MEDIA & MARKETING

PR-ul, refugiul jurnalistilor. Ce provocari implica noua meserie

05 august 2011, ora 00:13, autor(i): Andreea Stefan   | 3 comentarii publicate
Aboneaza-te la: RSS   Trimite prin: LinkedIn
PR.jpg
Criza economica si scaderea investitiilor in publicitate au facut ca institutiile de presa sa nu isi mai poata tine angajatii, in timp ce agentiile de PR duc lipsa de specialisti in comunicare. Astfel, cele din urma au iesit la "vanatoarea de jurnalisti". Din ce in ce mai multi oameni de presa parasesc profesia in favoarea PR-ului.

Iar exemplele sunt multiple, de la cel al jurnalistei Mona Nicolici, vedeta a Antena 1, care dupa ce a prezentat jurnalele de stiri ani la rand, a ales sa devina PR pentru Petrom, pana la jurnalisti de presa scrisa, din domeniul de business, precum Sorina Mihail, redactor la Capital, care a devenit recent angajata agentiei The Practice, sau Roxana Grosu, fost editor la Romania Libera, care lucreaza acum pentru agentia Pi2 PR.

Crenguta Rosu, co-managing partner DC Communication, a declarat pentru DailyBusiness.ro ca un jurnalist specializat pe un anumit domeniu precum IT, constructii, food sau banking va fi mai degraba vizat de companiile sau de agentiile cu clienti din acel domeniu.

Aceasta a mai spus ca principalele avantaje pentru o agentie, atunci cand recruteaza un om de presa, sunt reprezentate de specializarea lui, formarea gandirii critice, experienta acumulata in privinta reactiei cititorilor/audientei, identificarea informatiei cu potential de stire sau abilitatea de a scrie fluent, corect si rapid.



De ce nu poate "functiona corect" un om de PR

De asemenea, fara cunoasterea mecanismelor media, un om de PR nu poate "functiona corect", mentioneaza Rosu.

In ceea ce priveste tendinta jurnalistilor de a parasi profesia si de a se indrepta catre PR, Crenguta Rosu spune ca migrarea dinspre jurnalism catre relatiile publice este una destul de comuna in lume.

"Nu stiu daca din oboseala sau din dorinta de a incerca noi provocari profesionale", a afirmat reprezentanta aceleiasi agentii de comunicare, adaugand ca migratia este "o tendinta la nivel mondial, dintotdeauna".

Referitor la faptul ca doar jurnalistii parasesc presa pentru PR, rar existand cazuri in care pr-istii sa se angajeze in mass-media, reprezentanta DC Communication a spus ca in job-ul de PR trebuie sa utilizezi reflexele, abordarea si gandirea de jurnalist in mod constant, dar in jurnalism nu poti si nu trebuie sa faci PR.

"Oamenii care fac migratia nu cauta ceva facil, ci dezvoltarea in plus a abilitatilor lor de jurnalist. Rolul de om de PR presupune gandirea critica a unui jurnalist, incercarea de a anticipa unghiul interesant pentru jurnalist, colectarea de date/documentarea, ca cea a unui jurnalist" , a afirmat Crenguta Rosu.

Aceasta a completat ca in relatiile publice, modul in care se foloseste informatia este mai diversificat, pentru ca "te adresezi si comunitatii mass-media dar si angajatilor si partenerilor de afaceri", iar "unghiul jurnalistic este foarte important/necesar pentru ca reflecta interesul publicului si califica informatia drept stire".

Stirea, materia prima si pentru PR-isti si pentru jurnalisti

Si asta in conditiile in care si oamenii de PR si jurnalistii cauta stirea, unii pentru a o livra catre publicul relevant, altii pentru cititorii directi.

"Se adauga aici noi directii de dezvoltare profesionala care include: specializarea pe client service, management de proiect, raportare, scriere de discursuri, coordonarea situatiilor de tip eveniment sau criza", a completat acelasi comunicator.

In ceea ce priveste nivelul veniturilor incasate de cele doua categorii profesionale, criza economica a facut ca salariile jurnalistilor sa scada sub cele ale oamenilor de PR.

Recent, angajatii trustului Adevarul Holding au fost anuntat ca vor primi doar jumatate din salariul pe luna iulie, din cauza "conditiilor economice grele".

De asemenea, salariatii postului de televiziune Money Channel au amenintat cu greva din cauza intarzierilor salariale.

Pe de alta parte, Crenguta Rosu spune ca faptul ca PR-istii sunt mai bine platiti decat jurnalistii nu poate fi generalizat, pentru ca "veniturile sunt dependente de nivelul de experienta, de compania la care lucreaza, de gradul de implicare sau de valoarea adaugata a muncii".

Oamenii de comunicare, cu ochii pe presa 24h/7 zile

Co-managing partner-ul DC Communication a mai spus ca legatura oamenilor de PR cu mass-media este una de continua observare, 24 de ore, sapte zile pe saptamana, si a dat asigurari ca nu exista in niciun caz un "razboi" in activitatea curenta.

"Doar daca una dintre parti nu poate sa isi faca treaba bine, pot sa apara tensiuni. Fie este informatia nerelevanta sau intarziata de la omul de PR si atunci jurnalistul se supara, fie jurnalistul nu reuseste sa acopere echilibrat si corect subiectul si atunci omul de PR se supara", a adaugat Crenguta Rosu.

Recent, concluziile studiului European Communication Monitor 2011 arata ca un numar de 42% dintre oamenii de comunicare sustin ca termenul de "relatii publice" (PR) discrediteaza profesia, iar motivul ar putea fi imaginea proasta a termenului in mass-media.

Astfel, aproape jumatate dintre specialistii in comunicare mentioneaza conotatii negative ale perceptiei PR-ului in mass-media.

Drept consecinta, multi participanti la studiu prefera denumiri alternative, cum ar fi "comunicare corporativa" (68%), "comunicare strategica" (61%) si "managementul comunicarii" (56%).
Comentariile acestui material
 
Numele complet:*
ex: Ion Popescu
Adresa de email:*
Site personal:
ex: http://www.dailybusiness.ro/
Comentariul tau:*
ATENTIE! Camp obligatoriu.
 
 
 
Dana a spus:
05/08/2011 15:33
Fiind citata doar Crenguta Rosu si acest material este unul de PR....unde a plecat jurnalistul?
 
Liviu Andrei a spus:
05/08/2011 16:41
"Analiza" e de fapt un interviu cu Crenguta Rosu.
 
Mihai popescu a spus:
05/08/2011 17:10
frumos ,,material'' ... asa se face reclama mascata ... maine sa scrieti despre ateltul care vrea sa se faca fotbalist si ca exemplu sa publicati opinia lui Gigi ... ca e acelasi lucru ...
 
KeyJobs - Job-uri premium
Miercuri, 08 Decembrie 2021, 23:53
Alegeti frecventa cu care doriti sa primiti newsletterul:
Adresa dvs. de email:
Abonati-va la newsletter