le faca planul de afaceri. Asta este o mare greseala!Daca planul respectiv este rupt complet de viziunea si strategia antreprenorului,acestanu va prezenta nimic relevant pentru investitor. Ne uitam pur si simplu la niste hartiicare nu inseamna absolut nimic. E un lucru care din pacate se intampla nu doar cu doua-trei planuri prezentate in Arena Leilor, ci si cu planurile care se prezinta pentru fonduri europene si cu cele care se prezinta la banca sau in alte locuri", a afirmat Ghenea.

Daca totusi ai nevoie de ajutor pentruaspectele tehnice sau de specialitate, cum ar fi un plan de cashflow, atunci poti apela la un specialist financiar saula directorul financiar al firmei.

"Greselile comune in realizarea unui plan de afaceri constau in axarea pe rezultatele financiare. Trebuie sa intelegem faptul ca orice afacere, in esenta, pleaca de la serviciu sau produs. Daca nu ai un produs sau un serviciu este putin probabil sa poti genera cash, este putin probabil sa dezvolti afacerea. Si aspectele financiare sunt importante, dar nu esentiale", a mentionat Peter Barta.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
KeyJobs - Job-uri premium
Joi, 07 Iulie 2022, 10:08
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter