IT&C

Seful regional Nokia: Pe langa productia de telefoane, ne intereseaza tot mai mult serviciile si solutiile

19 noiembrie 2008, ora 00:01, autor(i): Alex Goaga 
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
Sef-mica.jpg
Despre cota de piata a Nokia in Romania, importanta online-ului sau rolul fabricii de la Jucu, DailyBusiness.ro a sustinut un interviu cu Greig Williams, director al companiei finlandeze Nokia pe Europa de sud-est.
DailyBusiness.ro: Potrivit GFK, Nokia detine o cota de piata de peste 40% in Romania, fiind urmata de Samsung. Cum intentioneaza Nokia sa isi pastreze si chiar sa isi sporeasca cota de piata?
Greig Williams: Nu voi comenta cifrele publicate de GFK, dar pot sa spun ca suntem lideri de piata atat la nivel global cat si in Romania si intentionam ne mentinem pe aceasta pozitie si sa ne consolidam statutul de lider de piata. Romania este una dintre cele mai importante piete din Europa de Sud-Est si sunt sigur ca, datorita dezvoltarii si innoirii constante, aceasta va continua sa evolueze. Romania tine pasul cu ritmul de crestere inregistrat de Nokia la nivel global. Ca intotdeauna, vom continua sa dezvoltam relatiile cu clientii si partenerii nostri de afaceri. Vrem sa mergem inainte, iar noua noastra strategie se bazeaza nu numai pe lansarea de dispozitive noi ci si pe dezvoltarea de servicii si solutii, precum capabilitati pentru muzica, harti, jocuri si, bineinteles, servicii de email.

DB: Care sunt dispozitivele Nokia cele mai cautate in Romania?
GW: Am inregistrat vanzari foarte bune pentru gama XpressMusic (5310 and 5220), precum si pentru Nokia 6300 si computerele multimedia din gama Nseries. De asemenea, suntem increzatori in ceea ce priveste succesul dispozitivului Nokia 5800 XpressMusic, care va fi comercializat incepand din primul trimestru al anului viitor. Observam insa ca pretul ramane in continuare un factor important pentru consumatorii din Romania. Trebuie sa mai adaug insa totodata faptul ca romanii sunt deschisi la noi tehnologii.

DB: Care sunt tendintele internationale privind preferintele consumatorilor la achizitionarea unui telefon/terminal mobil? Ce elemente ia in considerare consumatorul de astazi in alegerea unui telefon mobil si care considerati ca vor fi aceste elemente in 2009?
GW: Nokia realizeaza studii ample privind preferintele consumatorilor. In Europa de Est exista o cerere crescuta pentru dispozitivele si serviciile Nokia relevante din punct de vedere local si dependente de context. Majoritatea utilizatorilor aleg dispozitive care ofera functii precum camera foto, music player, email, conectivitate de mare viteza si posibilitatea utilizarii aplicatiilor de pe Internet pe dispozitivele lor mobile. Trebuie sa mentionez si segmentul specific al pietei interesat de dispozitivele cu ecran tactil. In curand majoritatea producatorilor din domeniu vor raspunde cererii pentru acest tip de dispozitive. Cu toate acestea, vor exista intotdeauna utilizatori care nu vor cere de la telefonul lor mai mult decat servicii de voce. Este nevoie ca serviciile de baza sa fie la dispozitia consumatorilor si sa ramana usor de utilizat. Simplitatea este cheia unei utilizari extinse.



DB:: Ce rol va avea segmentul online in activitatile Nokia in Romania si pe plan international?
GW: Mediul online detine un rol important in activitatile Nokia la nivel global, cum este normal in aceasta era. Odata cu lansarea portalului Ovi, Nokia si-a extins oferta, adaugand portofoliului de dispozitive si o gama larga de servicii pe Internet. Practic, telefoanele mobile si optiunile sale sunt dublate de faciliati oferite pe Internet. Industria converge spre experiente bazate pe Internet, iar Ovi reprezinta viziunea Nokia de imbinare a Internetului si mobilitatii. Consideram ca urmatoarea etapa in dezvoltarea serviciilor pe Internet va fi definita de relevanta locala si context - acesta este segmentul in care Nokia intentioneaza sa se impuna. Nokia ofera servicii de Internet in domenii precum muzica, harti, jocuri, impartasire de continut media personal, video sau email. Acestea, impreuna cu alte servicii oferite de terti, vor deveni in mod treptat accesibile sub marca Ovi si in mediul software Ovi.

DB: Cum va incerca Nokia sa sporeasca utilizarea telefoniei prin Internet in Romania pentru a creste vanzarile telefoanelor pe platforma Symbian si pentru a-si consolida pozitia pe piata Internetului mobil?
GW: Din nou, consider ca urmatoarea etapa in dezvoltarea serviciilor pe Internet va fi definita de relevanta locala si context. Pana la finele lui 2008 vom lansa in continuare o gama extinsa de servicii pe Internet. Vom determina o crestere a numarului utilizatorilor de dispozitive Nokia si vom optimiza functiile oferite pentru a crea o gama de dispozitive care sa dipuna de capabilitati avansate si complete pentru Internet. Oferta noastra va include dispozitive destinate tuturor segmentelor.

