Potrivit Registrului Auto Român (RAR), una din cinci mașini verificate de la începutul acestui an a fost respinsă. Majoritatea vin din străinătate și au defecțuni grave, de la instalația electrică la frâne sau roți. Totodată, probleme apar și la ITP, iar specialiștii trag un semnal de alarmă, susținând că economiile făcute la mașină ne pot costa viața.
Citește și: Bulgaria scumpește din nou vinieta. Cât te costă să mergi acolo cu mașina
Mai mult de 30.000 de autovehicule au trecut pe la Registrul Auto Român de la începutul acestui an pentru a obține Cartea de Identitate a Vehiculului, însă o cincime din ele nu au trecut testele inspectorilor.
„Procentajul se păstrează, aproximativ acelaşi. Există şi un termen de 30 de zile în care trebuie să se întoarcă cu vehiculul reparat şi în mare măsură ele sunt reparate. De asemenea, ar fi de semnalat faptul că dacă se achiziţionează vehicule de la parcuri auto din România, ele trebuie să fie livrate cu cartea de identitate şi în acest fel ele au fost supuse verificării tehnice şi pot circula pe drumurile publice”, a spus Șerban Dobre, director omologări, potrivit Observator.
Alte aproape 50.000 de autovehicule au ajuns la RAR din cauza neregulilor depistate de polițiștii rutieri. Șoferii prinși în trafic cu defecțiuni rămân fără talon sau, în cazuri mai grave, fără plăcuțele de înmatriculare.
„Pentru martori de airbag şi folie pe faţă. Să dau folia jos, aşa mi s-a spus. N-am crezut că astea pe faţă au fost o problemă, adică nu erau chiar aşa închise”, a spus un șofer.
Înainte de programarea la RAR, mașina trebuie verificată într-un service autorizat, mai ales dacă este la mâna a doua. Mulți șoferi sar însă peste acest pas și descoperă abia la RAR că vehiculul nu trece testele.
„Dacă merge să cumpere, în principiu cumpără ceva ieftin şi vede el cum şi-o repară în România. În foarte multe situaţii, verificările sunt făcute de entităţi nefiscalizate şi care automat nu au cum să emită nici garanţie”, a spus Dan Barbu, președintele Patronatului Serviceurilor Auto.
Mulți dintre șoferi nu reușesc să treacă nici măcar de Inspecția Tehnică Periodică, obligatorie din 2 în 2 ani, iar dacă mașina este mai veche de 10 ani, se face anual. Peste 100.000 de mașini au respins stațiile ITP de la începutul anului 2025. Principalele motive ar fi legate de frânele defecte, sistemul de direcție nefuncțional sau modificările neomologate.
„Evacuare sport, suspensii modificate, becuri led neomologate, rugină la caroserie. O maşină cu schimburile şi reviziile la zi, poate ţine 15-20 de ani fără probleme. Majoritatea maşinilor au probleme la emisii. Au un termen de 30 de zile pentru a-şi remedia defecţiunile, apoi se întorc”, a afirmat Dănuț Preda, inspector ITP, pentru sursa menționată anterior.
Pe drumurile din România circulă mai mult de 10 milioane de autovehicule. Dintre acestea, în jur de 3 milioane sunt mai vechi de 20 de ani.