Cand vine vorba de bugetul de reclama timeframe-ul este anul calendaristic; la sfarsit de an se fac calculele, se vad exact indicatorii, ne uitam in retrovizoare pentru a vedea cat de drept sau stramb a fost drumul, pentru a stabili traiectoria viitoare.
Un indicator foarte simplu si la care ar trebui sa ne uitam de fiecare data, are legatura cu hocheiul, cu crosa de hochei.
Astfel, daca ne uitam la cheltuiala lunara (sau trimestriala) – putem lua ce unitate de masura se potriveste cel mai bine ciclului de dezvoltarea al afacerii – aceasta ar trebui sa fie oarecum constanta (dupa ce o ajustam cu sezonalitatea vanzarii produselor) – in cazul in care planificarea a fost facuta bine.
Crosa de hochei apare atunci cand pe perioada unui an avem cheltuieli de advertising prea mici sau prea mari (comparativ cu cat ar cere business-ul, sau cu cat avem aprobat), iar pe final de an, de obicei in Q4, avem o scadere drastica a cheltuielilor daca pana atunci acestea au fost constant mai mari decat trebuia (cazul Y); sau o crestere, daca acestea au fost constant mai mici decat era normal (cazul X).
Practic, crosa ne arata cazuri de ajustare fortata a investitiei in reclama pentru a ne incadra fortat in bugetul anual cerut de business si aprobat.
Crosa de hochei intr-un buget de marketing este semn clar de lipsa de viziune si planificare in investitia de reclama – si are efecte cat se poate de grave asupra business-ului, efecte care pot duce la costuri foarte mari de oportunitate sau chiar la perioade temporare in care pierdem pasul cu concurenta.