Exploziile s-au petrecut în apropierea Strâmtorii Bosfor și au fost urmate de incendii la bordul navelor, au declarat autorităţile turce, precizând că au fost lansate operaţiuni de salvare pentru persoanele aflate la bord, transmite Reuters.
Primul vas, un petrolier numit Kairos, aflat în drum spre portul rusesc Novorossiisk, a raportat un impact extern care a provocat un incendiu la aproximativ 28 de mile marine de țărm.
Cei 25 de membri ai echipajului au fost raportați ca fiind în stare bună, în timp ce unitățile de salvare turce au fost trimise pentru evacuare.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/11/Kairos-petrolier.jpeg)
Potrivit Reuters, care citează agenția de shipping Tribeca, explozia și incendiul ar fi pornit din camera motoarelor, când vasul se afla la aproximativ 52 de mile nord de Strâmtoarea Bosfor. Relatările indică faptul că nava ar fi putut lovi o mină și ar putea fi în pericol să se scufunde.
Analista de informații maritime Michelle Wiese Bockmann, de la Windward AI, a declarat că petrolierul Kairos se numără printre cele 72 de nave recent șterse din registrul naval al Gambiei, din cauza certificatelor emise în mod fraudulos.
„Prin urmare, această navă nu are pavilion, nu are statut de stat și orice asigurare sau clasificare (dacă există) este invalidată de faptul că pretinde fals că navighează sub pavilionul Gambiei”, a scris Bockmann pe X.
Un al doilea petrolier, Virat, a raportat că a fost lovit la aproximativ 35 de mile marine în largul Mării Negre, mai târziu, în aceeași zi. Un fum dens a fost detectat în camera motoarelor, însă toți cei 20 de membri ai echipajului sunt în stare bună. Unități de salvare turce și un vas comercial au fost trimise în ajutor.
:format(webp):quality(100)/https://www.dailybusiness.ro/wp-content/uploads/2025/11/Virat-petrolier.jpeg)
Cele două incidente nu au perturbat traficul maritim prin Strâmtoarea Bosfor, care a continuat să funcționeze normal.
Așa-numita „flotă întunecată” sau flotă fanomă a Rusiei se referă la nave care operează în afara cadrului normal de supraveghere și reglementare, și care sunt folosite adesea pentru a eluda sancțiunile internaționale.
Aceste vase nu dispun frecvent de asigurare adecvată, certificate de siguranță sau supraveghere din partea unui stat de pavilion, ridicând semne de întrebare privind riscurile de mediu și de siguranță în apele internaționale.