- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Ploile de vara au \”topit\” estimarile de crestere din piata inghetatei

20 Aug, 00:01 • razvan.codorean
Ploile si temperaturile relativ scazute fata de cele din vara anului trecut, dar si scaderea puterii de cumparare a romanilor au dat peste cap estimarile privind piata de inghetata din 2008. Principalii jucatori anunta cresteri ale vanzarilor in primul semestru mai mici decat estimasera anterior.
Ploile de vara au \topit\ estimarile de crestere din piata inghetatei

Desi la inceputul anului anuntau un posibil nou record de vanzari, pe fondul extinderii gamei de produse si mai ales a distributiei, producatorii de inghetata si-au vazut previziunile contrazise, vremea – inamicul public numarul 1 – determinand o scadere a cererii de inghetata.

[quote=Vasile Armenean, actionar Betty Ice]Nu am reusit inca sa transformam inghetata intr-un desert, romanii percepandu-l in continuare ca pe un produs sezonier, de impuls[/quote]
Vanzarile Betty Ice, al doilea jucator din piata inghetatei dupa Nestle, conform propriilor estimari, si-au redus ritmul de crestere la 10% in primul semestru, fata de 20-25% cat se estima initial.

„Vanzarile in primul semestru au fost ceva mai reduse din cauza vremii. A fost principalul nostru adversary„, a explicat, pentru DailyBusiness.ro, Vasile Armenean, actionar la Betty Ice.

„S-a remarcat, in plus, in aceste prime sase luni, o scadere reala a puterii de cumparare a romanilor, pe fondul scumpirilor accentuate. Chiar daca inghetata s-a scumpit doar cu 8% in intreaga piata, vanzarile au fost afectate deoarece clientii au fost nevoiti sa aloce mai multi bani catre celelalte cheltuieli”, a explicat Armenean.

Din aceste motive, la Top Gel, al treilea jucator din piata inghetatei, varful de vanzari a fost inregistrat in acest an in luna iunie, iar cresterea vanzarilor a fost cu 20% sub nivelul bugetat, de 50%.

„Vremea rece, ploile, au facut ca varful de vanzari de pana acum sa il inregistram in luna iunie, nu in iulie si august, ca in anii trecuti. Iunie a fost singura luna cu vreme frumoasa”, a precizat Adriean Asan Mic, directorul general al companiei Top Gel.

„Din pacate, nici iulie nu a fost o luna prea buna, in comparatie cu iulie 2007, astfel ca ne asteptam ca in acest an sa inregistram o crestere de vanzari de maxim 35-40%„, a declarat managerul Top Gel.

De la consumul de impuls, la desertul ideal

Rezultatele slabe din primul semestru au tras semnalul de alarma in industrie, producatorii constientizand tot mai puternic ca, dincolo de investitiile facute in extinderea productiei si a retelei de distributie, au nevoie de o mai puternica promovare, menita sa impuna inghetata ca un desert all-season.

[quote=Adriean Asan Mic, director general Top Gel]Degeaba investim zeci de milioane de euro in extinderea capacitatilor de productie si distributie, daca nu vom reusi sa atragem mai multi clienti pe toata perioada anului, nu numai in sezonul estival. Este cel mai important deziderat al industriei[/quote]
Vasile Armenean, actionar la Betty Ice, considera ca s-au facut pasi importanti in acest sens, vanzarile pe sectorul de retail modern indicand o crestere a preferintelor clientilor pentru inghetata pentru acasa, segmentul de impuls inregistrand, in special in marile magazine, o scadere a volumelor in beneficiul celor „pentru acasa”.

„Piata romaneasca sufera in continuare de mentalitatea conform careia inghetata este un produs consumabil doar vara, fiind asemanat mai mult unui produs racoritor decat unui desert savuros”, a declarat managerul Kubo Ice Cream, Florin Rosescu, producatorul marcii de inghetata Amicii.

„O alta problema, dincolo de eforturile noastre de promovare, o reprezinta puterea de cumparare. Degeaba incercam sa tinem de preturi, care in acest an au crescut pana in 10%, daca pe celelalte segmente alimentare preturile au explodat practic. Pus in fata faptului implinit, clientul va fi nevoit sa aleaga, iar painea si mancarea vor prima intotdeauna in fata inghetatei”, a declarat actionarul de la Betty Ice.

Potrivit studiilor de piata realizate de MEMRB, segmentul „take home” a crescut anul trecut de la 20% la peste 23% din totalul pietei. Segmentul „inghetatelor de impuls”, ce include inghetata la cornet, la pahar, inghetata pentru copii, pe bat, baton, sandvis si vafe, ramane cu o cota de aproape 70% din piata, insa in scadere cu 2,5 puncte procentuale.

In privinta locului de achizitie, consumatorii prefera in continuare sa isi cumpere inghetata, indiferent de sortiment, de la magazinele alimentare mici (49,7%), urmate de alimentarele mari (15,4%) si supermarketuri (14,4%).

Fidelizarea clientelei, cheia catre profit in industria inghetatei

Producatorii de inghetata spun ca piata va inregistra in acest an o valoare de 110-115 milioane de euro, in crestere cu circa 10% fata de anul trecut. Cei mai puternici jucatori din piata sunt multinationala Nestle, Betty Ice si Top Gel. In piata mai sunt prezenti, printre altii, Napolact, Kubo Ice Cream, Alpin 57 Lux si Antarctica.

In conditiile in care studiile de piata au aratat ca romanii nu fac prea mari deosebiri intre marci si produse, jucatorii au incercat, in acest an, sa sa pozitioneze cat mai puternic pe segmentele tinta, iar principalii vizati au fost copiii.

„Noi am introdus in piata, in premiera, inghetata jucarie – Pompilica, un ingenios sistem de tip push-up care, odata consumata inghetata, se transforma intr-un fluier. A inregistrat vanzari foarte bune si, urmare a acestui succes, vom extinde gama cu tot felul de produse dedicate copiilor”, a declarat Adriean Asan Mic, directorul general Top Gel.

Copiii sunt vizati si de Kubo Ice Cream, prin inghetata Amicii, in timp ce Napoca pune accent pe continuitatea brandului si se adreseaza in special familiilor.

„Oferta este foarte generoasa pe piata, dar exista inca multe firme care nu si-au gasit identitatea. Foarte multi producatori se suprapun cu oferte similare”, a declarat, anterior, Florin Rosescu, managerul general al companiei Kubo Ice Cream.

In ciuda cresterii ofertei, insa, piata romaneasca a inghetatei este inca cu mult sub nivelul celor din UE.

„Cu o productie de 30.000 de tone de inghetata, in tara noastra se consuma doar putin peste 1,7 kilograme per capita, volum mult mai mic fata de consumul din UE”, a precizat reprezentantul Kubo, Florin Rosescu.

Spre comparatie, in Ungaria sau Cehia, consumul de inghetata este de peste 3 kilograme pe cap de locuitor, in Suedia de 13 kilograme, in Italia de 17 kilograme, iar in Belgia de 15,5 kilograme.

Adriean Asan-Mic, de la Top Gel, estimeaza ca in urmatorii 3 ani piata va continua sa se dezvolte, iar in cazul in care producatorii vor reusi sa impuna inghetata ca un desert all-season, consumul pe cap de locuitor va ajunge la nivelul din tarile vecine, adica 3,5-4 kg.