- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro

Romanii se lupta cu criza financiara la coada in hipermarketuri

06 Nov, 00:01 • razvan.codorean
Apetitul de consum al romanilor si primele de sarbatori vor mentine intacte estimarile de profit pe 2008 ale marilor retaileri, dar primavara anului viitor ar putea aduce primele probleme, estimeaza specialistii, pentru DailyBusiness.ro.
Romanii se lupta cu criza financiara la coada in hipermarketuri

Criza financiara mondiala nu a afectat, pentru moment, marile retele de retail prezente pe piata romaneasca. Chiar daca in tarile de origine consumul a scazut drastic, in Romania el se situeaza inca pe crestere, la cel mai inalt nivel din Uniunea Europeana. Cel putin asta spun reprezentantii retailerilor.

„Nu suntem deloc afectati de criza si nu ne schimbam in nici un fel planurile”, a declarat directorul de marketing Carrefour Romania, Andreea Mihai. Cel de-al doilea retailer de pe piata romaneasca spera sa atinga in acest an vanzari de 1 miliard de euro, in conditiile in care a incheiat anul trecut cu vanzari de 866 de milioane de euro.

Optimisti sunt si cei de la Metro, liderul pietei romanesti de retail. Adina Timplaru, corporate communication manager, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, ca grupul Metro si-a confirmat obiectivele de profit si vanzari pe 2008, dar mentine o perspectiva rezervata pentru intervalul urmator.

Optimismul retailerilor este sustinut – cel putin pe termen scurt – de datele oficiale, prezentate miercuri de Institutul National de Statistica.

Conform acestora, vanzarile cu amanuntul de pe piata romaneasca au crescut in septembrie cu 15% fata de aceeasi luna a anului trecut, nivel care mentine Romania pe primul loc in Uniunea Europeana, pentru a patra luna la rand, in ciuda unei usoare temperari fata de august.

Potrivit oficiului european de statistica Eurostat, spre deosebire de Romania, la nivelul intregii Uniuni, comertul cu alimente, bauturi si tutun a scazut cu 1,3% fata de septembrie 2007, in timp ce in zona euro vanzarile cu amanuntul s-au comprimat cu 2%.

Retailul isi va tempera ritmul de crestere in 2009

Specialistii estimeaza ca daca anul 2008 va fi unul foarte bun, pe ansamblu, pentru marii retaileri, avand in vedere mai ales avansul din prima parte a anului, in 2009 ritmul de crestere al pietei se va tempera pe fondul scaderii ritmului de evolutie economica a Romaniei la 4-5% fata de 8-8,5% in acest an.

„Sfarsitul de an va fi la fel cum ne-am obisnuit in ultimii ani – consum masiv de Sarbatori, alimentat eventual si de cresterile salariale din sectorul public si de primele de sfarsit de an. Mai mici sau intacte, acestea se vor acorda”, a declarat, pentru DailyBusiness.ro, Ciprian Moga, managing director iQuest Consulting.

„In 2008, piata a inregistrat cresteri pe fondul deschiderii noilor magazine”, declara Sorin Minea, directorul Angst si presedintele patronatului Romalimenta. „In 2009, situatia va fi insa cu totul alta. Vom asista la o concentrare a pietei, in conditiile in care multi retaileri de mai mici dimensiuni vor da faliment, pe fondul reducerii puternice a cererii”, a mai declarat Minea.

Inasprirea normelor de creditare si posibila crestere a preturilor, pe fondul inflatiei, ar putea duce, in opinia analistilor, la un consum ceva mai scazut decat in acest an.

„Apetitul pentru consum se va reduce, apetitul fata de risc si fata de imprumuturi va scadea. Cred ca romanii vor invata abia acum ce inseamna virtutile economisirii si ale cumpatarii”, declara cercetatorul stiintific Andreea Vass, de la Institutul de Economie Nationala.

„In conditiile crizei, romanii vor trebuie sa fie foarte atenti cum isi gestioneaza pe termen scurt, mediu si lung banii. Nu mai poti proiecta venituri mari viitoare pentru ca presiunea pe salarii va creste si, implicit, pe consumul moderat. In aceste conditii, nu poti sa te mai duci in supermarketuri sa-ti umpli cosurile”, a explicat Vass.

„Pe termen scurt si mediu, se poate estima cel mult o incetinire a cresterii consumului”, considera, pe de alta parte, Ciprian Moga, managing director iQuest Consulting. El crede ca, avand in vedete ca retelele de retail s-au dezvoltat mai ales in marile orase, efectul crizei nu va fi unul atat de puternic.

„In marile orase exista, pe mai departe, o criza de personal, iar oamenii isi vor gasi relativ usor de lucru. Cat priveste estimarile pentru 2009 cred ca e prematur sa se faca estimari deoarece acestea pot fi doar de natura speculativa avand in vedere numarul mare de factori implicati si necuantificabili”, mai spune Moga.

Romanii, tot mai atenti la ce cumpara din supermarketuri

Romanii au devenit mult mai atenti la ce cumpara din supermarketuri. Desi tot mai multi asociaza shoppingul cu o activitate recreativa, conform rezultatelor unui studiu realizat de agentia de cercetare a pietei Nielsen, 4 din 5 romani au declarat ca sunt mult mai atenti la ce cumpara, atat din punct de vedere al preturilor, cat si calitatii produselor si oportunitatii de achizitie.

„Vremurile cand romanii incarcau carucioare intregi la hypermarket au inceput sa apuna. Criza financiara si experienta cumparaturilor, din ultimii ani, i-au facut pe multi sa isi tempereze cheltuielile. Iar acest lucru se vede in vanzari”, explica directorul de la Angst.

„Promotiile sunt selectate mai atent, raportul pret-calitate conteaza mai mult ca in anii trecuti, iar cei care nu vor sti sa isi adapteze oferta noilor conditii din piata, unele tot mai vitrege, vor sfarsi in faliment”, a estimat Minea.

Criza financiara i-a facut pe multi dintre marii retaileri internationali, de la Wall Mart la Target si Aldi sa isi restructureze planurile de afaceri pe anul viitor. In Romania, retailerii pastreaza insa tacerea.

„E o reactie normala in conditiile in care nu erau pregatiti pentru o asemenea criza”, declara analistul economic Cristian Dinulescu.

„Majoritatea isi propusesera sa investeasca miliarde pana in 2010 in deschiderea unor noi unitati. In conditiile in care creditarea a fost temperata, iar inflatia se anunta una ridicata in 2009, e posibil ca multe dintre proiecte sa fie inghetate, la fel ca in piata imobiliara”, a mai spus analistul.

Ciprian Moga, managing director iQuest Consulting. considera ca retailerii care au planificat deschideri de noi magazine isi vor continua planurile de dezvoltare existente cu schimbari minime.

„Provocarea pietei de retail din Romania este ocuparea in orase a zonelor de maxima atractivitate. Retailerii care au asigurate resursele financiare pentru ocuparea acestor locatii o vor face, pentru ca un magazin este o afacere pe termen lung. In ceea ce priveste activitatea de exploatare (magazinele existente), sunt convins ca majoritatea retailerilor au bugete si planuri de actiune foarte prudente pentru anul viitor. Acest lucru se va resimti in actiunile lor de marketing. Vor optimiza cheltuielile de publicitate si vor fi preferate doar actiunile de promovare absolut necesare.Produsele si furnizorii vor fi evaluate mult mai strict, iar buyerii retailerilor vor avea si mai mult de lucru – pentru a obtine de la furnizori oferte atractive”, a mai declarat Ciprian Moga, managing director iQuest Consulting.

Conform datelor agentiei de consultanta Planet Retail, anterioare declansarii crizei financiare, valoarea pietei romanesti de retail modern este estimata in acest an la 28,3 miliarde euro, iar in 2009 la 33,4 miliarde euro.

Anul acesta liderul pietei romanesti de retail este Metro Group cu vanzari estimate la 2,68 miliarde euro si o cota de 8%, urmat de Rewe cu vanzari de 1,84 miliarde euro si o cota de piata de 6,5% si de Carrefour cu vanzari de 1,44 miliarde euro si o cota de 4,3%.

Topul primilor trei retaileri se va schimba insa in 2013, spun analistii de la Planet Retail. Astfel, Carrefour Romania va urca pe locul doi cu vanzari de 4,57 miliarde euro, cu doar 2,4% mai putin decat Metro Group, care va ramane liderul pietei cu vanzari de 4,68 miliarde euro.