Pentru fiecare 200 cm³, dacă va fi introdus și criteriul normei de poluare, impozitul se va calcula ținând cont de vechimea și nivelul emisiilor mașinii, scrie Digi24.
Te-ar mai putea interesa: Ministra mediului, Diana Buzoianu: „Programul Rabla pentru persoane fizice va fi lansat sută la sută anul acesta”
De exemplu, în prezent, un autoturism cu o capacitate cilindrică între 1.400 și 1.600 cm³ plătește anual un impozit de 80 de lei. Din 2026, dacă noul criteriu va fi aplicat, această sumă ar putea depăși 130 de lei.
Această creștere vine într-un context în care șoferii români achită deja taxe în creștere anuală.
„Anul acesta este de 10 lei pe 200 cmc. Aceste impozite se modifică în fiecare an pentru anul următor, ele se indexează cu rata inflației”, explică Florin Trușcă, director Taxe și Impozite Sector 1, București.
Măsura este cerută de Comisia Europeană pentru a reduce poluarea și deficitul bugetar.
„Ceea ce ne-a cerut Comisia prin acest jalon este ca nivelul de taxare să nu mai fie doar în funcție de capacitatea cilindrică, ci și în funcție de clasa euro. Înseamnă aplicarea unui coeficient la valoarea de impozit actuală care crește în funcție de clasa euro”, spune Felix Ardelean, director în Ministerul Transporturilor.
Ministerul Finanțelor analizează propunerile primite.
„Am primit niște variante de lucru, dar nu sunt variantele finale. Sper să avem cât mai curând și consultarea și variantele finale, pentru că este dată fiind întârzierea de aproape doi ani. Evident că există solicitări în a accelera procesul”, a declarat ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare.
Adrian Mitrea, analist în domeniul auto, oferă o perspectivă asupra noii taxe auto:
„Acest impozit auto anual regândit pare să includă și o componentă din fostul timbru de mediu, acel principiu de „poluatorul plătește”. Celălalt element la care să se uite să fie puterea vehiculului. Doar capacitatea cilindrică nu o să fie suficientă. La mașinile electrice nu ai capacitate cilindrică
N-ar mai trebui să existe situația în care o mașină cu un motor de un litru plătește impozit sub 100 de lei pe an, iar o mașină cu motor de 3 litri plătește peste 3.000-6.000 de lei pe an”, spune analistul Adrian Mitrea.
Datele oficiale arată că, din aproximativ 9 milioane de mașini înmatriculate în România, aproape o treime au normă de poluare Euro 4 și o vechime de până la 19 ani. Doar un sfert din totalul vehiculelor sunt mai noi de 15 ani, ceea ce indică o flotă auto învechită la nivel național.
Cele mai afectate vor fi astfel mașinile vechi, mai puțin eficiente ecologic, pentru care impozitele vor crește cel mai mult.