- 
English
 - 
en
Romanian
 - 
ro
Auto

Piata auto, scadere de peste 8% in primele 11 luni. Ce masini s-au vandut cel mai bine

16 Dec, 13:14 • adrian.mihaltianu
In ultimele luni 5 luni ale lui 2013 (iulie-noiembrie) vanzarile raportate au inregistrat cresteri fata de lunile similare din 2012, fapt ce face ca pentru aceasta perioada sa consemnam o crestere medie de 4,1% fata de aceeasi perioada din 2012, din care la autoturisme, de 7,1%. Cu toate acestea, pe totalul celor 11 luni din 2013, avem o scadere generala a pietei de 8,1%, din care la autoturisme de 7,2%.
Piata auto, scadere de peste 8% in primele 11 luni. Ce masini s-au vandut cel mai bine

Si pe
plan european observam o evolutie negativa a principalelor piete
europene pe ansamblul celor 11 luni din 2013, astfel: Franta -6,9%,
Italia -7,7%, Germania -4,9%). In continuare, vanzarile pe piata din
Romania sunt
sustinute de achizitiile
realizate de catre persoanele juridice

(74% din totalul volumelor la 11 luni), se arat intr-un comunicat al
Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

In
ceea ce priveste situatia pe luna noiembrie, raportul este si de
aceasta data favorabil achizitiilor realizate de catre persoanele
juridice care reprezinta 81% din total, in ciuda functionarii
Programului “Rabla”, care in ultimele patru luni
(iulie-octombrie), echilibrase intr-o oarecare masura situatia
comparativ cu primele luni ale anului. Practic, in noiembrie, s-a
revenit la dezechilibrul inregistrat in primele luni ale anului, cand
acest raport era net in favoarea persoanelor juridice (peste 80%).

Productia
nationala


La un
volum total de 368.039 unitati fabricate in 11 luni, se inregistreaza
o crestere de 19,5% fata de anul 2012, cifra datorata in
exclusivitate productiei de autoturisme care inregistreaza o crestere
de 24% (volum total 368.011 unitati). in cifre absolute, fata de
aceeasi perioda din 2012, au fost fabricate in 2013 cu 59.950 mai
multe autovehicule.

Volumele
cele mai mari le-au inregistrat Dacia Duster (111.039 unitati),
urmata de Dacia Sandero (108.379 unitati), Dacia Logan (71.955
unitati) si Ford B-Max (65.590 unitati).

Exportul

La un
volum de 335.289 unitati exportate in aceste 11 luni, inregistram si
la acest capitol o crestere semnificativa in 2013 (+8,5%), comparativ
cu aceeasi perioada din anul trecut. Cresterea se datoreaza in
exclusivitate autoturismelor, care inregistreaza un plus de 12,1%.

Cel
mai exportat model in cele 11 luni de pana acum a fost Dacia Duster
(113.225 unitati), urmat de Sandero (105.245 unitati) si Ford B-Max
(65.435 unitati).

Ar mai
fi de remarcat faptul ca aprox. 91% din productia nationala a fost
exportata, fapt ce face ca industria auto sa contribuie in
continuare, in mod semnificativ, la reducerea deficitului comercial
al Romaniei.

Vanzarile

Cu un
volum total de 8.204 unitati vandute in luna noiembrie, si unul total
la 11 luni de 73.946 unitati (din care 62.033 autoturisme), consemnam
fata de 2012 o scadere totala de 8,1%, scadere la care autoturismele
“contribuie” cu -7,2%, ambele, in revenire usoara fata de cifrele
consemnate la 10 luni.

Un alt
aspect important de semnalat este faptul ca vanzarile de autoturisme
din productia nationala au inregistrat in ultimele 5 luni cresteri
importante fata de 2012, fapt ce face ca la 11 luni, acestea sa
ajunga in teritoriul pozitiv (+8,5%), comparativ cu vanzarile
marcilor din import care raman in zona negativa (-12,7).

[img=4538][/img]
La
autoturisme, top-ul pe marci dupa 11 luni din 2013 este condus de
catre Dacia, cu 20.599 unitati vandute (33,2% din total), urmata de
Volkswagen (6.927 unitati /11,2%), Skoda (4.956 unitati / 8%),
Renault (3.661 unitati / 5,9%), Ford (3.367unitati5,4%), si Opel
(2.546 unitati / 4,1%).

Pe
modele, Dacia Logan ramane pe primul loc, urmat de Sandero, Duster,
Skoda Octavia si Volkswagen Golf (ultimele doua facand schimb de
locuri fata de situatia inregistrata la 10 luni).

Analizand
segmentarea pe clase, remarcam faptul ca, dupa 11 luni din 2013,
dintre clasele cu vanzari importante, doar clasa B este pe plus
(0,9%), toate celelalte (exceptie facand clasa F) fiind pe minus, cu
scaderi cuprinse intre 1,1% si 31%!. Astfel: scaderile sub media
pietei sunt inregistrate de clasele de volum (C – 1,1% si monovolum – 7,2%), in timp ce clasa mica (A) la fel ca si clasele superioare – (D, E, SUV), inregistreaza scaderi peste media pietei (25%-31%
clasele A, D si E si -17% SUV).

In
functie de tipul de combustibil, se mentine in 2013 cresterea
ponderii livrarilor de autoturisme cu motoare diesel, care ajung,
dupa 11 luni, la 53,3% din piata, fata de 50,8% cat se inregistra in
aceeasi perioada a anului trecut. Este explicabil daca avem in vedere
faptul ca volumele realizate pe segmentul autoturismelor diesel au
scazut cu doar 2,7%, in timp ce (autoturismele)(cele) pe benzina cu
12,4%.

Un
alt aspect pe care il mentionam in analizele noastre lunare la acest
capitol, este gradul in care motorizarea diesel este prezenta in
vanzarile unor marci sau modele. La acest criteriu, opt din primele
zece marci, inregistreaza vanzari cu motorizare diesel peste 50%
(trei dintre ele chiar peste 80%), situatie care se mentine si la
modele, unde 8 dintre modele inregistreaza un procent de peste 50%
motorizare diesel din vanzarile respectivei marci”, se mai arata in
documentul APIA.

In
ceea ce priveste
vehiculele comerciale
usoar
e (LCV+ minibuse), observam o
scadere mai puternica a pietei (-15,6%) – datorata aproape in
totalitate absentei de pe piata a vehiculelor consacrate din
productia interna -, dar si faptul ca peste 45% din piata este
acoperit de primele trei marci (Dacia, Ford, Renault).

Este
de asteptat ca luna decembrie sa se incadreze in evolutia ultimelor
luni, fapt ce va face ca in final, pe intreg anul 2013, sa se
inregistreze o scadere de generala a vanzarilor totale de
autovehicule (autoturisme, vehicule comerciale usoare si grele)
situata intre 7% si 8%”, spun oficialii APIA.


Citeste
si:
Piata auto, scadere dramatica in ultimii 5 ani