- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Benzina la 6 lei, in cateva zile: Cum a reusit Guvernul sa creasca din pix pretul carburantilor

03 Mar, 00:02 • razvan.codorean
Pretul carburantilor ar putea creste in urmatoarele zile la 6 lei, in conditiile in care majorarea de pana la 8 bani/litru, aplicata miercuri de Petrom si urmata si de ceilalti jucatori din piata, a fost cauzata exclusiv de cresterea accizei, afirma expertii din piata, citati de DailyBusiness.ro.
Benzina la 6 lei, in cateva zile: Cum a reusit Guvernul sa creasca din pix pretul carburantilor

Autoritatile au acuzat recent benzinarii ca au crescut preturile artificial si ca pun in pericol economia. Presedintele Traian Basescu s-a declarat revoltat, premierul Emil Boc a cerut anchete. In pofida „zgomotului ” de pe scena politica, preturile au continuat sa creasca.

Mai nou, si autoritatile pun umarul la cresterea preturilor carburantilor, si asta intr-o perioada in care pretul petrolului a atins nivelul de 116 dolari/baril. In goana dupa bani, Ministerul Finantelor a eliminat, practic peste noapte, o facilitate la plata accizelor, care a dus, instantaneu, la cresterea preturilor cu pana la 8 bani.

„Ne-am trezit, azi-dimineata, cu aceasta modificare din Codul Fiscal. Nu ne asteptam”, a declarat Constantin Tampiza, reprezentantul Lukoil.

N-am fost anuntati, nu au existat discutii pe aceasta tema. Practic, Guvernul a decis sa elimine aceasta facilitate, fara sa discute cu cei afectati”, a mai spus acesta, pentru DailyBusiness.ro.

In esenta, prin noua modificare a Codului Fiscal, Guvernul a eliminat reducerea din acciza la carburantii ce contin biocombustibil.

Executivul a abrogat prevederea din normele de aplicare a Codului Fiscal care precizeaza ca „pentru produsele energetice care contin minimum 4% in volum produse obtinute din biomasa, potrivit Hotararii Guvernului nr. 1.844/2005 privind promovarea utilizarii biocarburantilor si a altor carburanti regenerabili pentru transport, cu modificarile si completarile ulterioare, se practica o acciza redusa. Acciza redusa care se va aplica amestecului va reprezenta acciza aferenta combustibilului pentru motor echivalent al amestecului, diminuata cu 4%”.

De ce a abrogat Guvernul aceasta prevedere? Dan Lazar, secretar de stat din Ministerul Finantelor, a declarat ca scutirea de acciza incalca Directiva Comisiei Europene 96/2003 care interzice acordarea de facilitati fiscale pentru chestiunile obligatorii.

De ce s-au trezit autoritatile abia acum ca au o problema cu normele europene? „E un mister si pentru noi. N-am inteles motivatia”, a declarat Tampiza.

El a calculat ca statul ar putea castiga de pe urma eliminarii facilitatii in jur de 120 de milioane euro anual.
[quote=Constantin Tampiza, reprezentantul Lukoil]Statul nu va strange prea multi bani, pentru ca nu a luat in calcul impactul cresterii preturilor, de la scaderea vanzarilor la inflatie[/quote]
Petrom a fost prima companie care a crescut preturile, la cateva ore distanta de la publicarea noilor prevederi in Monitorul Oficial. Producatorul a majorat pretul benzinei cu 8 bani si pe cel al motorinei cu 6 bani.

Vor urma, in aceste zile, ca si ceilalti jucatori din piata sa faca acelasi lucru.

„Avand in vedere ca e o decizie administrativa, toti vom fi nevoiti sa crestem preturile cu acest procent. Noi o facem de joi”, a spus Tampiza.

Vestea si mai proasta este ca, dincolo de aceasta majorare, datorata deciziei guvernului, vor urma si alte scumpiri. „Preturile actuale nu au luat inca in calcul majorarea cotatiei petrolului„, a avertizat reprezentantul Lukoil.

Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari, spune ca, in actualele conditii de piata, preturile vor trece de 6 lei si asta cat de curand, probabil in urmatoarele zile.

„Vor creste preturile, fara nicio problema. Cand am zis ca vom ajunge la 7 lei pana la finele anului, am fost privit cu scepticism. In conditiile in care statul are mare nevoie de bani, iar benzinarii nu sunt dispusi sa suporte din propriul buzunar fluctuatiile din piata, majorarile de preturi sunt inevitabile”, a mai spus Tache, pentru DailyBusiness.ro.
[quote=Ion Tache, presedintele Asociatiei Benzinarilor Particulari]Cred ca Guvernul a vrut, intr-un fel, sa forteze benzinarii sa suporte din propriul buzunar majorarea cotatiei la petrol[/quote]
Tache nu crede, insa, ca Petrom, Rompetrol si ceilalti jucatori din piata vor „inghiti” decizia Executivului.

Calculele hartiei arata, intr-adevar, ca Petrom a scumpit carburantii doar cu procentul rezultat din eliminarea facilitatii la accize.

La o acciza de 359,59 euro la 1.000 litri de benzina, pretul unui litru de benzina contine 1,53 lei/acciza. Odata cu eliminarea facilitatii, rezulta un cost suplimentar de 0,76 lei/litru. La motorina, la o acciza de 302,51 euro la 1.000 litri sau 0,3025 euro/litru, rezulta un cost de 0,64 lei/litru.

In prezent, la statiile Petrom, litrul de benzina Premium fara plumb 95 costa 5,07 lei, benzina Top Premium fara plumb 99+ – 5,45 lei/litru, in timp ce sortimentul de benzina OMV Carrera 95 costa 5,21 lei, iar cel de OMV Carrera 100 – 5,87 lei/litru.

Litrul de motorina Top Nordic Diesel (Top Euro Diesel 5) costa 5,26 lei, motorina OMV Sprint Diesel este 5,28 lei/litru, in timp ce litrul de motorina Euro Diesel 5 este 5,06 lei, iar cel de OMV Alpin Diesel costa 5,60 lei.

Ultima modificare a pretului carburantilor a fost operata de Petrom pe 25 februarie, cand compania a scumpit carburantii cu 9 bani/litru.

Gaddafi, petrolul si pretul carburantilor

Guvernul nu-si putea gasi o perioada mai proasta ca sa creasca accizele, spun analistii economici. Intr-o perioada in care pretul petrolului a explodat pe fondul conflictelor din Orientul Mijlociu si Africa de Nord, sa vii sa contribui la scumpirea carburantilor, inseamna sa nu ai viziune, spune analistul Cristian Dinulescu.

„Carburantii reprezinta motorul economiei. Scumpirea lor se va traduce, in primul rand, intr-o crestere a preturilor in economie. Va afecta consumul. Statul se va trezi in situatia ca va incasa mai putini bani la buget „, afirma expertul, care crede ca aceste noi modificari de ordin fiscal nu fac decat sa dovedeasca „viziunea ingusta ” si „mentalitatea de contabil” a autoritatilor.

La randul sau, consultatul fiscal Dan Schwarz a declarat ca majorararea preturilor se va reflecta, cu siguranta, intr-o scadere a consumului.

„Nivelul declinului este greu de anticipat, mai ales in actualele conditii de piata. Cert este insa ca toate aceste scumpiri vor afecta intreaga economie „, a aratat Schwartz.

Constantin Tampiza a declarat, zilele trecute, pentru DailyBusiness.ro, ca daca barilul de petrol va trece de nivelul de 150 de dolari, pretul carburantilor va creste cu 30%.

Presa internationala abunda, in aceste zile, in estimari tot mai ingrijoratoare privind evolutia pretului petrolului, pe fondul evolutiei evenimentelor din Libia.

Cea mai spectaculoasa prognoza apartine grupului financiar japonez Nomura care vede pretul petrolului la 220 dolari/baril daca Libia si Algeria isi vor suspenda productia.

Ce ar insemna aceasta situatie pentru Romania? Analistii de la Bloomberg au spus-o destul de clar: cresterea pretului petrolului din cauza instabilitatii din Africa de Nord si Orientul Mijlociu ar putea submina revenirea economiilor din Europa de Est, din cauza ca industria din tarile fost-comuniste este mai putin eficienta energetic decat cea din vest. Cu alte cuvinte, iesirea din recesiune a Romaniei va fi amanata.