Oficialul Dacia a precizat ca estimarile au fost calculate de companie si nu reprezinta o statistica a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).
Dacia a acuzat din plin impactul scaderii vanzarilor din Romania, cea mai importanta piata de desfacere, fiind nevoita sa isi suspende productia si sa trimita o parte din angajati in somaj tehnic.
Vanzarile Dacia pe piata romaneasca au scazut, in octombrie, cu 30%, iar in noiembrie, cei 90 de concesionari au vandut cu pana la 50% mai putin, a spus anterior Fourmont.
Potrivit ultimelor date prezentate de APIA, numarul inmatricularilor de autoturisme noi in luna octombrie a acestui an a scazut fata de perioada similara din 2007 cu circa 30%, situatie provocata de actuala criza financiara.
Daca in luna octombrie 2007 au fost inmatriculate circa 29.000 de unitati, in aceeasi perioada a anului acesta, numarul masinilor inmatriculate a fost cu 9.000 mai mic.
De asemenea, in ce priveste numarul masinilor inmatriculate in Romania, in primele 10 luni ale anului, s-a inregistrat o scadere de 5,7% fata de periada similara din 2007. Totodata, reprezentantii APIA subliniaza ca vanzarile pe piata autohtona a autoturismelor produse in Romania a scazut cu aproape 40 de procente.
Specialistii estimeaza ca urmatorii 2 ani vor fi decisivi in ceea ce priveste viitorul industriei auto.
„Anul 2009, dar si 2010, vor aduce schimbari puternice in piata auto”, a declarat anterior, pentru DailyBusiness.ro, Constantin Stroe, presedintele Asociatiei Constructorilor de Autovehicule din Romania (ACAROM) si vicepresedinte Dacia.
„Cel mai greu va fi acest sfarsit de an si prima parte a anului viitor”, a estimat analistul auto Adrian Mihaltianu.
La randul sau, Daniel Costea, de la revista QuatroRuotte, crede ca perioada de recesiune se va prelungi pana in 2010.
„Criza economica si problemele din industria auto sunt corelate. Scaderea cererii pe piata auto este generata de problemele financiare, de accesul tot mai dificil la creditare”, a declarat Costea.
„In plus, clientii, in special cei din tarile occidentale, au devenit mult mai chibzuiti in alegerea unui automobil, fapt ce se resimte puternic mai ales in vanzarile pe segmentul de lux”, a mai spus reprezentantul QuatroRuotte.
Estimarile analistilor romani sunt confirmate si de expertii agentiei de consultanta J.D.Power.
Acestia considera ca piata auto mondiala ar putea intra in colaps in 2009 ca urmare a inaspririi conditiilor de creditare si a crizei care afecteaza sistemul bancar. Vanzarile de masini vor consemna astfel, anul viitor, o scadere semnificativa in Europa, China si India, piete cu o crestere semnificativa anii trecuti.