Auto

Secretul revigorarii pietei auto: Cum se explica avansul spectaculos din primul trimestru

16 Apr, 00:06 • Redactia DailyBusiness
Piata auto din Romania pare sa-si fi revenit miraculos, cu o crestere neasteptata de peste 20% pe segmentul masinilor noi in primul trimestru. Cum explica jucatorii si specialistii din domeniu acest avans?
Secretul revigorarii pietei auto: Cum se explica avansul spectaculos din primul trimestru

„Este posibil sa inceapa reanimarea
pietei auto din Romania”, a spus pentru DailyBusiness.ro Constantin
Stroe, vicepresedintele principalului producator de profil din Romania,
Dacia. 

Acesta a explicat ca avansul din
primele trei luni s-ar putea datora insa si unei „mane ceresti”,
adica imbatranirii parcului national auto.

„Cresterea poate fi data de nevoia de
reimprospatare a parcului auto de catre firmele care au nevoie de
mijloace de transport”, a mentionat Stroe.

Desi considera ca e evolutia din primul
trimestru este un semn bun, Stroe nu este insa atat de optimist ca va
creste in continuare „ca un balon”.

La fel de retinuti sunt si unii
analisti auto, care explica avansul de la inceputul acestui an prin
efectul de baza.

„La cat de jos a fost piata auto anul
trecut, ori ramanea la acelasi nivel, ori crestea”, a spus
analistul auto Adrian Mihalianu, precizand ca mai jos de atat nu avea
unde sa coboare.

[b]Perspective bune pentru tot anul[/b]

Pe piata masinilor noi, primul
trimestru este prin traditie cel mai slab din an, astfel ca sunt
sanse
ca nivelul de 57.000 cu care s-a
incheiat anul 2013 sa fie depasit, un argument fiind si faptul ca programul Rabla a inceput mult mai
repede decat anul trecut, anticipeaza reprezentantii site-ului Autovit.ro.

„Piata poate fi insa ajutata si daca noul format al programului, cu tichet
electronic, va functiona corespunzator si sa nu mai ramana mii de tichete nefolosite. Daca
programul Rabla va decurge bine, piata are sanse sa ajunga la 65.000 de unitati”, au adaugat reprezentantii site-ului de vanzari auto.

Ei au apreciat ca in primul trimestru
piata a fost cu circa 2.000 de unitati peste Q1 2013 si daca ritmul se va mentine si pe mai departe,
nivelul de 65.000 poate fi atins.

Acestia nu au previziuni la fel de optimiste pentru piata masinilor second-hand din
import, care desi a crescut cu 40% anul trecut, anul acesta ar putea depasi cu greu valoarea de 200.000 de unitati. „Totusi, acest sector este
imprevizibil si luni cu cifre slabe pot alterna cu unele in care cifrele sunt neasteptat de mari”, au mai spus reprezentantii Autovit.ro. 

Potrivit lor, efectele timbrului de mediu se
resimt in piata si in 2014, iar numarul de tranzactii cu masini second-hand pe plan intern este putin
mai mare decat anul trecut, insa la jumatate fata de anul de maxim 2011. Si pe mai departe
posesorii de masini Euro 3 si Euro 4 produse inainte de 2007 nu au motive sa le vanda, iar blocajul
din piata este consistent.

Sentimentul de incertitudine din
piata este mentinut si de posibilitatea ca formula timbrului de mediu sa fie schimbata anul acesta,
mai ales ca la conducerea Ministerului Mediului au fost modificari de ordin politic (Rovana
Plumb a fost inlocuita de Atilla Korodi) si in general acestea antreneaza si modificari ale
planurilor. In orice caz, daca se vor produce schimbari la timbrul de
mediu, este putin probabil ca ele sa
fie implementate mai repede de aceasta toamna fiindca vor

trebui facute dezbateri publice in tara
si foarte probabil si consultari cu Uniunea Europeana, au spus reprezentantii site-ului de vanzari auto.

Ei au adaugat ca si cresterea pretului benzinei la 1
aprilie ii va determina pe o parte din soferi sa parcurga mai putini kilometri si chiar daca impactul
nu va fi semnificativ, este posibil ca o parte dintre cei care ar fi vrut sa-si ia o masina
second-hand de cateva mii de euro sa fie descurajati si sa amane achizitia, in speranta unor vremuri mai
bune.

Un factor descurajant este si cel
legat de starea creditarii si de micsorarea numarului celor care ar fi dispusi sau care isi permit sa-si
ia un credit pentru o masina, au conchis reprezentantii Autovit.ro.

[b]Crestere si fara Rabla[/b]

Piata auto din Romania a inregistrat rezultatele record in primul trimestru al anului, chiar si fara volumele din Programul Rabla.

Pe ansamblul pietei, livrarile totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale), inregistreaza in trimestrul I o crestere de 21,7% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Strict pe segmentul autoturismelor, cresterea a fost de 19,1%. 

Este pentru prima data din 2009 pana acum cand in primul trimestru se inregistreaza o crestere fata de anul precedent si cea mai mare crestere pe aceasta perioada din 2007 pana in prezent (a mai existat doar in 2008, dar numai de 17%), potrivit unui raport al APIA.