Auto

Ce surprize fiscale le mai pregateste Ponta soferilor

27 Sep, 00:07 • razvan.codorean
Posibila scumpire a rovinietei cu 66% din luna octombrie este doar primul pas din planul guvernantilor de a scoate cat mai multi bani de la soferi. Ca si cum nu era de ajuns supraimpozitarea din sectorului auto, una care incalca vadit normele europene, cabinetul Victor Ponta are in plan alte cateva masuri fiscale pe care le vom vedea puse in practica cel mai probabil de la inceputul anului viitor.
Ce surprize fiscale le mai pregateste Ponta soferilor

„Le-au scazut incasarile din taxele pe carburanti cu 40% de la inceputul anului. Era de asteptat sa vina cu astfel de decizii. E cel mai usor sa faci rost de bani asa”, afirma expertul auto Ion Lixandru, vicepresedintele Asociatiei Romane de Logistica.

In opinia lui, scumpirea rovinietei cu 66% va avea insa un efect contrar celui care il asteapta autoritatile. „O sa creasca numarul celor care nu vor mai plati si vor risca sa circule fara rovinieta”, considera acesta.
[quote=Ion Lixandru, vicepresedintele Asociatiei Romane de Logistica]Sa ai pretentii sa egalizezi taxele la nivelul european in conditiile in care ai cele mai proaste drumuri, n-ai autostrazi, nu construiesti nimic, este penibil[/quote]
Lixandru spune ca, dincolo de inexistenta unei motivatii reale pentru aceasta scumpire, autoritatile au o problema si cu respectarea indicatiilor europene. 

„UE recomanda sa acorzi diverse bonificatii pentru masinile Euro V, cele hibride etc. N-am vazut nimic de acest gen in propunerea guvernului”, a mai spus acesta. 

Soferii de autoturisme vor scoate din buzunar pentru roviniete valabile 7 zile, 30 zile si 12 luni suma de 5, 10 respectiv 32 de euro, inclusiv TVA. Comparativ, pentru aceleasi perioade de valabilitate, sumele achitate se ridica in prezent la 3, 7 si 28 euro. Pentru o perioada de 10 zile, nivelul propus este de 6 euro.

Ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, a admis, joi, ca se analizeaza oportunitatea majorarii pretului rovinietei, dar a evitat sa inainteze un procentaj in acest sens.

„In momentul acesta, se discuta subiectul rovinietei si analizam oportunitatea majorarii pretului. In momentul in care vom avea un raspuns, o sa-l comunicam’, a spus Manescu, in cadrul Bucharest Forum 2013.

[b]Urmeaza taxa pe autostrada[/b]

Din 2014, autoritatile ne mai pregatesc o “surpriza” – introducerea taxei de autostrada.  Aceasta va fi aplicata atat pe autostrazile vechi cat si pe cele noi, iar tariful va fi de 3-4 euro pe suta de kilometri. 

Initial, taxa trebuia aplicata inca din 2012, insa s-a renuntat din motive electorale. 

Autoritatile au mai gasit, intre timp, si o “gaselnita” care sa justifice taxa. 

Cum bani la buget pentru constructia de autostrazi nu sunt, iar la atragerea de bani europeni suntem codasi, s-a lansat ideea “privatizarii” infrastructurii – adica sa atragem firme straine interesate sa construiasca autostrazi si sa isi recupereze banii din taxe.

Privatizarea infrastructurii rutiere a trecut deja de faza de idee, ajungandu-se deja la “dialogul competitiv”, asa cum l-a denumit premierul Ponta, cu firmele interesate. Detalii aflati intr-o alta analiza DailyBusiness.ro pe care o puteti citi [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/80-90-lei-taxa-pe-autostrada-soarelui-de-ce-va-trebui-sa-platim-pana-la-mare-89838/]aici[/url]

Odata cu introducerea taxei de autostrada, Romania va deveni, practic, [b]tara cu cele mai multe taxe auto din UE[/b] (asigurare auto, vigneta, taxa RAR, acciza din combustibil, taxa de prima inmatriculare, taxa de autostrada si cea pentru traversarea podurilor), si asta in conditiile in care avem cea mai proasta retea de autostrazi din UE. 

Potrivit expertilor, pentru a introduce noua taxa de autostrada, Guvernul va trebui sa renunte la celelalte. Asta pentru ca Executivul de la Bruxelles interzice dubla taxare pe accesul la infrastructura.   

“Si asa avem o dubla taxare. Guvernul va trebui sa decida foarte clar modul in care va taxa drumurile. Nu sunt impotriva taxei de autostrada insa cer sa nu platim de mai multe ori pentru acelasi drum”, a declarat  expertul in transporturi Augustin Hagiu. 

[b]Adio Rabla, vine impozitul pe poluare[/b]

Pe masa Guvernului Ponta se mai afla inca un proiect controversat – introducerea unui impozit auto anual, calculat in functie de vechimea masinii, capacitatea cilindrica si nivelul de poluare, ce ar urma sa fie platit de toti proprietarii de masini.

Ideea dateaza de cativa ani, inca de pe vremea cand a fost lansat prima taxa auto. De atunci s-a stiut ca taxa de prima inmatriculare incalca normele europene si ca, in cele din urma, va trebui eliminata.

In ultima ei varianta, taxa a inceput sa fie de-a dreptul toxica pentru stat. In loc sa ajute comerciantii de masini noi, i-a bagat in faliment, iar piata de masini second-hand a explodat. Nici Programul Rabla nu mai este cea fost pentru ca numarul de tichete este atat de mic incat nu mai conteaza.

„In piata s-a format un sentiment de asteptare. Romanii s-au obisnuit sa cumpere masinile numai prin Rabla, ceea ce este nociv. Asa s-a ajuns ca producatorii si comerciantii de masini sa spuna ca mai bine eliminam acest program”, a explicat analistul auto Razvan Marinescu.

Fapt confirmat de Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM), care a cerut expres stoparea Programului Rabla. 

In aceasta situatie, daca statul va scoate taxa auto si programul Rabla si va impune un impozit pe vechimea si poluarea masinii, se spera ca romanii vor renunta la masinile vechi si vor cumpara altele noi, la care impozitul va fi mai mic.

Varianta am prezentat-o inca din 2009 cand scriam ca un asemenea impozit auto se aplica in multe dintre tarile europene, precum Germania, Franta si Marea Britanie, acolo unde, decat sa detii o masina veche sau una cu un motor puternic, in genul SUV-urilor, pentru care platesti un impozit foarte mare, mai bine iti cumperi una noua, mai putin poluanta.

Daca va propune o lege care sa introduca impozitul auto anti-poluare, Guvernul se va confrunta cu o problema sociala (acest impozit va afecta financiar aproape 3 milioane de romani ce detin masini mai vechi de 10 ani), dar pe care o va depasi in cele din urma, in conditiile in care autoritatile vor invoca respectarea normelor europene.

Cert este ca introducerea impozitului va elimina orice discutii legate de discriminarile statuate de taxa de prima inmatriculare, va stimula achizitia de masini noi si ii va sanctiona in mod direct pe cei (multi) care polueaza in Romania.