Auto

Taxa de drum este ilegala? „Aplicarea TVA duce la dubla impunere”

06 Jun, 00:07 • razvan.codorean
Taxa de drum practicata in Romania nu ar trebui sa fie insotita de TVA, pentru ca avem de-a face cu o dubla impunere, afirma avocatii de business. Rovinieta este o taxa in sine, iar legea prevede in mod foarte clar ca este ilegal calculul si perceperea unui 19% in plus, spun acestia.
Taxa de drum este ilegala? Aplicarea TVA duce la dubla impunere

Romania este una dintre tarile cu cele mai multe taxe aplicate soferilor. Avem taxa din pretul carburantilor, apoi avem taxa de drum (rovinieta), taxa de pod de la Cernavoda, timbrul auto si vom avea in curand si taxa de autostrada. 

DailyBusiness.ro a scris, in mai multe randuri, despre faptul ca aplicarea acestor taxe simultan este ilegala si ca autoritatile vor trebui sa modifice intreg sistemul de taxare daca vor sa introduca si taxa de autostrada. Detalii aici.

Avocatii de business afirma ca si in actuala forma, sistemul de taxare este ilegal. Cristiana Florea de la Casa de Avocatura, Consultanta si Mediere Decalex, afirma ca aplicarea cotei TVA la rovinieta este ilegala.
[quote=Cristiana Florea, avocat Casa de Avocatura, Consultanta si Mediere Decalex]Aceasta sursa de venit la bugetul de stat este ilegala intrucat incalca prevederile Codului Fiscal[/quote]
„Rovinieta, potrivit prevederilor legale din Ordonanta Guvernului nr. 15/2002, reprezinta tarif de utilizare – taxa de circulatie pe drumurile nationale”, spune Florea.

„Potrivit definitiei, taxa reprezinta obligatii banesti ce trebuie sa le achite persoanele fizice si juridice pentru diferite prestatii efectuate de autoritatile publice si consta in sumele de bani prevazute de hotarari sau ordonante guvernamentale. In momentul achizitionarii rovinietei de la orice punct , in afara de tariful de 28 de euro, calculat la cursul de schimb valutar al ultimei luni, platesti si TVA”, afirma avocatul.

Cristiana Florea arata ca din prevederile art. 126 Codul Fiscal, unde sunt definite operatiunile impozabile, rezulta ca se percepe TVA pentru activitati economice. Acestea fiind definite de legiuitor ca „activitatile producatorilor, comerciantilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activitatile extractive, agricole si activitatile profesiilor libere sau asimilate acestora”.

De asemenea, constituie activitate economica „exploatarea bunurilor corporale sau necorporale in scopul obtinerii de venituri cu caracter de continuitate”. Iar potrivit art 127 Codul Fiscal, „este considerata persoana impozabila orice persoana care desfasoara, de o maniera independenta si indiferent de loc, activitati economice de natura celor prevazute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activitati”.

In conditiile in care nu avem calitatea ceruta de lege pentru a fi impozati si nu desfasuram nicio activitate economica, nu intelegem care este baza legala pentru plata acestui TVA la taxa de drum, sau poate facem comert circuland pe drumurile publice fara ca noi sa stim”, afirma avocatul.

Potrivit datelor de la Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor, in Romania sunt in jur de 5,42 milioane masini. Daca dintre acestea 4 milioane au platit anul trecut taxa de drum (rovinieta), inseamna ca intr-un an s-au incasat la bugetul de stat 115.584.000 lei in mod ilegal (calculand rovinieta la 28 de euro la un curs euro de 4,3 lei).

[b]Ce spune legea in alte tari[/b]

In cele mai multe tari din UE, taxa de drum nu este insotita de TVA.  

Germania, de exemplu, percepe taxa de drum de la conducatorii de vehicule avand o masa care depaseste 12 tone, iar cuantumul total al taxei este stabilit in functie de clasa de emisie si de numarul de osii. 

Masinile sunt urmarite prin mai multe metode, cu camere, la punctele speciale de trecere si chiar din satelit. 

In Polonia, taxa de drum se se percepe pentru vehiculele a caror masa depaseste 3,5 tone ?i nu este supusa cotei de TVA.
Polonia utilizeaza sistemul VIATOLL. Astfel, soferii trebuie sa utiliza benzile marcate care servesc pentru contabilizarea electronica a  taxei de drum. 

Sunt insa tari in care este aplicat TVA, la fel ca la noi – Slovacia, Slovenia, Austria, Italia, Franta sau Spania.

[b]Cum scapi de amenda pe rovineta[/b]

Daca ati fost depistati in trafic fara rovinieta achitata, puteti contesta amenda in justitie, iar avocatii spun ca aveti mari sanse de castig.

Asta daca amenda primita acasa nu este semnata de un agent constatator. In conditiile in care legea privind regimul de aplicare a contraventiilor pe teritoriul Romaniei (Ordonanta 2/2001) obliga semnarea acestor procese-verbale, sub santiunea nulitatii absolute, daca acesta il primiti acasa fara sa fie semnat, il puteti contesta usor in justitie.

„Analizand textul proceselor verbale de constatare si sanctionare a contraventiei, adresate de CNADNR, se constata cu usurinta ca semnatura agentului constator ce atrage nulitatea procesului verbal lipseste cu desavarsire, ceea ce antreneaza automat sanctiunea nulitatii absolute”, se arata in motivarea unei decizii de anulare a amenzii, luata de Judecatoria Cluj Napoca.

Aveti sanse si daca procesul-verbal de contraventie nu contine date legate de institutia care l-a emis, sanctiunea aplicata, numele si prenumele agentului constatator.

De asemenea, puteti contesta omologarea camerei video. Judecatoria Gaesti a dat castig de cauza unor soferi care au reclamat absenta omologarii sistemului de verificare a rovinietei.

SIEGMR nu cuprinde doar faimoasele camere amplasate pe drumurile nationale, ci si o intreaga retea aferenta de date si servere. Omologarea ar trebui sa priveasca, deci, nu doar camerele, ci intregul sistem. Ea nu exista nici macar pentru camere.  CNADNR identifica in trafic numerele de inmatriculare ale masinilor si le compara cu cele din baza de date, astfel ca cei care n-au platit rovinieta sunt amendati, iar acestea sunt trimise acasa.

Amenzile sunt usturatoare, intre 250 si 500 de lei, la care se adauga un tarif de despagubire de 28 de euro (118 lei). 

Anul trecut, CNADNR a aplicat 451.693 de amenzi, in valoare totala de 230 milioane lei. Dintre acestea, 60.000 au fost contestate in instante. S-au pronuntat 10.223 de sentinte prin care s-au anulat 4.161 amenzi contraventionale, iar alte 1.254 au fost transformate in avertismente.