- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Internet/New Media

Agresivitatea RCS&RDS are doua taisuri: Urca numarul de clienti, dar cresc si riscurile financiare. Moody’s a scazut ratingul la „negativ”

14 Jan, 11:40 • emanuel.ceciu
Agresivitatea RCS&RDS de a se extinde prin oferirea de noi servicii a dus la cresterea numarului de clienti in primele noua luni din 2010, insa acest lucru afecteaza negativ lichiditatile companiei romanesti si o pune in dificultate in procesul de achitare a creditelor scadente in 2011 si 2012, considera agentia de rating globala Moody's.
Agresivitatea RCS&RDS are doua taisuri: Urca numarul de clienti, dar cresc si riscurile financiare. Moody's a scazut ratingul la negativ

Pe acest fond, agentia Moody’s a schimbat perspectiva rating-ului „Ba3” al companiei telecom RCS&RDS la negativa, de la stabila, din cauza cash-flow-ului in scadere, evolutiei mai slabe a veniturilor, a planurilor agresive de investitii precum si incertitudinilor economice din Romania si Ungaria, anunta SeeNews.com.

Pe de alta parte, Moody’s subliniaza ca RCS&RDS a reusit sa isi creasca baza de clienti in primele noua luni din 2010 si si-a crescut, usor, cota de piata pe segmentul de cablu. In ciuda factorilor economici dificili, noteaza Moody’s, business-ul de cablu al RCS&RDS este stabil, compania continuand sa detina o pozitie buna pe aceasta piata.

In primele noua luni ale lui 2010, RCS&RDS a reusit sa isi creasca totalul bazei de unitati generatoare de venituri (clienti – n.r.) cu 11%. Pe segmentul de cablu TV, numarul de clienti a crescut la 2,1 milioane, evolutie de 11% fata de aceeasi perioada a anului trecut, dupa eforturile notabile ale companiei in Romania si Ungaria.

Numarul de clienti de telefonie fixa a crescut cu 15%, pana la 1,4 milioane clienti in timp ce numarul de abonati la Internet a evoluat cu 11%, pana la 1,7 milioane. Totodata, numarul abonatilor de telefonie mobila „a inregistrat o crestere puternica”.

Pe de alta parte, numarul de clienti pe segmentul de satelit a scazut cu 3%.

Moody’s a subliniat ca RCS&RDS are scadent un credit de 175 mil. $ in 2011 si inca 375 mil. $ in 2012. RCS&RDS intentioneaza sa refinanteze o parte din creditele scadente cu suma provenita dintr-un alt imprumut de 100 mil. $, luat in mai 2010. Moody’s considera ca, in conditiile in care compania nu a reusit sa emita bond-uri, riscurile de lichiditate si refinantare au crescut.

Desi Moody’s considera ca diversificarea portofoliului companiei si evolutia pe serviciile de cablu si servicii mobile sunt satisfacatoare, faptul ca economiile Romaniei si Ungariei sunt inca instabile nu permite o vizibilitate mare asupra viitorului RCS&RDS.

RCS&RDS este recunoscut pe piata pentru preturile si ofertele agresive pe care le practica – distribuire gratuita de telefoane mobile, decodoare HD la preturi foarte mici, preturi foarte reduse la abonamente ce includ gratuitate in cazul convorbirilor fix-mobil.

Oficialii Orange si Vodafone Romania au comentat asupra anumitor jucatori care sunt foarte agresivi, spunand ca acestia „impiedica stabilizarea pietei” sau chiar ca au distrus deja mediul telecom.

Astfel, oficialii Orange Romania au declarat luna aceasta pentru DailyBusiness.ro ca evolutia pietei de telecomunicatii va fi direct influentata de politicile fiecarui operator, „daca acestia vor aduce un plus de valoare pentru clienti sau se vor axa pe oferte agresive ce impiedica stabilizarea pietei”.

Liliana Solomon, fostul director executiv al Vodafone Romania, a declarat, inainte sa plece din filiala locala, ca „Piata din Romania, ca si cea din Grecia, este complet distrusa, din cauza preturilor derizorii la serviciile telecom”. Declaratia a fost facuta in noiembrie 2010.

Desi cele doua companii mentionate anterior s-au ferit sa „arate cu degetul” catre vreunul dintre concurenti, principalii jucatori care s-au remarcat de-a lungul timpului prin preturi foarte mici si gratuitati sunt RCS&RDS si Cosmote Romania.