Premierul Ilie Bolojan a anunțat vineri că România a semnat contracte de infrastructură în valoare de 47 de miliarde de euro, deși dispune de doar circa 28 de miliarde de euro prin PNRR, ceea ce face imposibilă finanțarea integrală a proiectelor aflate acum în derulare sau pregătire. Într-o conferință de presă, șeful Guvernului a menționat că actualul context bugetar impune o prioritizare strictă și o monitorizare atentă a lucrărilor, deoarece orice întârziere în execuție produce pierderi directe și indirecte, potrivit Antena 3 CNN.
Te-ar mai putea interesa și: Ilie Bolojan, primele declarații după apariția noului scandal din justiție: ”Lucrurile par grave, să fie verificate, să vedem ce probleme sunt”
Bolojan a insistat că principalul obiectiv până în toamna anului viitor îl reprezintă accesarea celor 10 miliarde de euro rămași disponibili în PNRR. În acest sens, premierul a discutat cu autoritățile locale despre accelerarea unor proiecte aflate în întârziere, inclusiv a unui proiect major din arii protejate din județul Bihor, unde blocajele de avizare trebuie eliminate rapid pentru a evita pierderea finanțării.
Premierul a accentuat responsabilitățile contractuale ale tuturor actorilor implicați: dacă întârzierile sunt provocate de constructori, aceștia trebuie penalizați; dacă responsabilitatea revine beneficiarilor sau instituțiilor statului, acestea trebuie la rândul lor să răspundă. Bolojan a explicat că România și-a depășit cu peste 20 de miliarde de euro capacitatea reală de finanțare, semnând proiecte peste limita sumelor disponibile, fapt care obligă la amânarea începerii unor lucrări.
Guvernul și Ministerul Transporturilor au stabilit că orice proiect care nu a început până acum va fi demarat abia după sfârșitul anului 2026, pentru a evita blocarea bugetului și pentru a asigura resursele necesare lucrărilor aflate deja în execuție. În prezent, aproape toate zonele țării sunt afectate de șantiere deschise.