Cam asa suna o reclama de demult, chiar la inceputul revolutiei numita Logan. Socati apoi de silueta patratoasa si deloc placuta a Loganului, precum si de interioarele prea ieftine fata de asteptari, multi au ridicat pietrele si au dat in masina nationala mai abitir ca fanaticii religiosi in prostituatele de odinioara. Mai toti am fi vrut un Mercedes la pret de Solenza, evident…
Atata doar ca Dacia si-a vazut de treaba si a parcurs in ultimii 10 ani un drum greu de anticipat. Daca mai tineti minte, Renault a preluat fabrica in 1998. Iar X90 a fost anuntat in ’99. Trei ani mai tarziu, masina umplea strazile din Romania.
Sapte ani mai tarziu, ea incepe sa castige cota de piata in Europa, cu o ultima aducere la zi care mai taie din diferentele de calitate intre ea si principalii competitori, dar in continuare cu un pret foarte bun. Urmeaza un concept electrizant numit ZEentry, care anunta un crossover inedit, apoi un eventual Sandero Stepway european, un facelift al gamei prin 2012 si in cele din urma finalul de cariera pentru gama Logan, undeva in 2013. Apoi?
Marea intrebare este incotro se indreapta marca. Volkswagen a preluat Skoda si a dus-o la un nivel de calitate greu de deosebit fata de modelele VW. Dar si cu preturi pe masura. Marcile cu materiale ieftine, motorizari decente dar preturi maricele abunda in Europa, fie si daca numim aici Fiat, Kia, Seat, Opel, Hyundai… Si in afara de Hyundai si Kia, nu o duc chiar stralucit. Mai mult, niciunul dintre marii producatori europeni nu a dus la bun sfarsit ‘amenintarea’ de a produce un exemplar similar Loganului.
Sunt chiar curios ce anume are de gand Renault cu marca Dacia, avand in vedere ca modelele anului 2013 vor fi intra in curand pe plansele de desen (daca asta nu s-a intamplat deja). Deocamdata avem o situatie clara: in 10 ani de zile s-a pornit de la o masina conceputa in anii ’60 ai secolului trecut, non-euro, in trei variante de caroserie, la masini Euro IV in cinci variante de caroserie: berlina, hatchback, MCV, pickup, van. Sandero poate sta fara rusine alaturi de oricare masina din clasa sa, de exemplu. Urmeaza adoptarea in Europa a modelului Sandero Stepway si eventual un crossover intre un monovolum si un allroad.
Sapte variante de caroserie asadar, insa toate evoluand in aceleasi caracteristici: materiale ieftine, solutii tehnice ieftine, performante decente si raport calitate/pret cu accent pus pe pret.
Unii ar dori o evolutie similara cu Skoda pentru marca Dacia. Caz in care ar aparea probleme in gama Renault, caci astazi trecerea se face lin de la gama Dacia la gama Renault. Eu as considera insa ca ceea ce a inceput Dacia cu MCV-ul merita continuat. Si anume atacarea unor nise noi, cu masini care imbina mai multe calitati si care nu pot fi comparate direct cu niciun concurent fara ca acesta sa iasa in pierdere.
Da, ma bucura aparitia unor concepte futuriste gen ZEentry, insa nu avem de ce sa speram ca marca nationala va migra catre zona preturilor medii. As indrazni insa sa sper ca Dacia va avea capacitatea sa faca un salt la fel de mare in privinta calitatii serviciilor sale in urmatorii 10 ani, pe cat a reusit sa faca in privinta produselor sale in ultimii 10 ani.
Sunt inca multe de rezolvat la Dacia, dar sa nu uitam de unde am plecat. Acestea fiind spuse, toti ochii spre Geneva, saptamana viitoare! 🙂