- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Actualitate

Criza auto din Germania lovește vestul României. Mii de concedieri anunțate în fabricile de componente

22 Dec, 09:00 • Bugiu ⁠Ana Maria
Declinul sever al industriei auto europene, amplificat de prăbușirea profiturilor producătorilor germani, începe să se resimtă puternic în vestul României. Fabrici din Oradea și Ineu intră în concedieri colective sau se închid complet, iar peste o mie de angajați riscă să rămână fără loc de muncă în perioada următoare.
Criza auto din Germania lovește vestul României. Mii de concedieri anunțate în fabricile de componente

Industria auto din vestul României se confruntă cu un val de concedieri, pe fondul unei crize care afectează piața auto europeană, în special Germania, principalul partener industrial al multor fabrici românești. După unul dintre cei mai dificili ani din istoria industriei auto, efectele negative ale declinului se resimt direct asupra miilor de angajați din județele Bihor și Arad, unde sunt deja anunțate disponibilizări colective, potrivit digi24.ro.

Te-ar mai putea interesa și: Donald Trump a semnat legea de autorizare a apărării naționale

Criza auto din Germania lovește vestul României. Mii de concedieri anunțate în fabricile de componente

Primele semnale clare vin din Oradea, unde două companii din sectorul automotive au intrat oficial în procedura de concediere colectivă, potrivit Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă Bihor. Directorul executiv al instituției, Csaba Bekesi, a declarat că aceste concedieri sunt cauzate de scăderea comenzilor din partea pieței europene, în special din Germania, pentru care fabricile locale produc componente auto. Una dintre unități, specializată în producția de volane destinate pieței germane, va disponibiliza aproximativ 120 de angajați în cursul anului viitor.

Situația este și mai gravă în Ineu, județul Arad, unde o fabrică de componente auto cu peste 1.000 de angajați urmează să fie închisă complet, producția fiind relocată în afara Uniunii Europene. Decizia afectează direct sute de familii și ridică semne de întrebare cu privire la atractivitatea României ca destinație pentru investițiile industriale pe termen lung.

Specialiștii explică faptul că aceste concedieri sunt consecința directă a contraperformanței industriei auto din Germania, care traversează cea mai dificilă perioadă de după criza financiară din 2009. Potrivit analistului economic Adrian Codirlașu, președinte al CFA România, reducerea producției de autovehicule în Uniunea Europeană, coroborată cu scăderea cotelor de piață ale producătorilor europeni, a dus la diminuarea comenzilor pentru furnizorii din Europa de Est, inclusiv România.

Datele financiare confirmă gravitatea situației: profiturile pe trimestrul al treilea ale marilor grupuri auto germane au scăzut cu 76%, ajungând la aproximativ 1,7 miliarde de euro, cel mai redus nivel din ultimii 15 ani.

Adrian Codirlașu atrage atenția că taxa pe cifra de afaceri, acolo unde nu poate fi transferată către consumatori din cauza competiției ridicate din sector, generează pierderi suplimentare pentru producători și determină multe companii să ia în calcul relocarea producției în afara Uniunii Europene, unde costurile sunt mai reduse și presiunea fiscală mai mică.

Deși rata șomajului din România rămâne una dintre cele mai scăzute din Uniunea Europeană, situându-se la 3,21%, aproape la jumătate față de media UE, datele recente indică o tendință de creștere. În luna octombrie, statisticile oficiale au consemnat 256.000 de șomeri, cu peste 4.000 mai mulți decât în luna precedentă, semn că impactul încetinirii economice începe să se reflecte și pe piața muncii.

Urmărește Daily Business pe Google News