MEDIA & MARKETING

Cernatescu, Infinit Solutions: "Criza este o selectie naturala. Nu te obliga nimeni sa fii patron"

10 septembrie 2009, ora 00:01, autor(i): Andra Gheorghe   | 4 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
alex-mediu.jpg
Alex Cernatescu este CEO-ul si principalul actionar al agentiei full-service Infinit Solutions, care si-a propus pentru 2009 afaceri de 10 ori mai mari decat in 2008, cand compania a activat doar ca agentie interactiva. Cum priveste criza un om care a pornit un business cu o datorie de 4.000 de euro si cu care tinteste acum venituri de 4 mil. euro?
DailyBusiness.ro: Pana in 2009 ati activat doar pe zona de interctive. Anul acesta ati intrat pe full service si ati anuntat afaceri de 4 milioane euro pana la finalul anului, de 10 ori mai mult fata de 2008. Cu ce sustineti aceasta crestere accelerata?
Alex Cernatescu: Foarte mult new business. Odata ce vorbim cu clientii, nu prea exista situatii in care sa nu inchida deal-ul. Boomul pentru noi s-a produs, fizic, in ultimul an calendaristic. Am atras circa 15-20 de clienti din cei 47 cu care lucram. Dar sunt clienti si de interactiv, si de BTL, ATL. Sunt si clientii agentii de publicitate, care la randul lor vin cu cate 3-4 clienti.

DB: Cu ce clienti agentii de publicitate lucrati?
AC: Am lucrat cu Odiseey, pentru McCann - pe contul Mastercard, pentru Grey - pe clientul BAT. Ogilvy ne este client din prima zi in care am dat drumul la business-ul de interactive.Si mai exista inca doua agentii care ne-au intrat in portofoliu, dar nu le pot da numele. Una dintre ele face parte dintr-o retea internationala.

DB: Ogilvy are si ea agentie interactiva.
AC: Foarte bine. Ideea e ca in continuare lucram. Pe anumite proiecte, nu poti sa ai tot.

DB: Totusi nu ati comunicat foarte mult proiectele de cand v-ati lansat pe piata.
AC: Am inceput sa comunicam de 2 luni. Nu ne-a interesat. Citeam despre altii care comunicau produse pe care le puteam face in 2 zile. Ei comunicau la modul "dupa 3 luni de munca acerba lansam portalul x". Vazand ce se intampla cu interactivul si lucrand foarte intens si cu alte agentii full-service am inceput sa vedem plusuri si minusuri. Si am gandit o chestie foarte clasica, specifica oricarui om: "cred ca puteam s-o fac mai bine". Pe acest principiu s-a cladit agentia. Si am facut asta asumandu-ne, daca vreti, un pact de neagresiune: nu ma voi baga niciodata peste clientul unei agentii partenere.

DB: Nu apare un conflic de interese, prin faptul ca aveti clienti agentii? Sunteti competitori.
AC: Nu neaparat. Daca un client are o agentie de brand, iar noi venim doar cu un serviciu, cred ca clientul primeste o solutie buna si toata lumea e multumita. Dar niciodata n-o sa vreau sa-i iau clientul. Ar insemna sa fiu periculos de lacom. Relatia o pot simplica astfel: Coca Cola si Pepsi folosesc calculatoare Dell.

DB: Semnati pe proiecte punctuale cu agentiile?
AC: In ultima vreme da.

DB: De ce?
AC: Nu-si pot face planuri de termen lung, cel putin pe interactiv.

DB: Care este cel mai mare buget pe care l-ati gestionat, pe partea de interactiv? Creatie si media?
AC: Circa 30.000 euro, pe creatie. Pe media rulam bugete de cateva sute de mii de euro, anual sau pe 6 luni.

DB: Faceti si media clasica. Care a fost cel mai mare buget pe care l-ati gestionat?
AC: De la 500.000 euro la 1 milion euro per cont. Greseala pe care cred eu ca o face lumea, mai ales in domeniul acesta, al publicitatii, este ca se sperie repede. La orice tremur se panicheaza toti.

DB: Depind de advertiseri
AC: Da, majoritatea. Si aceasta majoritate face mediul in care jucam cu totii. Daca maine toti jucatorii (n.r-publicitarii) ar scadea preturile, as depinde de piata. Insa ramane partea de creatie, pe care poti s-o faci sa mearga in functie de cat de buna e calitatea.

DB: Pe ce mizati in fata competitorilor?
AC: Timpul de livrare este primul lucru. Utilizarea de tehnologii foarte noi - si aici ma refer la partea de interactive. Noi am infiintat divizia asta special pentru nevoia pe care am vazut-o pe instore marketing. Nu existau softuri, touch-uri, lipsea ceva. Interactivitatea sporita la punctul de vanzare.

DB: Ce clienti ii considerati profitabili si va propuneti sa ii atrageti in portofoliu anul acesta? Tintiti spre plutonul marilor advertiseri?
AC: Eu am fost "crescut" de doi oameni de business. De la unul dintre ei am invatat un lucru foarte important: daca tintesti, fa-o bine. Altfel se intoarce impotriva ta. Daca as tinti spre un mare advertiser, de la care m-as intoarce cu coada intre picioare, nu m-as mai suporta.

DB:Nu e inca momentul pentru atragerea lor?
AC: Momentul ti-l faci singur. Advertiserul e ca un munte, sta acolo si asteapta.

DB: Se vor intampla si anul acesta relocari de conturi. Sunteti pe baricade?
AC: Stiu, da. Nu ai cum sa nu fii pe baricade. Altfel dispari. Si ce ne mai diferentiaza pe noi este faptul ca nu oferim servicii. Nu fac curat, nu repar masini.

DB: Vindeti mai ieftin decat restul competitorilor?
AC: Nu. Vand ceva mai bun, dar nu mai ieftin.

"Urasc ideea de a lasa piata sa se implice in organizarea companiei mele"

DB: Nu ati interactionat cu clienti care tin mai mult la pret decat la calitate?
AC: De fiecare data cand ne-a deschis usa un client, i-am spun in fata ca nu sunt o agentie ieftina. Nu vand ieftin. Pot recomanda agentii mai ieftine. Le cunosc. Si mai e o chestie: daca vinzi ieftin, nu-ti faci treaba cu placere. De ce sa ne ascundem? Cum ai putea sa-ti faci treaba cu placere daca primesti un sfert din cat meriti pe ea? Uitandu-ma in piata am ramas socat. Criza sau nu, s-a intamplat un fenomen: oamenii au trebuit sa dovedeasca niste abilitati de management, si nu au facut-o. In primul rand cand e criza, nu-ti concediezi oamenii. Iti maresti veniturile, iti cauti alte piete. Nu-ti dai afara valoarea, o tii aproape, pentru ca tocmai atunci trebuie "sa te treaca podul".

DB: Si daca acea companie nu are cash-flow?
AC: Nu ai voie sa nu ai cash-flow. Imi pare rau. Puii din ferma care nu manaca, mor. Criza este o selectie natura, daca vreti. Business-ul este optional. Fata de statutul de angajat, care iti acopera niste necesitati financiare, business-ul este optional. Nu poti sa te plangi. Nu te-a obligat nimeni sa fii patron. Dar daca ai ales-o, ar fi bine sa fii bun.

DB: Totusi, piata intreaga de publicitate se confrunta cu scaderi, de multe ori dramatice, cu advertiseri care-si injumatatesc bugetele.
AC: De ce sa le numim scaderi, nu le putem spune optimizari? E o ocazie foarte buna pentru toate companiile sa faca optimizari.

DB: O scadere de 40% a intregii pieti de publicitate este o optimizare?
AC: Daca fara 40% reusesti sa vinzi cat iti trebuie - ca si advertiser - ca sa ai cota de piata pe care ti-ai propus-o, da. E optimizare.

DB: Pentru advertiseri, da. Dar agentiile, la randul lor sisteme de busienss, cum se optimizeaza?
AC: Livrand mai repede. Si pe aceleasi 8 ore pe care le lucreazi pe zi si cu aceleasi resurse, livrezi pentru mai multi clienti de-odata. Poti sau nu poti. Atata timp cat nu esti pe minus, ai niste variante. Poti sa gandesti pe termen scurt si sa dai afara, sa actionezi sub greutatea disperarii sau poti sa lasi de la tine. Repet, atata timp cat nu esti pe minus. Dar urasc ideea de a lasa piata sa se implice in organizarea companiei mele. N-as putea sa fac asta niciodata.

DB: Sustineti ca in Romania criza nu este atat de violenta ca in afara?
AC: La nivel mondial s-au intamplat niste lucruri, din cauza virtualizarii banilor, care au avut in spate contracte prin diferenta: pui 1000 de euro si tranzactionezi 100.000 euro. Ai pierdut tot sau faci profituri ca si cum ai fi avut banii aia. Iar banii practic nu se mai misca. Si au aparut niste probleme "tehnice". Ce cred, cu mana pe inima, este ca foarte multi au profitat de ocazia asta ca sa isi optimizeze costuri pe care le aveau in vizor de mult. Si vorbesc aici de disponibilizari serioase, pe care nu le puteau face oricum. Iar in ceea ce priveste Romania, gigantii din afara trimit mai putini bani aici. Dar vor veni mai repede inapoi, pentru ca suntem piata emergenta. Pe pietele stabilizate au niste rate fixe si nu au cum sa se joace foarte mult. Pe pietele emergente, da.

"Am inceput cu o datorie de 4.000 de euro"

DailyBusiness.ro: Cum s-a nascut ideea de Infinit Solutions? V-ati lansat pe piata ca agentie interactiva acum 2 ani si jumatate.
Alex Cernatescu: Tocmai terminasem colaborarea cu alta companie romano - americana, NetStairs.com, specializata in streaming video. Dupa ce am alergat un pic prin piata in cei 2 ani in care am fost acolo, am observat ca e foarte mult loc, in primul rand pe interactive. Noi ne-am axat pe creatie si tehnologie. Am folosit tehnologii atunci cand altii le puneau intr-un cos si isi spuneau ca o sa le foloseasca doar cand o sa fie necesar.

DB: Pe langa know-how cu ce ati mai pornit la drum in acest start-up?
AC: Cu o datorie de vreo 4000 euro (zambind), cu masina mea si...cam atat. Am pornit eu, cu 70% din actiuni si fratele meu cu 30%. Am inceput intr-un apartament, cu o canapea si un birou. Nimic altceva. Dar am inceput sa adunam oameni interesanti.

DB: Ati pornit in doi si acum cati sunteti?
AC: Pe partea de 3c events (portal de evenimente) sunt vreo 12 oameni, iar Infinit Solutions numara in jur de 20. Variaza. Mai dam afara, mai luam. Dar in orice caz nu dam afara din cauza crizei. Asta sa fie clar.
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
ex: ipopescu@yahoo.com
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Vlad a spus:
10/09/2009 16:57
E bine ca si-a optimizat el cifra de afaceri la 40% scadere a pietii si ca "Odata ce vorbim cu clientii, nu prea exista situatii in care sa nu inchida deal-ul." Lucrez in vanzari de 5 ani si asemenea declaratii n-am mai vazut.
De asemenea are o buna intelegere a crizei si mai stie sa si explice excelent. E bine ca n-a anuntat o cifra de afaceri de 100 de ori mai mare pt anul curent totusi, s-a limitat la de 10 ori.Pentru cine nu lucreaza in domeniu cifrele uriase reprezentate de bugetele de media rulate de o agentie nu inseamna de fapt mare lucru ca profit.
 
Sorin a spus:
10/09/2009 18:20
Alex cu siguranta e bun sa-si prezinte "marfa". E un excelent comunicat de presa de stimulare a vanzarilor proprii. "Facem kestii interesante, dar nu ieftine. Daca stiti ce vreti si aveti bani, usa e deschisa, contul in banca de asemenea.Asteptam provincia!". M-as bucura sa-l vad pe Alex crescand afacerea cu 2, nu cu 10 si tot e un patron genial pentru anul 2009.
 
Dan a spus:
13/09/2009 11:37
cata aroganta..... cat o fi costat articolul ?
 
dorin a spus:
22/03/2010 07:07
criza nu exista
e vorba de readaptare si reorganizare
 
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Steliana Rizeanu
Clinica Aquamarin in colaborare cu Centrul de formare Eurostudy va invita la un curs de formator autorizat acreditat CNFPA; participantii la curs...
Ultima ora
Miercuri, 25 Mai 2016, 21:42
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter