CARIERE

Piata de training isi revine. Cat investesc companiile, care sunt cele mai cautate programe

30 octombrie 2012, ora 00:07, autor(i): Andreea Radu | 2.636 afisari | 4 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
training1.jpg
Piata de training din Romania a fost afectata semnificativ de criza financiara, insa in acest an s-a observat o crestere fata de 2011, punandu-se accent pe programe mai scurte si personalizate. Vezi care au fost tendintele acestui an si cum au evoluat sumele investite de companii in trainingul angajatilor.

“Piata de training din Romania este inca in proces de maturizare. A avut un avant considerabil inainte de 2008, dar criza economica a pus frana acestei miscari ascendente”, a declarat Radu Dan Mihaescu, presedinte & director general Codecs.

"Cu toate acestea, nevoia de dezvoltare profesionala exista in continuare si am observat ca inclusiv angajatii au devenit constienti de acest fapt. Spun asta deoarece in ultimii doi ani a crescut cu aproximativ 35 % numarul studentilor care isi finanteaza singuri cursurile si nu companiile, asa cum se intampla in trecut", adaugat Mihaescu.

In acelasi timp, Rares Manolescu, consulting partner Human Invest, a aratat ca, dupa boom-ul pietei din anii 2004-2008, perioada 2009-2010 a fost un oarecare recul in termeni de investitie in training. S-a diminuat numarul de companii care au continuat sa investeasca in oameni, a scazut numarul de proiecte mari, de masa si o prima reactie a fost investitia fragmentata, de mici dimensiuni, cu precautie.

“A doua jumatate a lui 2010 si 2011 in opinia noastra a parut sa marcheze o revenire timida si constanta in termeni de cereri de programe, de investitii in angajati”, a afirmat Manolescu.

"A fost poate si o reactie a companiilor care, fortate sa ajusteze si sa optimizeze procesele de lucru, au ramas poate cu mai putini oameni sau cu niste medii de lucru mai sanatoase si atunci au decis ca este momentul sa continue cu programele de training. A fost un fel de curatenie de primavara urmata de revenirea la procesele anterioare, dar pe baze mai sanatoase", a adaugat acesta.

La randul sau, Loredana Vladareanu, career & executive coach Tack International Romania,  a precizat ca situatia generala la nivel economic din tara a afectat puternic volumele de training, dar incepand cu 2010, 2011, dar mai ales in 2012, bugetele au inceput sa mai creasca si s-a ajuns ca anul acesta sa putem spune ca volumele de training aproape s-au dublat fata de 2009.

Totodata, Decebal Leonard Marin, managing partner Corporate Dynamics Consultanta, considera ca nevoia de training este legata de lipsa competentelor necesare pentru performanta. “Este paradoxal, desi nevoia de training a crescut, bugetele alocate au scazut”, a adaugat el.

“Criza si-a pus amprenta si asupra bugetelor de training, motiv pentru care multe bugete au fost revizuite si aduse la limita de supravietuire. Multe companii incearca sa foloseasca resursele interne de training si sa apeleze la training-uri externe cat mai putin sau doar acolo unde au de acoperit o nevoie pe care resursa interna de training nu o poate livra”, a spus Cristina Popescu, managing partner la firma de recrutare Qpas.

Cat valoreaza piata de training

Daca anul trecut, piata era estimata la circa 20 milioane de euro, pentru acest an jucatorii din domeniu se asteapta la o crestere pana la 30 milioane de euro.

“Fie ca o constientizam sau nu, nevoia de training a crescut. Numai ca si trainingul trebuie sa se adapteze lumii in care traim astazi. Credem ca piata de training a ramas constanta in acest an, in jurul valorii de 20-30 de milioane de euro”, a declarat Andrei Gosu, directorul general al Ascendis.

De asemenea, Andreea Radulescu (Udrea), business development manager Tack International Romania, a mentionat ca cifrele estimate pentru 2011 pentru piata de training ajungeau la peste 20 milioane euro.

“Anul acesta cresterea a fost una constanta, inca de la inceputul anului, astfel ca estimam o piata care va atinge sau chiar depasi 30 milioane euro. Motivele pentru care se vor atinge aceste cifre tin de faptul ca economia (la nivel general) incepe sa se dezghete, angajatii simt acest lucru si incep sa devina usor frustrati, iar companiile incep din nou sa “vaneze” high performerii concurentei”, a aratat ea.

Si Rares Manolescu vede un progres al pietei in acest an, atat in termeni de volum de activitate cat si ca sume investite. Mai mult, firmele mari de training au investit in a aduce sau crea programe sau solutii noi, pentru a raspunde cererilor diferite, ceea ce va contribuit la aceasta crestere.

Ceva mai pesimist este Radu Dan Mihaescu, care considera ca nivelul pietei se va mentine in acest an la valoarea de anul trecut, de circa 20 milioane de euro.

In acelasi timp, Decebal Leonard Marin a precizat ca se resimte o contractie a pietei si amanarea unor programe pentru 2013. “Multe dintre programele din 2013 vor fi conditionate de revigorarea sau recesiunea europeana, deoarece o mare parte dintre companiile care investesc regulat in training sunt companii globale”, potrivit acestuia.

“Daca in 2008 studiul Romanian HR Profile (realizat prin intervievarea unui numar de 485 de firme cu peste 10 angajati si cu functiune de resurse umane in companie, pe un esantion national aleator) ne arata ca bugetul cheltuit de firme pe angajat a fost de 163 de euro/an, inclusiv cheltuielile logistice, este de ateptat ca aceasta cifra sa se situeze undeva la 120 euro/an in 2012“, a aratat oficialul Corporate Dynamics Consultanta.

Suntem condamnati la a invata zilnic, iar trainingul este un instrument de invatareAndrei Gosu, director general Ascendis

Conform studiului salarial Mercer pe care Consulteam il deruleaza in fiecare an, rezultatele inregistrate pe 2012 releva faptul ca, in medie, companiile au investit in training astfel: aproximativ 5.000 lei/ persoana pentru pozitii de management si 2.500lei/ persoana pentru pozitii de specialisti (cifrele se refera la investitia pe an pe persoana).

“Prin raportare la bugetele companiilor, aceste cifre inseamna aproximativ 3% din bugetul de salarii al unei companii. Iar daca ne raportam la anul 2008, constatam o scadere considerabila, in sensul ca in anul respectiv, in training o companie investea in jur de 4-5% din bugetul de salarii”, a explicat Oana Datki, country manager Consultea.

Reprezentantul Ascendis a precizat ca sunt multe variabile care influenteaza investia in training per angajat a organizatiilor - pozitia angajatulului, mediul si rezultatele economice, momentul in care se afla organizatia, viziunea si obiectivele strategice. “Intr-un an bun bugetul poate fi intre cateva sute de euro pentru prima linie de angajati pana la 10.000 euro pentru top manageri. Intr-un an dificil, acest buget poate fi taiat in totalitate”, a adaugat el.

La randul sau, oficialul Codecs, a declarat ca, potrivit studiilor facute de companie, firmele au investit in medie intre 400 si 450 euro pe manager. Evident, pe segmentul non-manager, sumele sunt mai mici si din analiza noastra ele sunt in jurul a 200-250 euro/angajat. Codecs se adreseaza in primul rand segmentului de middle si top management.

Cine investeste cel mai mult in training

Rares Manolescu a mentionat ca domeniile in care s-a investit cel mai mult in training in 2012 sunt: telecomunicatii, IT (software), farmaceutice, banci si asigurari, productie.

“Exista o corelare directa intre rezultatele economice si investitiile in training. Domeniile de activitate care merg cel mai bine au si cele mai mari investitii in training in 2012. De exemplu, productia industriala - care genereaza si cea mai mare pondere a exporturilor romanesti - a fost un consumator mare de training, conferinte, teambuilding si orice alte tipuri de servicii care adauga valoare resurselor umane”, a spus Andrei Gosu.

El a adaugat ca firmele din domeniul energetic trec printr-un moment efervescent, au in derulare proiecte mari de transformare organizationala si apreciaza si apeleaza la interventia consultantilor in resurse umane. “Si nu in ultimul rand, ca efect al cresterii consumului intern, retailul pare a se revigora. In acest context, in ultimul an am avut programe importante de training implementate in organizatii diverse din retailul romanesc”.

Totodata, Oana Datki, a aratat ca topul domeniilor in care s-a investit cel mai mult in training pe parcursul acestui an nu este unul sensibil schimbat fata de anii anteriori, insa s-a constatat este ca acest top s-a aliniat topului “hot jobs”, adica: sales, engineering, R&D (research & development).

“Am constatat o crestere in domeniul cererii de programe de training in Project Management si domeniile conexe cum ar fi Business Operations sau Supply Chain. Acest trend este mai mult decat imbucurator deoarece aceste programe se adreseaza in principal sectorului industrial si vine in linie cu semnalul pozitiv primit in urma inscrierilor la primul curs de marketing si business pentru industria modei - artcademy. Speram ca acest apetit al industriei pentru pregatirea managerilor sa continue”, a zis Radu Dan Mihaescu.

Conform acestuia, un alt trend este cel spre MBA unde sunt multi doritori, o parte din ei finantandu-si studiile din surse proprii. Cursantii Codecs de MBA provin cu precadere din FMCG, IT&C, banking si pharma.

Tendintele pietei: Programe personalizate si mai scurte

“Piata educatiei corporate s-a adaptat treptat la noua situatie economica. in ultimii 2-3 ani a crescut cererea pentru programele de dezvoltare de scurta durata, deoarece managerii incearca sa intrerupa cat mai putin activitatea profesionala. in acelasi timp, si companiile au cautat mai degraba trainingurile personalizate de scurta durata, de 2-3 saptamani” a spus seful Codecs.

Totodata, programele pentru dezvoltarea abilitatilor manageriale, de negociere, de leadership sau vanzare sunt in continuare printre primele alese de companii pentru angajatii lor. In acelasi timp, interesul pentru programele de MBA este destul de ridicat, membrii top-managementului fiind inscrisi de companii pentru astfel de cursuri, a mai spus Radu Dan Mihaescu.

“Tendintele in piata sunt de reducere a investitiilor in zona de training pentru marea masa a angajatilor si focus asupra angajatilor cheie si a celor cu inalt potential. Piata incepe sa prefere calitatea in detrimentul cantitatii si sa fie preocupata de return on investment, chiar daca pretul pe care trebuie sa il plateasca este putin mai mare decat pentru un program de serie”, a mentionat reprezentantul Corporate Dynamics Consultanta.

De asemenea, Andreea Radulescu (Udrea) a subliniat ca piata de training s-a concentrat mai mult pe zona de dezvoltare a oamenilor de vanzari, dar si a leadershipului. Astfel, cei care au intrat in programe de dezvoltare au fost preponderent echipele de management (linia a doua) si echipele de vanzari.

La randul sau, oficialul Human Invest, considera ca dezvoltarea leadershipului sau abilitatilor manageriale de baza ramane un subiect cheie. “In plus, am sesizat aparitia mai frecventa a termenului de coaching in programele de training, probabil ca influenta a faptului ca piata de coaching se dezvolta. Uneori cererile de programe de Coaching Skills se dovedesc de fapt a fi nevoi de training pe abilitati de leadership esentiale (feedback, ascultare, intrebari, constuirea increderii, viziunea despre leadership) mai degraba decat dezvoltarea competentelor de coachin profesionist”, a adaugat el.

Andreea Radulescu (Udrea) a mai precizat ca societatile isi doresc oameni care sa poata genera ROI (return on investment) intr-un timp cat mai scurt si la un nivel ridicat. Iar perspectiva lor este ca acesti oameni nu sunt cei din pozitii de suport (IT, financiar etc.), ci sunt cei care au impact direct asupra pietii de referinta (departamentul de vanzari) si asupra unui numar mai mare de angajati (adica managerii).
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Dumitru RUSU a spus:
30/10/2012 11:01
Desi cea ma cautata meserie, atit in tara cit si in Europa si chiar in lume, este cea de sudor (MIG/MAG , TIG/WIG dar si MMA) firmele din Romania care detin un numar important de masini de sudare nu au fost - cel putin pina in prezent - interesate de achizitia vreunei instalatii de sudare virtuala, care permite (fara costri de achizitie de echipamente reale, fara probe metalice pentru scolarizare si/sau pentru testari, fara necesitatea achizitiei de masini pentru prelevare si incercari ale probelor sudate etc. etc.) scolarizarea si testarea/calificarea in aceasta meserie . . .
 
ileana dascalu a spus:
30/10/2012 12:35
Ce include "piata de training" de 20-30 milioane? La gramada training de 1-3 zile+MBA+teambuilding+coaching+cursuri finantate prin POSDRU? N-ar strica niste clarificari.....
Si alte info sunt contradictorii: studiul Mercer vorbeste de training anual de 2500 lei 500 Euro per angajat ne-manager,CDI de 120 Euro per angajat , Codecs de 250 Euro per angajat....
 
pamfil marian a spus:
30/10/2012 20:18
Cred ca acest articol ne vorbeste despre dorintele acestor firme de training,eu ca angajator nu am alocat in 2012 nici un leu pentru asa ceva iar daca ar fi sa o fac ar fi pentru personalul din productie(strungari,matriteri,lacatusi,etc) ,in nici un caz pentru directori sau pentru cei din vanzari.
Personal cred ca anul acesta s-au mai inchis cateva firme de training iar in 2013 vom avea si mai multe falimente in acest domeniu.
 
silviu adrian a spus:
16/01/2013 12:44
Aproape ca de obicei, in piata de training "studiile" sunt diferite cu o relevanta destul de scazuta .
Articolul in sine desi vrea sa cuprinda o mai larga idee de exprimare a mai multor lideri de piata, mai mult induce o stare de confuzie si ideea ca opiniile exprimate sunt doar pentru a fi spuse, pentru a bifa o prezenta intr-un articol.
De altfel si lipsa comentariilor arata calitatea slaba a articolului si a parerilor evazive si contradictorii exprimate.
 
Materialele zilei din CARIERE
16 noiembrie 2014, ora 00:08 in | 370 vizualizari | 0 comentarii
5 moduri de a obtine aprecierea pe care o meriti
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Duminica, 23 Noiembrie 2014, 18:50
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter