Norvegia a devenit prima țară din lume unde mașinile electrice depășesc în număr pe cele pe benzină, marcând un moment istoric în tranziția globală către mobilitatea sustenabilă. Conform datelor Federației Rutiere din Norvegia, din cele 2,8 milioane de mașini private, 754.303 sunt electrice, comparativ cu 753.905 pe benzină. Această schimbare rapidă este vizibilă pe străzile din Oslo, unde vehiculele electrice reprezintă deja norma, iar aproape 9 din 10 mașini noi vândute sunt electrice, procentul ajungând uneori la 98%, potrivit hotnews.ro.
Te-ar mai putea interesa și: Stelian Bujduveanu: Suntem mult în urmă pe partea de calitatea aerului în Bucureşti, pentru că nu taxăm mașinile poluante
Revoluția electrică norvegiană a început încă din anii 1990, când guvernul a introdus politici fiscale favorabile mașinilor electrice și a majorat impozitele pentru vehiculele pe benzină și motorină. Stimulentul fiscal inițial urmărea susținerea a două companii locale, Buddy și TH!NK City, care ulterior s-au închis, însă beneficiile pentru consumatori au rămas în vigoare. Măsurile aplicate au inclus eliminarea TVA-ului și a taxelor vamale pentru vehiculele cu emisii reduse, precum și introducerea unor facilități precum parcarea gratuită, reduceri la taxele de drum și accesul la benzile de autobuz pentru mașinile electrice.
În paralel, infrastructura pentru încărcarea electrică a fost dezvoltată intens. Norvegia dispune acum de peste 27.000 de puncte publice de încărcare, echivalentul a 447 de încărcătoare la 100.000 de locuitori, înlocuind treptat multe benzinării tradiționale. În plus, țara beneficiază de surse abundente de energie regenerabilă, în special hidroelectrică, care acoperă 88% din capacitatea totală de generare a energiei.
Cheia succesului Norvegiei a fost aplicarea consecventă a politicilor pe termen lung. În loc să interzică mașinile cu motoare cu ardere internă, guvernul le-a făcut mai puțin atractive prin taxe crescute și lipsa unor facilități, în timp ce mașinile electrice au fost scutite de majoritatea impozitelor și au beneficiat de avantaje practice pentru utilizatori.
Pe termen scurt, cumpărarea unei mașini pe benzină este încă posibilă, însă foarte puțini aleg această variantă. Specialiștii estimează că ponderea vehiculelor electrice va continua să crească, depășind 50% în următorii ani. În contrast, media vehiculelor electrice din vânzările noi de mașini în Europa este de aproximativ 13,6%, UE planificând aplicarea unor tarife suplimentare pentru importurile din China, ceea ce subliniază avantajul strategic al Norvegiei.