Guvernul nu a anuntat insa niciun termen la care ar putea lua o astfel de decizie si nici alte detalii legat de acest demers.
Decizia vine in contextul in care, potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA) in ultimele noua luni ale anului au fost importate peste 168.000 de masini second hand.
Producatorii si importatorii de pe piata romaneasca au acuzat faptul ca piata second-hand a fost stimulata de introducerea in vigoare a noii taxe de poluare, de la 1 iulie 2008, fapt ce a dus la scaderea vanzarilor de masini noi.
Directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont a declarat ca pe piata auto din Romania este necesara o riposta puternica in cazul importurilor de masini second – hand.
Vanzarile de masini second s-au dublat in acest an
Achizitia de autoturisme rulate a inregistrat, anul acesta, o crestere de aproape 100%, in 2008 comercializandu-se aproape 170.000 unitati, iar importul necontrolat de masini second hand este unul din principalele cauze ale fenomenului, au declarat reprezentantii APIA.
„Din cele 391.336 autovehicule vandute in Romania in primele noua luni ale anului, 168.339 unitati constituie numarul de masinilor rulate deja, procentul de masini second hand comercializate in tara crescand fata de anul trecu cu 98,5%”, a precizat vicepresedintele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule din Romania (APIA), Brent Valmar.
Potrivit acestuia, comercializarea masiva de masini second hand poate duce la riscul diminuarii veniturilor la bugetul de stat prin pierderi din incasarea TVA , neincasarea de impozit pe profit si alte taxe si impozite specifice, precum si prin evaziune fiscala, importul regulat de masini second hand de persoane fizice nu este in acest moment fiscalizat.
De asemenea, conform oficialilor APIA, un risc major poate fi reprezentat si de pierderea unor locuri de munca in sectorul productiei si distributiei de autovehicule noi, exemplul dificultatilor de la Dacia fiind relevant in acest sens.
Reprezentantii APIA au exemplificat ca o scadere de 5% a pietei de autovehicule noi va duce la o reducere in aceeasi proportie a fortei de munca, adica circa 7.500 de angajati.
Pe langa efectele de mai sus amintite, Brent Valmar a indicat si amanarea investitiilor noi si a dezvoltarii capacitatilor de productie, precum si descurajarea altor posibile investitii straine.
Totodata, reprezentantul APIA mai spune ca majorarea parcului auto second hand ar duce la cresterea alarmanta a poluarii, sugrumarea traficului din marile orase si deteriorarea infrastructurii precum si la scaderea sigurantei in trafic.
Conform verificarilor facute de catre autoritatile tehnice in 2007, 25% dintre autoturismele cu vechime de peste noua ani ar fi trebuit sa fie interzise de la circulatie. Circa 70% din autovehiculele second hand importate provin din Germania.