Auto

L-au ajuns blestemele soferilor? Cum a pierdut Ponta „volanul” Codului Rutier

14 Oct, 00:07 • razvan.codorean
Noul Cod Rutier, prin care autoritatile vor sa impuna noi amenzi usturatoare pentru soferi, s-a impotmolit in birocratia demna de Cartea Recordurilor. Autoritatile si-au dat seama, printre altele, ca nu pot impune suspendarea carnetului auto pentru soferii care nu isi platesc amenzile pentru simplul motiv ca nu au cum sa controleze cine le-a platit sau nu.
L-au ajuns blestemele soferilor? Cum a pierdut Ponta volanul Codului Rutier

Exista
un proverb romanesc care spune ca socoteala de acasa nu se potriveste cu cea
din targ. Cam asa poate fi descrisa, in esenta, situatia in care se afla
autoritatile.
 

De trei
sedinte incoace, premierul Victor Ponta incearca sa promoveze in Guvern noul Cod
Rutier despre care spune ca va disciplina foarte mult soferii.
 

Amenzile
de zeci de ori mai mari decat in actuala legislatie ar urma sa fie argumentul
principal pentru care soferii sa circule regulamentar, cu 50 km/ora prin miile
de sate intinse de-a lungul drumurilor asa-zise europene.
 

Vineri,
intr-o reuniune extrem de incinsa cu ministrii Administratiei si Internelor si
seful Politiei, Ponta le-a dat ultimatum sa rezolve mica-mare problema cu care
se confrunta noua legislatie – ca sa iei carnetul unui sofer care nu isi achita
amenzile, ar trebui sa stii in termen de 30 de zile daca si-a platit sau nu
amenda.
 

Cum
statul, in anul de gratie 2013, nu are inca o baza de date interconectata, este
aproape imposibil sa afle aceste date.
 

Solutia
vehiculata de premier, infiintarea unui cont unic in care soferii sa plateasca
amenzile este imposibil de pus in practica in absenta unui software care sa
gestioneze zecile de mii de amenzi, perioadele de gratie si baza de date cu
soferii sanctionati contraventional.
 

Bineinteles
ca, pana la urma, se va gasi o solutie, probabil pentru cateva milioane de
euro, bani pe care, cel putin in acest moment, statul nu ii are.
 
In
plus, implementarea acestui sistem ar dura luni, daca nu ani, avand in vedere
experienta anterioara.

Celebrul portal e-romania, in care statul vroia sa
investeasca cateva sute de milioane de euro, a ramas de ani de zile in faza de
proiect.
 

In
aceste conditii, cel mai probabil Guvernul va elimina din noul Cod Rutier
aceasta noua sanctiune. Astfel ca perspectiva obtinerii unor sume fabuloase din
noile amenzi de circulatie va ramane la stadiul de miraj.

Expertii
estimeaza ca, la cum arata noile sanctiuni, este putin probabil ca romanii sa
aiba de unde sa le plateasca in absenta unei masuri coercitive cum era gandita
cea privind suspendarea permisului.

Dovada ca, numai
la capitolul amenzi pentru rovinieta, mai mult de 60% dintre amenzile date nu
au fost achitate. Cum
primariile nu au capacitatea de a trece la executarea silita a
contravenientilor, acestea zac in contabilitate pana la trecerea termenului de
prescriptie, de 3 ani.
 

[b]Ponta,
cu fiola dupa soferi[/b]
 

DailyBusiness.ro
relata, zilele trecute
, ca  noul Cod Rutier, mascat sub ideea de a
penaliza soferii teribilisti, nu este, in fapt, decat o noua incercare a
autoritatilor de a strange bani dintr-o economie care, in loc sa iasa din
criza, se adanceste tot mai mult, sufocata de fiscalitatea excesiva.   

Un argument in plus
il constituie faptul ca s-a renuntat la ideea unei legi in parlament, iar Codul
Rutier va fi aprobat prin ordonanta de urgenta.    

Potrivit formei
revizuite a noului proiect de Cod Rutier, pe care il puteti
consulta in detaliu aici
,  amenzile de circulatie vor creste treptat,
in caz de recidiva, pornind de la sanctiuni care vor ajunge pana la 9.600 de
lei, fata de 16.000 de lei, cum era propus in proiectul initial.  
  

