Nemti cu tehnica la pamant – iata o situatie neverosimila, sau cel mult o gluma rasuflata. Si totusi…
Cand redactorul Cristina Mihai a propus spre publicare articolul Industria auto germana s-ar putea prabusi din cauza concurentilor asiatici, primul impuls a fost „da, merge, dar schimbam verbul din titlu, sa nu para prea gogonat”.
O fraza din interiorul materialului sustine insa ca in acest context, termenul „prabusire” nu este chiar exagerat: „O alta greseala a producatorilor germani o reprezinta costurile de productie ridicate, determinate de forta de munca scumpa”.
Iar semnalul de alarma nu este tras de vreun ziarist in goana dupa senzational, ci de Helmut Becker, fost director economic la BMW, autor al unei carti-soc, „Cum se indreapta industria auto germana catre criza”.
Asiaticii ataca pe aceasta piata cu armele lor caracteristice: muncesc mult pe bani putini si se extind cu repeziciune. In China, deja se produc mai multe autoturisme decat in Germania, iar compania japoneza Toyota avea, anul trecut, uzine in 28 de tari, in timp ce firma germana Volkswagen detinea unitati in numai 18 state.
Lectia asiatica trebuie sa dea de gandit celor care au un cuvant de spus in mersul economiei romanesti, de la guvernanti si manageri de mari companii, pana la patronii de IMM-uri. Mai ales ca romanul nu are tehnica neamtului, dar nici nu-i convine sa munceasca pe salariu de chinez.
P.S. O stire de ultima ora arata ca germanii nu au de gand sa ramana impasibili in fata acestei ofensive, acuzand ca „adversarii” lor nu lupta cu mijloace cinstite. Pe motiv ca le-au copiat modelele, DaimlerChrysler si BMW vor sa dea in judecata producatorii auto chinezi.