DB: Cum vedeti competitia de pe piata telefoanelor mobile, avand in vedere faptul ca multe companii concurente lanseaza dispozitive asemanatoare cu iPhone si cu produsele Nokia?
GW: Se poate observa ca marcile concurente in general tin pasul cu capabilitatile deja introduse de noi. De exemplu, Nokia N95, care a fost lansat in 2006, a introdus capabilitati inovatoare precum camera de 5 megapixeli cu tehnologie optica de la Carl Zeiss, tehnologia HSDPA, receptorul GPS integrat si mecanismul glisant bidirectional. Nokia lansase deja mai multe produse cu ecran tactil - in anul 2003 am lansat dispozitivul Nokia 6108 care dispune de un instrument de scris ce permite recunoasterea scrisului de mana in limbile engleza si chineza. De asemenea, am introdus produsele din gama Internet Tablet (de ex. Nokia N810 si Nokia 810 WiMAX Edition) care dispun de un ecran tactil de dimensiuni mari. Bineinteles, concurenta se intensifica si este o provocare tot mai mare pentru jucatorii din piata sa isi mentina pozitia, dar pana la urma acesta este un lucru pozitiv pentru utilizatori. Nu urmam tendintele de scurta durata ci incercam sa gandim pe termen lung.

DB: Ce rol va avea noul G1 produs de HTC, cu sistem de operare Android? Daca acesta va avea succes, este probabil ca Nokia sa creeze un dispozitiv similar?
GW: Pe piata smartphone-urilor intra in mod constant noi jucatori. Desigur, ramane de vazut daca acestia vor supravietui intr-o piata dinamica, aflata in continua schimbare. Dimensiunea companiei este esentiala aici, pentru a asigura un nivel adecvat si constant al investitiilor. Timpul va decide daca Google Android va schimba modul in care oamenii utilizeaza dispozitivele mobile. Noi vom continua sa dezvoltam software-ul Symbian cu standard deschis impreuna cu partenerii nostri. Software-ul Symbian este utilizat in prezent de doua treimi din telefoanele inteligente si 6% din telefoanele mobile obisnuite. Aceasta platforma este foarte populara in Europa.

DB: Cum a evoluat biroul local din tara?
GW: Intr-adevar, avem un sediu formal in Romania; este biroul care gestioneaza activitatile comerciale ale companiei pe piata locala si pe alte piete din Europa de Sud-Est. Acest birou de vanzari din Bucuresti a fost deschis in 1999. Am continuat sa ne extindem prezenta aici si acum avem o echipa de 12 angajati in Bucuresti. Evident ca majoritatea resurselor noastre se afla in Cluj-Napoca; este o evolutie promitatoare, romanii producand telefoane care sunt utilizate de romani. Pentru mine este in mod evident una dintre realizarile semnificative din ultimii ani.

Fabrica de la Jucu va functiona la capacitate maxima pana la finele lui 2009

DB: In prezent, Nokia produce aproximativ 10 modele de telefoane la Jucu. Intentionati sa extindeti gama de modele produse la Jucu si daca da, ce modele Nokia vor urma?
GW: Am inaugurat recent fabrica de asamblare din Jucu si acest moment este unul semnificativ pentru investitia Nokia in Romania. Intr-adevar, Nokia produce in prezent aproximativ zece modele de dispozitive mobile la fabrica din Jucu. Productia a debutat in februarie 2008 cu un singur model, Nokia 1200, iar pana in prezent gama de dispozitive asamblate aici a fost diversificata, astfel ca procesul dezvoltare a activitatilor fabricii s-a desfasurat conform planurilor companiei. Vom continua sa extindem activitatile de productie pana cand fabrica va functiona la capacitate maxima. Estimam ca acest lucru se va intampla pana la sfarsitul anului 2009.

DB: In cat timp estimati ca productia din Romania va deveni profitabila, din punct de vedere al costurilor fortei de munca? Atunci cand aceste costuri vor deveni prea mari, care ar putea fi urmatoarea destinatie adecvata pentru mutarea fabricii de la Jucu?
GW: Lucrurile evolueaza potrivit planurilor initiale, ceea ce este foarte incurajator si am avut realizari importante intr-un timp record. Nokia nu a venit in Romania datorita fortei de munca ieftine, ci datorita conexiunilor logistice eficiente, precum si datorita disponibilitatii fortei de munca specializate. Am inaugurat recent fabrica de la Jucu si nu intentionam sa ne relocam activitatile. Fabrica din judetul Cluj este parte integranta a lantului de aprovizionare si distributie al Nokia, asadar este foarte importanta pentru compania noastra.

DB: Cum ati descrie nivelul de pregatire al angajatilor si echipei de management din Romania, comparativ cu cel al angajatilor fabricii Nokia din Bochum?
GW: As dori sa adaug si sa subliniez faptul ca unul dintre cele mai importante motive pentru care Nokia a ales Clujul ca locatie pentru investitia de 60 de milioane de euro a fost disponibilitatea fortei de munca specializate. Angajatii nostri sunt entuziasti, dedicati si loiali si sunt bucuros ca am sansa sa lucrez intr-o astfel de echipa.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Ultima ora
KeyJobs - Job-uri premium
Marti, 23 Iulie 2019, 12:45
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter