- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Actualitate

Meta câștigă miliarde din reclame frauduloase și produse interzise, arată documente interne

10 Nov, 13:07 • Bugiu ⁠Ana Maria
Documente interne dezvăluie că aproximativ 10% din veniturile Meta în 2024 – aproape 16 miliarde de dolari – provin din reclame frauduloase și produse interzise, expunând miliarde de utilizatori la scheme financiare, jocuri de noroc ilegale și produse medicale neautorizate. În ciuda investițiilor în combaterea fraudei, compania ar fi tolerat o parte semnificativă a abuzurilor pentru a proteja veniturile.
Meta câștigă miliarde din reclame frauduloase și produse interzise, arată documente interne

Documente interne recente, consultate de Reuters și citate de The Business Standard, arată că Meta estima la finalul anului 2024 că aproximativ 10% din veniturile sale totale din reclame – aproape 16 miliarde de dolari – proveneau din reclame frauduloase și pentru produse interzise. Aceasta include reclame legate de scheme de investiții false, e-commerce fraudulos, jocuri de noroc ilegale și produse medicale interzise, expunând miliarde de utilizatori Facebook, Instagram și WhatsApp la astfel de pericole.

Te-ar mai putea interesa și: Ceaiul perfect pentru slăbit, detoxifiere și metabolism sănătos

Platformele Meta, acuzate că permit fraude şi produse ilegale

Meta câștigă miliarde din reclame frauduloase și produse interzise, arată documente interne

Documentele, nepublicate anterior și datând din 2021 până în 2025, provin din departamentele de finanțe, lobby, inginerie și siguranță ale companiei. Ele arată că timp de cel puțin trei ani, Meta nu a reușit să identifice și să elimine un flux masiv de reclame frauduloase. În medie, 15 miliarde de reclame cu risc ridicat erau afișate zilnic, generând aproximativ 7 miliarde de dolari anual doar din această categorie.

O mare parte a fraudelor proveneau de la advertiseri care prezentau comportamente suspecte, semnalate de sistemele interne. Cu toate acestea, Meta bloca un advertiser doar dacă probabilitatea de fraudă estimată automat depășea 95%. În cazurile cu suspiciune mai mică, dar tot ridicată, compania aplica „tarife penalizatoare”, crescând costul reclamelor pentru a descuraja activitatea frauduloasă, în timp ce utilizatorii care interacționau cu aceste reclame erau ulterior expuși la și mai multe anunțuri similare, datorită algoritmilor de personalizare a conținutului.

Documentele dezvăluie că, deși Meta era conștientă de proporțiile abuzului, compania a ales să nu ia măsuri drastice care ar fi afectat veniturile. Un exemplu concret arată cazul unui recrutor din armata canadiană al cărui cont a fost folosit într-o schemă crypto, în urma căreia cel puțin cinci persoane au pierdut zeci de mii de dolari, în ciuda a peste 100 de raportări, până când Meta a intervenit efectiv.

Meta a introdus ulterior mecanisme pentru reducerea fraudei, inclusiv un sistem în care advertiserii suspectați de fraudă trebuie să plătească mai mult în licitațiile pentru reclame, scopul fiind atât reducerea numărului de reclame frauduloase, cât și compensarea financiară a celor care rămân active. În plus, compania a raportat o reducere de 58% a reclamelor de scam la nivel global în ultimele 18 luni și eliminarea a 134 de milioane de reclame frauduloase în 2025.

Cu toate acestea, documentele arată că Meta a acționat doar atunci când riscul de sancțiuni era semnificativ, stabilind praguri interne de pierderi. De exemplu, o echipă internă nu putea lua măsuri împotriva advertiserilor dacă pierderile estimate depășeau 0,15% din veniturile companiei. În unele cazuri, Meta considera că 77% dintre escrocheriile raportate de poliția din Singapore „nu încalcă regulile”, deși erau evident frauduloase.

Autoritățile din SUA și Marea Britanie investighează Meta pentru rolul său în proliferarea reclamelor frauduloase, iar documentele interne arată că compania se așteaptă la amenzi de până la 1 miliard de dolari, mult mai mici decât veniturile generate din reclame ilegale.

Estimările interne ale Meta indică că platformele companiei înregistrează zilnic:

  • 22 de miliarde de tentative de scam „organice” (pe Marketplace, mesaje, profiluri false)
  • 15 miliarde de reclame frauduloase afișate

Experții și foști angajați, precum Sandeep Abraham, au criticat practica, comparând toleranța față de fraudele de pe platforme cu ipotetica acceptare ca o bancă să profite din fraude: „Dacă autoritățile nu ar tolera ca o bancă să profite din fraudă, nici companiile tech nu ar trebui să fie tratate diferit.”

Urmărește Daily Business pe Google News
Alte articole
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu caracter electoral ilegal”
BEC cere ștergerea clipului filmat la Cotroceni cu Drulă, Nicușor Dan și Voiculescu: Material „cu ...
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ar putea revitaliza zona
Aproape 1.000 de angajaţi concediaţi după ce încă o fabrică din România se închide. Noi investitori ...
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români mai mulţi bani
Guvernul a majorat valoarea nominală a tichetelor de masă. De când vor încasa angajaţii români ...
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre averea familiei mele”
Daniel Băluță promite transparență, dar după alegeri: „Voi prezenta toate documentele despre ...
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Drone militare neidentificate au vizat avionul Volodimir Zelenski înainte de aterizare la Dublin
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Vaticanul menține interdicția pentru diaconatul feminin, dar studiile continuă
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Tanczos Barna cere prudență: Sistemul Garanție-Returnare trebuie mai întâi să se stabilizeze
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Apele Române: Distribuția apei în Prahova va începe doar după confirmarea analizelor DSP
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
Avocatul Poporului cere reguli clare pentru pensiile românilor care au muncit în străinătatepensii
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive pentru presă
New York Times dă în judecată Pentagonul după retragerea acreditărilor și noile reguli restrictive ...
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO pentru fraudă
Federica Mogherini demisionează de la conducerea Colegiului Europei după deschiderea unei anchete EPPO ...
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
ONG-urile boicotează consultările ICCJ. Dialog selectiv și cu pensiile speciale ascunse sub preș
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile și amante”
Dominic Fritz acuză PSD că politizează criza de la Paltinu: „Instituțiile au fost conduse de pile ...
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Poșta Română vrea să renunțe la livrarea pensiilor. „E o povară, nu un business sustenabil”
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Scandal în Senat pe tema crizei de apă. Ședință transformată în duel politic între PSD și USR
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului din Ucraina sunt inacceptabile pentru Kremlin
Ucraina-Rusia: Vladimir Putin afirmă că unele propuneri din planul american de a pune capăt războiului ...
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul Energiei să devină coordonator principal al proiectului de 5 miliarde de euro
România va avea 100.000 de acceleratoare AI la Cernavodă și Doicești. Guvernul a aprobat ca Ministerul ...
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba
Un livrator de mâncare a rămas fără loc de muncă după ce și-a tuns barba