Acordul deschide industriei românești de apărare accesul direct la programele OCCAR pentru dezvoltarea, achiziția și întreținerea echipamentelor militare moderne, oferind totodată României proceduri de achiziție mai eficiente, transparente și economice, menite să sprijine modernizarea forțelor armate.
„Semnarea acestui acord este un pas major pentru modernizarea armatei, pentru integrarea mai profundă în sistemul european de apărare și pentru sprijinirea industriei naționale de profil. Ne oferă acces la cele mai noi tehnologii și consolidează cooperarea cu partenerii europeni”, a declarat ministrul Ionuț Moșteanu.
„Acest moment nu este doar simbolic, este strategic. El reflectă angajamentul nostru comun de a consolida cooperarea europeană în domeniul apărării, de a spori interoperabilitatea și de a răspunde ferm contextului de securitate aflat în schimbare”, a spus în discursul său, directorul OCCAR-EA, Joachim Sucker.
Citește și: MApN a cerut Parlamentului aprobarea pentru a cumpăra 216 tancuri Abrams și 76 de vehicule derivate
Forțele Navale Române își propun să cumpere nu mai puțin de patru corvete de luptă printr-un program dezvoltat la nivel european. Prima navă ar trebui să fie gata în 2030, potrivit planurilor Marinei, iar primul pas oficial al României a fost făcut miercuri.
Proiectul Corvetei Europene Multirol reunește mai multe state europene și șantiere navale într-un efort comun de a dezvolta și construi o nouă generație de nave modulare, capabile să îndeplinească misiuni diverse. Aceste corvete, cu un deplasament de circa 3.000 de tone și o lungime mai mică de 110 metri, sunt concepute pentru a răspunde cerințelor moderne de apărare navală ale Europei.
Proiectul reunește unele dintre cele mai importante state și companii europene din industria navală, sub coordonarea Italiei. Alături de Franța, Spania, Grecia, Danemarca, Portugalia și Croația, în program sunt implicate șantierele Naviris (parteneriat între Fincantieri și Naval Group), Fincantieri, Naval Group și Navantia, contribuind la dezvoltarea unei platforme comune pentru viitoarea corvetă europeană.
De pe lista principalilor constructori navali implicați în proiect lipsește compania Damen, care produce nave militare în șantierul său din Galați. În schimb, Fincantieri este deja prezentă în România, prin șantierele navale de la Brăila și Tulcea, scriu editorii de la hotnews.ro.
În cadrul discuțiilor, cei doi oficiali au analizat și noi oportunități de colaborare între Ministerul Apărării Naționale și OCCAR, ministrul Moșteanu subliniind dorința României de a se implica activ în inițiative internaționale care promovează dezvoltarea și securitatea durabilă.