Guvernul a decis, in luna aprilie 2008, introducerea taxei de poluare auto, calculata in functie de datele tehnice ale fiecarei masini in parte, pe baza capacitatii cilindrice si emisiilor de dioxid de carbon.
Pe fondul cresterii numarului de masini second-hand importate, Guvernul a decis, in urma cu un an, ca taxa auto perceputa la achizitia masinilor noi sa fie suspendata incepand cu 15 decembrie 2008 si pana la sfarsitul lunii decembrie 2009, pentru vehiculele Euro 4 cu motorizari de pana la 2.000 centimetri cubi inmatriculate pentru prima data in Romania si in Uniunea Europeana.
Exceptia va fi astfel ridicata incepand cu 1 ianuarie 2010.
In ultimele saptamani, Guvernul a discutat cu oficialii Comisiei Europene (CE) despre posibilitatea prelungirii perioadei de exceptare de la plata taxei auto si a solicitat acordul pentru extinderea facilitatii cu sase luni, pana la sfarsitul lunii iunie 2010, fara sa primeasca insa un raspuns favorabil, potrivit unor surse oficiale.
Solicitarea a fost adresata CE de catre statul roman dupa discutii cu reprezentantii companiilor de automobile prezenti in Romania, potrivit surselor citate.
„In momentul in care va inceta exceptia, industria autohtona de automobile va fi dezavantajata in fata autoturismelor inmatriculate pentru prima data in alta tara a Uniunii Europene. Explicatia este ca masinile care au fost inmatriculate in ultimul an in UE, pe perioada cat a functionat exceptia, si care sunt aduse in Romania vor beneficia in continuare de scutire de la plata taxei auto, dincolo de perioada de exceptare”, au spus sursele.
Legislatia in vigoare prevede ca autovehiculele a caror capacitate cilindrica nu depaseste 2.000 centrumetri cubi si care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau in alte state membre ale Uniunii Europene incepand cu 15 decembrie 2008 se excepteaza de la obligatia de plata a taxei pe poluare pentru autovehicule. Prevederile se aplica pana la 31 decembrie 2009 inclusiv.
Noul ministru al Mediului, Laszlo Borbely, a declarat miercuri ca, in zilele urmatoare, va promova o ordonanta de urgenta privind taxa auto, care sa rezolve procedura de infringement demarata de Comisia Europeana impotriva Romaniei, precizand ca actul normativ va stabili clar perioada in care masinile noi aduse in tara pana la 31 decembrie 2009 pot fi inscrise in circulatie fara taxa de inmatriculare.
„Comisia Europeana este insa oricum impotriva ordonantei care a introdus exceptia si care nici nu este inca aprobata de Parlament. Comisia considera ca legislatia este discriminatorie sub aspectul modului de impozitare. Comisia nu are o problema cu impozitarea automobilelor in ceea priveste o taxa anuala de poluare sau in functie de durata de viata a masinii, dar considera ca este discriminatorie taxarea pe principiul primei inmatriculari. In concluzie, autoritatile nu pot face nimic deocamdata si exceptia este cel mai probabil sa expire”, au aratat sursele citate.
Guvernul intentioneaza insa sa reanalizeze in perioada imediat urmatoare sistemul taxei auto si sa modifice legislatia in vigoare, inclusiv pentru a evita declansarea de catre CE a procedurii de infringement.
Comisia Europeana a transmis Romaniei, in luna iunie, o scrisoare de somare in cazul taxei auto, prima etapa a procedurii de incalcare a dreptului comunitar, cerand modificarea legislatiei in domeniu pe considerentul ca sistemul actual creeaza o discriminare si protejeaza industria interna de autovehicule noi.
Executivul european considera ca prevederile legislatiei romanesti, conform carora taxa pe poluare se suspenda pentru anumite autovehicule, insa creste pentru anumite masini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor masini de ocazie, protejand industria nationala a autovehiculelor noi.
Comisia a avertizat ca, daca nu primeste un raspuns satisfacator, poate trece la a doua etapa a procedurii, de emitere a unui aviz motivat, si, in final, poate prezenta cazul in fata Curtii de Justitie.
Fostul ministru al Mediului Nicolae Nemirschi anunta atunci ca se intentioneaza ca, din 2010, sa fie introdus, in locul taxei de poluare, un impozit calculat in functie de gradul de poluare, pe principiul „poluatorul plateste”.
Companiile auto prezente in Romania au avertizat recent ca, dupa ce taxa auto va fi aplicata si masinilor noi Euro 4, clientii de masini se vor orienta si mai puternic catre piata second-hand.