Probabil ca ati observat ca in toate comunicarile legate de fonduri de investitii, apare la sfarsit fraza
Ce este prospectul de emisiune?
Prospectul de emisiune are aceleasi functionalitati ca cele ale unui ghid turistic atunci cand ne dorim sa vizitam o tara. Ne prezinta procedura de investitie/rascumparare (cum ajungem acolo), strategia de investitii (ce vizitam), valoarea unitatii de fond si eventualele comisioane (cat ne costa vizita), orizontul investitional (cat timp sa alocam excursiei ), si informatii cu privire la societatea de administrare a fondului, si depozitarul acestuia (cui sa ne adresam daca avem vreo intrebare).
Cum ne ajuta prospectul de emisiune?
Definirea strategiei investitonale – prospectul de emisiune arata instrumentele de investitii catre care se orienteaza fondul de investitii, si deci, ne ajuta sa identificam daca gradul de risc pe care si-l asuma fondul este compatibil cu gradul de risc pe care suntem noi dispusi sa ni-l asumam. Astfel, evitam sa investim intr-un fond prea riscant pentru noi. De asemenea, cunoasterea instrumentelor in care investeste fondul ne permite sa alegem corect instrumentele cu care sa comparam randamentul acestuia, cum ar fi compararea unui fond monetar cu un depozit bancar.
Specificarea duratei investitiei – prospectul de emisiune recomanda o durata a investitiei in fond, astfel incat sa putem maximiza rezultatul investitiei noastre. Spre exemplu, durata investitiei intr-un fond de actiuni este de minimum 5 ani, pentru ca in acest interval de timp se pot acoperi pierderile datorate unor eventuale corectii ale burselor.
Comisioane si taxe – unul dintre aspectele importante pe care trebuie sa le luam in calcul atunci cand alegem un fond de investitii este nivelul comisioanelor percepute. Asa cum aratam aici, exista 2 tipuri principale de comisioane pe care le suporta investitorii: cele de subscriere (platite la momentul nvestitiei) si cele de rascumparare (platite la momentul retragerii banilor). Mai exista un tip de comision perceput de fondurile de investitii, comisionul de administrare, care reprezinta insa un comision indirect, pe care investitorul nu il plateste propriu zis. Acest comision este inclus deja in randamentul fondului, deci nu diminueaza in nici un fel randamentul investitiei intr-un fond.
Prospectul simplificat
Societatile de administrare pun la dispozitia investitorilor si un prospect simplificat, un rezumat al principalelor puncte ale prospectului. Acesta este mai usor de parcurs decat un prospect de emisiune si este oferit investitorilor de catre societatea de administrare gratuit, la cerere.
Unde gasim prospectul de emisiune?
Societatile de administrare au obligatia de a publica prospectele de emisiune ale fondurilor administrate pe pagina de internet si de a le pune la dispozitia clientilor atunci cand vin la sediu.
Nu ti-am raspuns la intrebari? Lasa-mi un comentariu si spune-mi ce ai mai vrea sa afli, sau aboneaza-te aici ca sa primesti gratuit prin email articole asemanatoare. Iar daca stai mai mult pe facebook, viziteaza-ne aici