Noul
Cod Rutier va cuprinde, se pare, si noua prevedere privind “dezlegarea la bere”,  despre care [url=https://www.dailybusiness.ro/stiri-auto/capcana-lui-ponta-din-codul-rutier-dezlegarea-la-bere-aduce-mai-multi-bani-la-buget-94488/]DailyBusiness.ro
a scris un material amplu[/url], zilele trecute.
 

„Am
aplicat regulile europene referitoare la consumul de alcool: pana la 0,2 nu e
nici macar contraventie, 0,2 e un pahar de bere, dar de la 0,5 in sus, nu 0,8,
sa fie infractiune. Asa cum e in Europa, vorbesc de omul obisnuit care se duce
la o nunta si gusta un pahar de vin, dar de la 0,2 la 0,5 e contraventie, se
suspenda permisul, iar de la 0,5 e infractiune. Decidem astazi daca adoptam
Codul prin OUG”, a mai spus Ponta. 

Masura este
criticata de expertii in domeniu, care cred ca Guvernul nu face altceva decat
sa intinda o capcana soferilor, in speranta ca va strange mai multi bani din
amenzi. La cum se fac testele de alcoolemie la noi, este putin probabil sa
scapi fara nicio sanctiune, daca esti prins dupa ce ai consumat o bere.  

Augustin Hagiu,
consultant in Transporturi, a declarat ca nu intelege masura luata de
autoritati in conditiile in care se doreste ca noul Cod Rutier sa previna
accidentele rutiere.   

“Avem o crestere
semnificativa a numarului de accidente pe baza de alcool. Aici noi venim si
spunem ca pana la 0.2 poti sa bei o bere. Care este logica?”, se intreaba
Hagiu.   

“Nimic din ce se
intampla nu este firesc. Daca ai crestere a cazuisticii nu inteleg de ce mai
dai crestere…. Eu am senzatia ca facem lucrurile impotriva curentului. Daca
domnul Ponta vrea sa se implice atata in siguranta circulatiei, il invit la
Ministerul Transporturilor, care sta pitit acolo si incaseaza bani la plic de
la instructorii auto. Domnul Ponta o stie, asa se plateste la minister. Domnul
Ponta are degetele in urechi si stiu de ce are: pentru ca sumele sunt foarte
mari”, acuza Augustin Hagiu.
 

[b]Ce prevede noul Cod Rutier[/b]  

Noile
dispozitii stabilesc, insa, ca acestei clase ii vor corespunde de la 21 la 50
puncte-amenda, iar sanctiunile vor putea fi aplicate si persoanelor fizice. In
plus, se introduce o noua clasa, clasa a VI-a – de la 51 la 120
puncte-amenda. Acest lucru inseamna ca soferii vor scoate din buzunar
maxim 9.600 lei daca incalca legea, fata de 16.000 lei, cat
prevedea prima varianta a proiectului de OUG.   

Spre exemplu,
sanctiunile scad in cazul soferilor care conduc sub influenta bauturilor
alcoolice sau pentru cei care depasesc cu mai mult de 60 km/h viteza maxima
admisa pe sectorul de drum.   

Daca in prima
varianta a proiectului, soferii care incalcau astfel legea erau sanctionati cu
amenda de pana la 10.000 de lei, acum sanctiunea scade pana la 4.000 de lei. Se
pastreaza, insa, prevederea potrivit careia acestora li se suspenda dreptul de
a conduce pentru o perioada de 180 de zile. 

Tot cu
amenda prevazuta in clasa a V-a de sanctiuni (adica de la 21 la 50 de
puncte-amenda) si cu retinerea permisului pentru 180 de zile vor fi
sanctionati soferii care conduc un autovehicul a carui inmatriculare este
suspendata, soferii care nu opresc la nivel cu calea ferata cand
barierele sau semibarierele sunt coborate ori in curs de coborare, precum
si soferii care conduc un autovehicul pe una din caile autostrazii, in
sens opus celui in care se desfasoara in mod normal circulatia.