- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Finante-Banci

Ghid de supravietuire \”in umbra\” Big 4: Afilierea la retele internationale

22 Sep, 00:01 • gecad.net
Firmele locale de servicii financiare au reusit sa-si creasca in ultimii ani afacerile chiar daca au activat in "umbra" reprezentantilor Big 4. Reteta lor? "Arme" imprumutate de la rivalii mai mari: integrandu-se in marile retele internationale, firmele locale au castigat expertiza.
Ghid de supravietuire \in umbra\ Big 4: Afilierea la retele internationale

Pe o piata dominata de celebrul Big 4 (PricewaterhouseCoopers, Deloitte, Ernst&Young si KPMG), afilierile le aduc jucatorilor mai mici un plus de prestigiu, cresteri pe partea de afaceri, dar si accesul la un mod de a face business recunoscut si verificat in zeci de ani de experienta. Big 4 controleaza circa jumatate din piata, veniturile celor patru mari companii estimate pentru acest an ridicandu-se la circa 150 milioane de euro.

Prestigiul castigat prin intermediul afilierii se traduce de regula prin posibilitatea de a atrage mai multi clienti pe piata locala, dar mai ales prin oportunitatea de a lua parte la business-ul retelei internationale pe piata externa.

Taxhouse, una dintre cele mai mari firme locale de consultanta fiscala, Mazars Romania, situata pe locul 5-6 in topul furnizorilor de servicii financiare din Romania, dar si Audit One si Riff Holding sunt cateva din companiile locale care au apelat la acest sistem de afiliere.

Invitatia la afiliere este primita de regula din partea retelelor, ea fiind inaintata ca urmare a prestigiului dobandit de companie pe piata locala, in cazul in care firma locala are deja vechime in domeniu.

„Ca sa devii membru al unei retele internationale in domeniul de audit, trebuie sa ai un brand si recunoastere pe piata interna. Dispunand de recunoastere interna, firmele locale sunt cautate de societati multinationale, care au interes sa intre pe piata romaneasca”, a mentionat pentru DailyBusiness Ana Dinca, managing partner al companiei de consultanta Audit One.

Dupa invitatia la afiliere, urmeaza un proces de verificare si acreditare care dureaza intre 6 luni si doi ani. Aceste verificari constau in principal in vizite ale reprezentantilor retelei la sediul societatii, interviuri cu managementul de virf, discutii cu toti angajatii si un proces de evaluare.

Firmele nou create se pot la randul lor afilia, importante fiind in acest caz „echipa de specialisti si clientii companiei”, a mentionat la randul sau Emilia Dragu, partener in cadrul Taxhouse, membra a Taxand.

Cat costa sa-ti asiguri accesul la brand? Fara a mentiona concret tarife, Ana Dinca, managing partner in cadrul companiei de consultanta financiara Audit One, afiliata retelei Moore Stephens, sustine ca e vorba de taxe care de regula se situeaza sub cele practicate de organizatiile profesionale de pe piata locala CAFR (Camera Auditorilor Financiari din Romania) sau CECCAR (Corpul Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania).

Firmele nou intrate in sistem achita o taxa de afiliere, care le ofera accesul la cursuri puse la dispozitie de compania la care se face afilierea, posibilitatea de invatare a metodologiei de lucru si, bineinteles, dreptul de utilizare a brandului.

In afara acesteia, se mai achita o cotizatie fixa si o alta taxa, bazata pe cota din cifra de afaceri. Aceleasi tipuri de taxe sunt praticate si de CAFR sau CECCAR.

Rigorile brandului

Odata intrate in noul sistem, firmele locale trebuie sa suporte rigorile brandului, care intervin la nivelul organizarii interne, in privinta activitatilor prestate, a costurilor percepute pentru servicii. Totodata, unele sisteme de afiliere impun firmelor nou intrate in sistem sustinerea unui anumit ritm de crestere a afacerii.

Pentru Audit One, afilierea la Moore Stephens a presupus intrarea intr-un proces de reorganizare, care a implicat mai multa atentie asupra „modului in care decurge procedura fiecarei activitati, infiintarea unui departament de verificare a calitatii si o concentrare mai mare pe pregatirea personalului”.

Taxand fiind o retea de firme specializate in consultanta fiscala, impune companiei membre furnizarea „doar” de servicii de consultanta fiscala, excluzand alte tipuri de servicii financiare, „in niciun caz o societate afiliata retelei Taxand neputand oferi servicii de audit sau contabilitate”, explica Emilia Dragu.

Focusarea exclusiv pe servicii de cosultanta fiscala „permite membrilor Taxand sa nu fie distrasi de procedurile birocratice de solutionare a conflictelor de interese cu proiecte de audit si certificare contabila”, a completat aceasta. In plus, odata intrata in reteaua Taxand, firma locala este obligata sa mentina un anumit ritm de crestere a afacerii.

Ce se castiga in urma afilierii

„Exista un buget de marketing comun, un program global de training si pregatire a personalului, baze de date si cunostinte impartasite la nivel global de firmele membre, iar firmele membre pot beneficia de coordonarea unor leaderi pe linii de business, care conduc din punct de vedere tehnic toate resursele Taxand pe acele domenii”, a enumerat Emilia Dragu cateva din beneficiile Taxhouse rezultate pentru firma sa in urma afilierii la Taxand.

In plus, Emilia Dragu considera ca prezenta in sistemul Taxand a oferit firmei credibilitate sporita in fata potentialilor clienti.

Afilierea la un brand international a permis Taxhouse accesul la clientii globali ai sistemului, dar mai acces al un sistem de pregatire care permite deservirea multinationalelor.

„Taxhouse beneficiaza de traininguri specializate Taxand. Consultanta fiscala are o caracteristica foarte importanta, internationalizarea. O planificare fiscala cu adevarat eficienta din perspectiva unui business multi sau transnational nu poate avea succes fara o analiza profunda a implicatiilor fiscale din fiecare stat implicat in acel business”, a adaugat Emilia Dragu.

Ana Dinca sustine la randul sau ca beneficiile Audit One in urma afilierii au fost dobandirea unui nume cu valoare internationala.

„Pe plan international, prin intermediul afilierii compania a a fost agreata de Comisia Europeana pentru auditarea de fonduri comunitare, ceea ce a reprezentat mult pentru afacerea noastra. In plus, am putut impartasi experienta Moore Stephens, procedura de lucru comuna, deschidere catre alte domenii, alte rigori. Am capatat incredere in capacitatea noastra de lucru, suntem mai cunoscuti si protejati de numele lor”, a afirmat Dinca.

Pentru Mazars Romania, afilierea la reteaua internationala Praxity a adus cresterea bazei de clientele internationale. Totodata, pentru firma locala Riff Holding, asocierea la reteaua Moore Stephens a adus cresterea de 4 ori a cifrei de afaceri pe partea de audit, prin prestigiul conferit de afiliere firmei locale.

Pentru reteaua internationala, avantajul consta in faptul ca atragerea in sistem a companiei locale ii asigura un mod ieftin de patrundere pe piata romaneasca, si posibilitatea externalizarii serviciilor catre o firma care impartaseste aceleasi principii de business.

Conform Emiliei Dragu, Taxand a castigat prin afilierea Taxhouse prezentarea pe piata locala prin specialisti bine pregatiti, „precum si accesul implicit la clientii multinationali ai Taxhouse”.

Totodata, Moore Stephens si-a extins si consolidat pozitia in Romania, prin intermediul afilierilor. „In prezent, reteaua are doua firme afiliate si un membru corespondent”, a mentionat Ana Dinca. In plus, „membrii retelei au lucrat impreuna cu noi pe proiecte internationale si in ultimul timp dupa trei ani de lucrat impreuna deleaga aceste misiuni pentru partea de documentare catre noi”, a completat aceasta.

Cum arata retelele internationale

Alianta Praxity reuneste 100 de firme independente din 73 de tari si experienta a 23.000 de specialisti.

Moore Stephens este o retea internationala de firme de contabilitate si consultanta, cu sediul central in Londra, care reuneste 621 de birouri aflate in 95 de tari in cadrul carora lucreaza 19.279 de specialisti.

Taxand a fost infiintata in martie 2005 de un grup de 9 firme de elita de consultanta fiscala din Franta, Luxemburg, Spania, Statele Unite, Elvetia, Germania, India, Suedia si Italia, conduse de fosti parteneri din companii internationale, in general fosti consultanti Arthur Andersen. In prezent, reteaua are membri in 34 de tari din intreaga lume.